• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95

Mae:
    Usch, vad tråkiga besked. Hoppas det är, som du säger, "lättare" variant av cancer...

Waiema:
    Grymt jobbat ju!

Jag behöver boka in på ett nytt lopp för motivationens skull känner jag. (Nu efter kretsloppet). Ett 10 km-lopp i maj kanske? Några tips? Gärna ett som inte är jättetrångt. (Jag är nog lite som Waiema där)

Igår var jag ute på okända marker. Följde en gräsväg och hamnade slutligen i mer eller mindre ett sumphål. Terränglöpning (eller ja, kanske mer gång ibland...) var det onekligen! Totalt 6 km, men större delen av sträckan var inte i leran, som tur var.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • PerG
    Waimea skrev 2011-09-24 22:07:07 följande:
    Lidingöloppet avklarat - gick ett par minuter långsammare än förra året, kändes att jag inte tränat lika bra, eller så var det väl kanske så att jag inte hade någon specifik målsättning och hade svårt att motivera mig till att springa 'obekvämt'. Vid 15 hade jag lagt ner planerna på silvermedalj och siktade på en tid strax över 2.40.

Hur som helst, krampkänningarna började redan vid 20 km, litegrann, och sen kom och gick de. Petade i mig en gel med 7 km kvar och då fick jag ny energi, efter avklarad Abborrbacke insåg jag att det kanske kan bli medalj ändå, höll i lite och sista tre satte jag fart. Vaderna var stela som synden, fick stanna med 4 km kvar och sträcka ut, men det gick att springa på om jag höll samma vinkel i knäna, så jag tänkte 'nu får det bära eller brista' och så kom jag i mål på 2.37.23. Gött, var nästan lipfärdig.

Men jag vet inte om det blir fler Lidingölopp. Tyckte det var rätt trångt och rätt så tradig stämning, startade i startgrupp 2 så jag antar att det var fler 'seriösa' löpare. Eller så är det bonnjäntan i mig som trots allt gillar små byalopp

PerG: Hur gick det för dig??
    Jag startade i 8:an och det var tråååångt! Trodde inte det skulle vara riktigt så smala stigar och svårt att komma om så jag fick finna mig i ganska lugnt tempo i början. Det var nog iofs tur för jag kan ha svårt att hålla igen... ;)..  Sprang in på 03:09 och jag är helt nöjd med det! De sista 4km (efter aborrbacken) sprang jag med ett leende på läpparna eftersom jag insåg att jag definitivt skulle klara klassikern.. Det var t.om. en i publiken som kommenterade mitt (fån)leende.. ;)

Blir definitivt en repris nästa år men då ska jag inte glömma att seeda upp mig så att man kanske slipper en del av trängseln. Jag tyckte det var riktigt trångt nästan hela vägen så det kanske hade varit bättre från en tidigare startgrupp....
  • Themis

Hu, hoppas det blir skonsamma besked till er som väntar på läkardomar av olika slag...

Eftersom det inte går att springa "fort" nu efter tio dagar sjuka så fick det bi ett mördarträningspass idag istället. 7 km och 1 timme på crosstrainern, så nu har jag förtjänat chokladbitarna till söndagskaffet åtminstone.

Fikar efter vidare viktnergång här, 2-3 kilo till kunde jag ju vara av med utan att sakna dem...

Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • LaFontaine

Här är det också sjukstuga. Eller snart i alla fall. Jag har känt mig småhängig ett tag utan att nåt brutit ut. Således sprang jag idag, mot bättre vetande, en kortare runda. Eller skulle springa snarare. Efter 1,5 kilometer värkte hela bröstkorgen och benen orkade verkligen inte med. Ett tydligt besked att kroppen är helt ur slag. 

Nu håller vi alla tummar och tår för att nåt bryter ut ordentligt. Jag är så trött på att vara halvdålig men inte sjuk! 

• Themis
    LaFontaine skrev 2011-09-25 18:00:06 följande:
    Här är det också sjukstuga. Eller snart i alla fall. Jag har känt mig småhängig ett tag utan att nåt brutit ut. Således sprang jag idag, mot bättre vetande, en kortare runda. Eller skulle springa snarare. Efter 1,5 kilometer värkte hela bröstkorgen och benen orkade verkligen inte med. Ett tydligt besked att kroppen är helt ur slag. 

