• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Themis

Jag är inte alls kunnig på sånt tyvärr. Men de gamla var Asics och de nya Nike Zoom Vomero och provades ut på Löplabbet.

Jag har tydligen ovanligt rakt löpsteg så jag har svårt att hitta skor av den anledningen, så det kanske inte är ditt löpsteg som är problemet utan detta kan uppstå för alla?

Men ta skorna tillbaka till affären tycker jag, de måste ju kunna ge svar på sånt- jag tror knappast du är varken först eller sist med det problemet.

Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • Themis
    StilaM skrev 2011-09-27 22:24:09 följande:
    10 kilometer avklarade. Första femman gick så långsamt att det kanske kan diskuteras om jag stod still, men sista fyra gick i 6:00 tempo och jag kände mig hyfsat fräsch även när jag var framme. Totalt sprang jag på 1.07, vilket bara är +1min mot min snabbaste mil efter skadan, och det känns helt ok efter en månad med höftproblem, förkylningar och korta löpningar.

Nu har jag dock ont i halsen igen. :( Vad är detta? Tre veckor med halsont nu och inga andra symptom. Vad ska jag göra?     
    *viskar*
    Gurgla med Listerine total care- den lila flaskan...

(jag är beroende i förkylningstider)
    Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • StilaM
    Themis skrev 2011-09-27 22:32:55 följande:
    *viskar*

Just det. Det har du skrivit innan. Jag köper en flaska imorgon och sedan ska det gurglas...
  • LaFontaine
    StilaM skrev 2011-09-27 23:03:23 följande:
    Just det. Det har du skrivit innan. Jag köper en flaska imorgon och sedan ska det gurglas...
    Eller gurgla lite whisky. Glöm inte att ta en liten hutt också

Här blev inget sprunget idag. Ett besök hos käkkirurgen ledde till kortison i käken. Jag har fått det förr men den här gången gör det långt ondare. Jag funderar på att dunka huvudet i väggen tills jag somnar... 
  • PerG

Var och spelade innebandy nyss och benen kändes nästan piggare än någonsin trots att lite träningsvärk sitter kvar...  Sitter här och är (knasigt nog?) sjukt sugen och längtar redan efter nästa års Lidingölopp! ;)... 

Men först ska jag (minst) genomföra Västgötaloppet, Syaslingan, Ymerloppet, StafettVasan, Vasaloppet, Göteborgsvarvet, Stockholm Marathon, Nationaldagsloppet, Hisingen Runt, Vätternrundan, Vansbrosimmet, Midnattsloppet.... pust.. 2012 ser ut att bli ett roligt år! ;)

Har fortfarande funderingarna på att genomföra en halv Ironman 2012 också, men om inte det blir av så åtminstone försöka mig på minst ett triathlonlopp...

Har redan börjat fundera ut efterföljande år också.
    2013 funderar jag på Berlin Marathon (istället för Lidingöloppet då eftersom de brukar ligga på samma helg) och har en liten galen fundering på att prova Lidingö Ultra 50k!? I övrigt blir det nog de flesta av de lopp från 2012... 
    2014-2015 nånstans kanske jag vågar sikta på en Ironman (om något år vet jag nog om det är realistiskt eller optimistiskt)

Tycker det är roligt att planera och lägga upp kortsiktiga och långsiktiga mål som man kan jobba mot! ;)

• Tida77
    Themis skrev 2011-09-27 22:31:37 följande:
    Jag är inte alls kunnig på sånt tyvärr. Men de gamla var Asics och de nya Nike Zoom Vomero och provades ut på Löplabbet.

Jag har tydligen ovanligt rakt löpsteg så jag har svårt att hitta skor av den anledningen, så det kanske inte är ditt löpsteg som är problemet utan detta kan uppstå för alla?

Men ta skorna tillbaka till affären tycker jag, de måste ju kunna ge svar på sånt- jag tror knappast du är varken först eller sist med det problemet.
    Jag har också asics nu... Men gör nog så att jag går tillbaka och hör vad de har att säga. Det kan ju vara helt "vanlig" överbelastning också, jag har ju gått från inget till 8km-milen ganska fort.
    PerG skrev 2011-09-27 23:43:08 följande:
    Var och spelade innebandy nyss och benen kändes nästan piggare än någonsin trots att lite träningsvärk sitter kvar...  Sitter här och är (knasigt nog?) sjukt sugen och längtar redan efter nästa års Lidingölopp! ;)... 

Men först ska jag (minst) genomföra Västgötaloppet, Syaslingan, Ymerloppet, StafettVasan, Vasaloppet, Göteborgsvarvet, Stockholm Marathon, Nationaldagsloppet, Hisingen Runt, Vätternrundan, Vansbrosimmet, Midnattsloppet.... pust.. 2012 ser ut att bli ett roligt år! ;)

Har fortfarande funderingarna på att genomföra en halv Ironman 2012 också, men om inte det blir av så åtminstone försöka mig på minst ett triathlonlopp...

