• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    isold2003 skrev 2012-06-02 20:28:34 följande:
    Vilken dag i Sthlm idag! Vädret var riktigt grymt!! 14m/s, 6 grader varmt och så ihållande regn på det.. Jag frös som en hund redan innan start, jag hade valt korta tights och långärmad t-shirt, inget vind- eller vattentätt och det var väl inte så klokt. Hur som helst hamnade jag direkt efter start i mitt planerade tempo 4:30/min och det kändes rätt bra. Tempot var en önskedröm och jag hade väl inte tänkt att jag skulle orka hålla det men det gjorde jag! Trots motvind på Västerbron och ut på Djurgården så att man inte trodde man skulle kunna ta sig fram överhuvudtaget! Jag tappade känseln i händerna sista milen och var så stelfrusen i ansiktet att jag knappt kunde prata när jag gick i mål men jag gjorde nytt pers med 7 minuter och kom på 29:e plats med tiden 3:08:43, supernöjd!! Hoppas att Waimea och Per hade lika bra upplevelser idag!
    Wow! Grattis! Sjukt bra jobbat! Övergår mitt förstånd! ;)

För mig började det ganska bra. Höll min planerade hastighet i början och frös inte så mycket (hade handskar). Det höll i sig fram till 28km nånstans när mina vadmuskler plötsligt började bli riktigt stela (det syntes tydligt i GPS-loggen nu i efterhand!) och efter det fick jag slå av tempot rejält ända in i mål. Hade "flåset" kvar men musklerna orkade inte så jag sprang in på 4:11! Är helt klart nöjd även om jag tidigare hade siktat på under 4 timmar. Det var ju ändå mitt första marathon så jag visste ju inte helt vad som väntade.

Till nästa gång ska jag definitivt träna lite fler långpass. Jag tror det var det som ställde till det där vid 28km snarare än vädret (även om det kalla vädret såklart nog hade inverkan på musklerna).

Frös också rejält om händerna sista milen eftersom jag hade fått ta av mig handskarna vid 20km nånstans då de var så blöta att de inte längre fyllde någon funktion.... ;)

Jag körde på långa tajts, t-shirt + armförlängare och en väldigt tunn vindjacka och jag var nog faktiskt väldigt nöjd med det valet! Var dock riktigt jobbigt efter målgång när man skulle hämta sina kläder... Huttrade nog i en timme även efter att jag bytt om till varma torra kläder ...... ;) 
  • Zezzan
    isold2003 skrev 2012-06-02 20:28:34 följande:
    Vilken dag i Sthlm idag! Vädret var riktigt grymt!! 14m/s, 6 grader varmt och så ihållande regn på det.. Jag frös som en hund redan innan start, jag hade valt korta tights och långärmad t-shirt, inget vind- eller vattentätt och det var väl inte så klokt. Hur som helst hamnade jag direkt efter start i mitt planerade tempo 4:30/min och det kändes rätt bra. Tempot var en önskedröm och jag hade väl inte tänkt att jag skulle orka hålla det men det gjorde jag! Trots motvind på Västerbron och ut på Djurgården så att man inte trodde man skulle kunna ta sig fram överhuvudtaget! Jag tappade känseln i händerna sista milen och var så stelfrusen i ansiktet att jag knappt kunde prata när jag gick i mål men jag gjorde nytt pers med 7 minuter och kom på 29:e plats med tiden 3:08:43, supernöjd!! Hoppas att Waimea och Per hade lika bra upplevelser idag!
    Super duper bra! 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Zezzan
    PerG skrev 2012-06-02 20:44:06 följande:

För mig började det ganska bra. Höll min planerade hastighet i början och frös inte så mycket (hade handskar). Det höll i sig fram till 28km nånstans när mina vadmuskler plötsligt började bli riktigt stela (det syntes tydligt i GPS-loggen nu i efterhand!) och efter det fick jag slå av tempot rejält ända in i mål. Hade "flåset" kvar men musklerna orkade inte så jag sprang in på 4:11! Är helt klart nöjd även om jag tidigare hade siktat på under 4 timmar. Det var ju ändå mitt första marathon så jag visste ju inte helt vad som väntade.

Till nästa gång ska jag definitivt träna lite fler långpass. Jag tror det var det som ställde till det där vid 28km snarare än vädret (även om det kalla vädret såklart nog hade inverkan på musklerna).