Nu håller vi alla tummar och tår för att nåt bryter ut ordentligt. Jag är så trött på att vara halvdålig men inte sjuk! 
    Men visst blir man! Jag har ju gått fem extra dagar innan och väntat på att det sista halsonda skulle dö, men nu äntligen har det gjort det.
    Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • StilaM

5 km avklarade. Pendlade mellan 5:30-6:23 och landade på en snittid på 6:00. Helt OK för mig och för första rundan efter förkylningen. Tänker mig en 9-km-runda på vägen till yogan på¨tisdag. Eller är det dumt med förestående lopp på lördagen? Jag har ju inte sprungit långt på en månad (se inlägg 3466 ovan)...

• Waimea
    StilaM skrev 2011-09-25 18:44:09 följande:
    5 km avklarade. Pendlade mellan 5:30-6:23 och landade på en snittid på 6:00. Helt OK för mig och för första rundan efter förkylningen. Tänker mig en 9-km-runda på vägen till yogan på¨tisdag. Eller är det dumt med förestående lopp på lördagen? Jag har ju inte sprungit långt på en månad (se inlägg 3466 ovan)...
    Det blir fint att springa på tisdagen, du har tre dagar på dig att återhämta dig från rundan och du kan behöva ha distansen 'i benen'.

PerG: bra jobbat! Jag har aldrig startat längre bak än startled 5, men jag antar att det är ungefär som långt bak i Gbg-varvet - trångt, trångt, trångt! Grattis till genomförd klassiker!!!
  • PerG
    Waimea skrev 2011-09-25 19:03:51 följande:
    Det blir fint att springa på tisdagen, du har tre dagar på dig att återhämta dig från rundan och du kan behöva ha distansen 'i benen'.

PerG: bra jobbat! Jag har aldrig startat längre bak än startled 5, men jag antar att det är ungefär som långt bak i Gbg-varvet - trångt, trångt, trångt! Grattis till genomförd klassiker!!!
    Tack! Och grattis också till dig! Ruskigt imporande att springa i sån fart på den banan tycker jag! 

Jag skulle vilja säga att det är trängre än långt bak i Gbg-varvet (har startat i startgrupp 10 två gånger där) än vad det var på Lidingöloppet från 8:an i alla fall! Fördelen med Gbg-varvet är att det finns gott om långa sträckor att jaga positioner på (även om det är rejält trångt stundvis) medans jag tyckte det på Lidingöloppet var nästintill omöjligt mest hela tiden om man inte ville ut i periferin och runda träd, buskar och stenar (vilket jag gjorde många gånger). 

Jag hade ambitionen att försöka hålla ungefär 6.00-tempo i snitt med högre tempo den första milen och lägre sista (pga kuperingen) men jag tvingades hålla 6:30-tempo de första 3km innan jag kunde höja tempot till strax under 6.00-tempo tyvärr. Kan ju inte skylla allt på trängseln eftersom kroppen kanske hade sagt ifrån i ett högre tempo, men jag tror nog att jag hade kunna springa in åtminstone 4-5 minuter om det inte hade varit så trångt.. Målsättningen inför nästa år blir i alla fall att klara det under 3 timmar!

Apropå trångt så avrådde jag frugan och barnen att komma och möta upp vid mål vilket visade sig vara ett smart beslut eftersom kön till bussen var flera hundra meter lång (och dessutom stod trafiken stilla) när jag hade gått i mål och tagit mig tillbaka till Lidingövallen så jag beslutade mig för att gå/småjogga in till Ropsten istället... 
  • PerG
    Carisma95 skrev 2011-09-25 12:33:12 följande:
    Mae:
    Usch, vad tråkiga besked. Hoppas det är, som du säger, "lättare" variant av cancer...

Waiema:
    Grymt jobbat ju!

Jag behöver boka in på ett nytt lopp för motivationens skull känner jag. (Nu efter kretsloppet). Ett 10 km-lopp i maj kanske? Några tips? Gärna ett som inte är jättetrångt. (Jag är nog lite som Waiema där)

Igår var jag ute på okända marker. Följde en gräsväg och hamnade slutligen i mer eller mindre ett sumphål. Terränglöpning (eller ja, kanske mer gång ibland...) var det onekligen! Totalt 6 km, men större delen av sträckan var inte i leran, som tur var.
    Du bodde på västkusten va? Det finns ju Finalloppet i Göteborg som går redan i November i år (jag eller frugan tänkte springa det). Finns ju 5, 10 och 18km-varianter.Vet dock inte hur trångt det är där, men det är nog i alla fall inte lika populärt som de andra stora loppen i Sverige...  
  • StilaM
    PerG skrev 2011-09-25 22:10:36 följande:
    ...så jag beslutade mig för att gå/småjogga in till Ropsten istället... 

Och grattis till klassikern!   
Svar på tråden Löpartråden 13