Har redan börjat fundera ut efterföljande år också.
    2013 funderar jag på Berlin Marathon (istället för Lidingöloppet då eftersom de brukar ligga på samma helg) och har en liten galen fundering på att prova Lidingö Ultra 50k!? I övrigt blir det nog de flesta av de lopp från 2012... 
    2014-2015 nånstans kanske jag vågar sikta på en Ironman (om något år vet jag nog om det är realistiskt eller optimistiskt

Tycker det är roligt att planera och lägga upp kortsiktiga och långsiktiga mål som man kan jobba mot! ;)
    Jag älskar också att planera och sätta upp mål Drömmålet för mig är ju klassikern. Har inte berättat det för nån irl än, men siktar på att försöka genomföra den 2012 eller 2013... Har åkt vasan och cyklat vättern tidigare men var då i sämre form än nu och var tvungen att bryta för skador. Så nu ska jag vara mer realistisk och eventuellt satsa på halvklassikern 2012 och den riktiga 2013. Halva vasan och halva vättern har jag ju redan klarat med råge och vansbro oroar mig inte alls. Så det är lidingöloppet som kan ställa till det (och skador!).
    Men jag drömmer och tränar vidare och så får vi se hur det går
  • Carisma95
    Themis skrev 2011-09-27 22:32:55 följande:
    *viskar*

På riktigt? Det måste jag också testa.
    Tida77 skrev 2011-09-27 22:20:03 följande:
    Bimsan: säg inte så har verkligen inte råd att köpa nya skor, de jag har nu kostade 2000 kr... Jag har så stora och breda fötter, plus pronation, så det är svårt att hitta några som funkar. Vad var skillnaden på dina gamla oh dina nya skor?
    Säger som Bimsan; ta med skorna till löplabbet. Var de längesen du köpte dem, annars borde det ju gå på garanti på något sätt (att de ändå inte riktigt passar din fot/steg?)

Som en liten parantes: googla på benhinneinflammation också. De känns ofta på insidan precis ovanför fotknölen! (Och kommer om man överbelastar /ökar tempo och/eller sträcka för fort).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Waimea

Tida: Jag brukar ha lite ömma tår när jag springer, efter en lite längre sträcka är det alltid nåt som är trött och domnar. Men det andra, under fotknölen, lät inte så bra.. Är det i hålfoten eller på sidan av foten? Håller med de andra, gå tillbaks till Löplabbet och fråga! Jag har fått problem med mina mest dämpade skor, känner av knäet och tror att det är så för att jag har både pronationsstöd och hälkil, det blir för mkt uppbyggnad. Så nu har jag köpt ett par till lite nättare pjuck - så när du skriver att du har väldämpade skor blir min fundering om de kanske är lite för bra uppbyggda? Att du, när du nu kommit igång och springa, fått ett lite mindre pronerande steg? Bara spekulation, men du kan ju ta med dig funderingen.

PerG: Vi lämnar barnen hos farmor i en vecka, så det blir både löpning och romantisk semester. Men jag funderar redan på hur jag ska klara mig utan ungarna så länge, när fem dagar kändes outhärdligt..
    Ambitiös plan, vi ses på minst två tävlingar, jag springer både Gbg och Sthlm, jag också. Men Lidingö vet jag inte, vore kul att åka någon annan stans i Europa, kanske. Brukar vara en mysig resa med Löparklubben, dock, så det kan ju vara för den sakens skull i så fall.

• Waimea
    StilaM skrev 2011-09-27 22:24:09 följande:
    10 kilometer avklarade. Första femman gick så långsamt att det kanske kan diskuteras om jag stod still, men sista fyra gick i 6:00 tempo och jag kände mig hyfsat fräsch även när jag var framme. Totalt sprang jag på 1.07, vilket bara är +1min mot min snabbaste mil efter skadan, och det känns helt ok efter en månad med höftproblem, förkylningar och korta löpningar.

Nu har jag dock ont i halsen igen. :( Vad är detta? Tre veckor med halsont nu och inga andra symptom. Vad ska jag göra?     
    Gott jobb! Hoppas du kryar på dig..
  • Waimea
    Themis skrev 2011-09-26 19:00:53 följande:
    Naturvetaren svarar glatt: Övervätska dig och håll koll på salterna, det borde ju vara där det fallerar. Kalium/magnesiumtillskott kan hjälpa mot myrkryp i benen och tas som krampförebyggande av bland annat kampsportare, de elektrolyterna är ju essentiella för all muskelverksamhet.

100 g banan innehåller 7-8% av dagsbehovet av båda, i perfekta proportioner.
    Tack! Jag var rätt törstig när jag sprang så jag misstänker att jag klantade mig i att dricka.. Ska ta mig till lämpligt hak och fixa något slags kosttillskott och fortsätta käka bananer, således. Känns tryggt med alla kloka människor i tråden.
Svar på tråden Löpartråden 13