Frös också rejält om händerna sista milen eftersom jag hade fått ta av mig handskarna vid 20km nånstans då de var så blöta att de inte längre fyllde någon funktion.... ;)

Jag körde på långa tajts, t-shirt + armförlängare och en väldigt tunn vindjacka och jag var nog faktiskt väldigt nöjd med det valet! Var dock riktigt jobbigt efter målgång när man skulle hämta sina kläder... Huttrade nog i en timme även efter att jag bytt om till varma torra kläder ...... ;) 
    Jag är riktigt impad över att man äns genomför en mara. Så all respekt. Och bra att dfullföra även om kroppen säger aj Var stolt över din insats
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • isold2003
    PerG skrev 2012-06-02 20:44:06 följande:

Bra jobbat på maratondebuten! Jag önskar att jag hade haft den där vindjackan jag med.. Det tog inte bara en timme för mig att tina upp, jag har fortfarande tre ylletröjor på mig
    Zezzan skrev 2012-06-02 20:56:13 följande:
    Super duper bra! 
    Tack! Bra jobbat med ditt snabbdistanspass imorse! Jag, som också avskyr intervaller, brukar springa just såna snabbdistanspass för att få upp farten. Det fungerar tillräckligt bra för mig iaf  

• Zezzan

Skönt att höra att sånt fungerar för andra. Då kanske det fungerar för mig med. Dock behöver jag öva på att bli ännu snabbare. Som det är nu är jag allt för jämn. Men fler pass med varierande längder tror jag ska lösa det.

3,5 månad kvar till halvmaran. Jag längtar med skräckblandad förtjusning. Tycker de är skit svårt att välja vart jag ska starta. Man ska skriva in hur snabbt man tror sig klara av distansen. Vad borde jag välja?

• isold2003
    Zezzan skrev 2012-06-02 22:34:13 följande:
    Skönt att höra att sånt fungerar för andra. Då kanske det fungerar för mig med. Dock behöver jag öva på att bli ännu snabbare. Som det är nu är jag allt för jämn. Men fler pass med varierande längder tror jag ska lösa det. 3,5 månad kvar till halvmaran. Jag längtar med skräckblandad förtjusning. Tycker de är skit svårt att välja vart jag ska starta. Man ska skriva in hur snabbt man tror sig klara av distansen. Vad borde jag välja?

Oj vad svårt att gissa! Höfta till med något och sen kan du alltid maila och ändra den tiden senare när du tränat på lite längre distanser och vet bättre hur snabbt du kan springa.
  • PerG
    Zezzan skrev 2012-06-02 22:34:13 följande:
    Skönt att höra att sånt fungerar för andra. Då kanske det fungerar för mig med. Dock behöver jag öva på att bli ännu snabbare. Som det är nu är jag allt för jämn. Men fler pass med varierande längder tror jag ska lösa det.

3,5 månad kvar till halvmaran. Jag längtar med skräckblandad förtjusning. Tycker de är skit svårt att välja vart jag ska starta. Man ska skriva in hur snabbt man tror sig klara av distansen. Vad borde jag välja?
    Det är ju svårt att uppskatta en distans man aldrig sprungit (det fick jag bevis för idag! ;) men ett tips är väl att prova att springa en mil och se vad du får för tid och därefter multiplicera det med 2.45 så får du nog en fingervisning om vart du kan hamna (ungefär den formeln har Göteborgsvarvet för sina seedningslopp förutom om du springer under 47 då man multiplicerar med 2.3)

Du kan ju även prova den här:
    http://www.mcmillanrunning.com/calculator
    Ju längre distanser du har sprungit, desto bättre uppskattning får du. Tyckte den var lite väl optimistisk för halvmara för mig när jag skrev in mitt PB på milen...

Sen tycker jag att du ska se första loppet som ett "lärolopp" där du lär dig hur kroppen funkar på en sån distans och sätta upp ett riktigt tidsmål till nästa gång när du har något att relatera till. 
  • Zezzan

Jag har sprungit milen 2 gånger i mitt liv. Nu i torsdags på 59,51. Det kan ju bra bli bättre

Jag försöker intala mig själv att målet är att genomföra halvmaran. Men i mitt jäkla tävlingshuvud hade jag velat klara det under 2 timmar :-S men som sagt försöker intala mig att det är genomförandet som är det viktiga

Enligt någon sån där räknare jag hittade på nätet kunde man skriva i sin tid på 5km eller 1 mil och den räkna ut vad halvmaran skulle ta. Då skulle det ta 2.05-215 beroende på vilken sida jag skrev in det på

• StilaM

Grattis Per och Isold till fina lopp i uselt väder och imponerande tider. När tävlingen får en av sina sämsta vinnartider någonsin, slår du, Isold, till med 3.08. Otroligt! Vilka ben och vilken vinnarskalle du måste ha. :)

Svar på tråden Löpartråden 13