• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    buffas skrev 2011-09-22 12:37:39 följande:
    Hoppar in o ställer en fråga till er,hur stor skillnad är det att springa utomhus o på löpband visst förstår jag att det ger mer att springa ute men ger de bra resultat även på löpbandet?
    Jag sprang mycket på band i början. Men nu när jag har vant mig att springa ute, är det RIKTIGT tråkigt att springa på band....
    Men jag har hört att man bl.a. behöver lägga till ca 1-1,5 grads lutning för att kompensera luftmotstånd m.m.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • buffas
    Carisma95 skrev 2011-09-22 13:01:04 följande:
    Jag sprang mycket på band i början. Men nu när jag har vant mig att springa ute, är det RIKTIGT tråkigt att springa på band....
    Men jag har hört att man bl.a. behöver lägga till ca 1-1,5 grads lutning för att kompensera luftmotstånd m.m.
    Tack för svar,jag gillar att springa ute också men nu när hösten är här o på gymet har dom en tv till varje löpband så tiden går fort när man ser på nåt bra programGladMen man vill ju ha resultat också!!
  • Carisma95
    buffas skrev 2011-09-22 13:09:14 följande:
    Tack för svar,jag gillar att springa ute också men nu när hösten är här o på gymet har dom en tv till varje löpband så tiden går fort när man ser på nåt bra programGladMen man vill ju ha resultat också!!
    Resultat lär det ju ge, men som sagt: Man behöver kanske göra lite justeringar på lutning och hastighet för att nå ända fram. (T.ex. för de små och stora backen som ev. dyker upp när man är ute och springer).

Gå mer på känsla. Det är ju inte så att det direkt är BEHAGLIGARE att köra t.ex. intervaller på löpband... Så någon nytta har det ju garanterat.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • buffas

Ändrar lutning hastighet o varierar passen,sen tränar jag styrka crosstrainer ,body pump o boxning så det blir ju lite variation iallafallGlad
    Blev lite övertränad i våras i höften så jag har fått vilat från löpningen lite men nu är den braGlad
    Rolig tråd

• smultronsaft

Jag testade att köra ett pass på löpband idag för första gången, och oj vad konstigt det kändes. Jag ska ge det några chanser till, för jag hade tänkt att det vore bra att springa på i vinter. Tidigare vintrar har jag bara struntat i att springa och så börjat om från början igen på våren, inte helt optimalt kanske...

• Mael

Här är det deppigt värre. Makens födelsemärke visade sig vara av ond natur (cancer) - vet inte vilken nivå, så det behöver inte vara SÅ allvarligt, men vi har en skakig resa framför oss. Jag har ju chansat lite med löpningen i förkylningar, men känner nu att jag inte har råd med det. Måste se till att hålla mig så frisk jag kan så en av oss kan dra lasset hemma när det blir lite för tungt för maken. tanken med mina återstående lopp för säsongen var atta springa "fort", men jag vågar inte maxträna, så jag har bestämt mig för att skippa loppen. Hoppas kunna ta mig ut på välgörande lugna joggrundor och få till något yogapass i veckan, men annars får siktet flyttas till nästa säsong. Lycka till ni som har lopp i det närmsta och ha en skön löpvinter så ses vi till våren om inte tidigare.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Jessa med 3

Jag grävde fram reflexvästen och släpade mig ut på en runda i mörkret. Lite för tätt inpå middagen, så det kändes tungt i magen... Det blev ca 6 km (missade att slå på klockan i början) och kändes väl helt ok som första runda efter halvmaran.

Undrar lite vad jag ska ha för mål och motivation med träningen nu... Jag sprang i vintras, med broddar då det var halt. Trodde inte att jag skulle gilla att springa på vintern, men det var riktigt härligt. Som kallast sprang jag i -17, men varmare än -15 kändes helt ok!

• Kattstugan

Mae: usch vilket tufft besked. Sköt om er så väl som möjligt.

Lycka till alla som ska til Lidingö och springa i helgen!  

• Jessa med 3

Mae, det var inget roligt besked... Ta hand om varandra!

Svar på tråden Löpartråden 13