Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

Waimea: Jag vill påstå att man kan göra både och. Jag har ju ändå sprungit av och till i ett par år men prestationskraven blev bara värre. I början var det bara roligt och njutbart, sen kom prestationssuget smygande och till slut övergick det till att bara vara pressande.
Men ja, utanför min bekävmlighetszon kan jag lätt komma utan att för den sakens skull behöva klocka och analysera. Jag känner kroppen och vet hur den är och fungerar.
Det är självklart roligt att utmana sig själv men det får inte gå till överdrift. Jag har en trasslig bakgrund, först med goda framgångar inom min idrott, sen vidare till skador och så in i ätstörningar. Hela tiden handlade det om att prestera. Vara bäst. Bli bäst.
Jag älskar när träningen gör ont. Den där känslan när lungorna sprängs och det ilar i hela halsen av korta andetag och illamående gör mig lycklig. Det kan jag uppnå utan att jaga och mäta och det ska jag försöka hitta tillbaka till. Det är ju faktiskt riktigt kul att springa! ![]()
Låter som en bra träningsplan. Du kan inte göra särskilt mycket åt vare sig fart eller kondition så här nära inpå, så det bästa du kan göra är att ta det lite lugnt, och verkligen känna dig fräsch i kroppen och sugen på att springa på söndag. Det du möjligen kan lägga in, om du känner för det, är en lugn, lugn jogg någon dag mellan onsdag och söndag. En kort, lugn runda bara för att bana in löpningen i kroppen. Men bara om du känner för det, blir väl snarast en psykologisk runda än något annat.
Mitt råd till dig är att ta det lugnt i början. Det är ett gäng rejäla backar du har framför dig, försök hitta ditt tempo och spring så att du har krafter kvar till slutet. Förvisso är Abborrbacken välkänd, men den segaste kommer två kilometer innan mål, Karins backe heter den. En riktig smygare som man inte riktigt räknar med. Har du ork kvar så kommer du att kunna springa om en hel del löpare på slutet, och hela loppet kommer att vara en betydligt positivare upplevelse än om du går ut för hårt. Plus att det är ett härligt upplopp att ha krafter att spurta fram på! Lycka till!! ![]()

Waimea: Jag vill påstå att man kan göra både och. Jag har ju ändå sprungit av och till i ett par år men prestationskraven blev bara värre. I början var det bara roligt och njutbart, sen kom prestationssuget smygande och till slut övergick det till att bara vara pressande.
Men ja, utanför min bekävmlighetszon kan jag lätt komma utan att för den sakens skull behöva klocka och analysera. Jag känner kroppen och vet hur den är och fungerar.
Det är självklart roligt att utmana sig själv men det får inte gå till överdrift. Jag har en trasslig bakgrund, först med goda framgångar inom min idrott, sen vidare till skador och så in i ätstörningar. Hela tiden handlade det om att prestera. Vara bäst. Bli bäst.
Jag älskar när träningen gör ont. Den där känslan när lungorna sprängs och det ilar i hela halsen av korta andetag och illamående gör mig lycklig. Det kan jag uppnå utan att jaga och mäta och det ska jag försöka hitta tillbaka till. Det är ju faktiskt riktigt kul att springa! ![]()

Hoppar in o ställer en fråga till er,hur stor skillnad är det att springa utomhus o på löpband visst förstår jag att det ger mer att springa ute men ger de bra resultat även på löpbandet?