• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan

Nje. Jag sprang 5 km på 25.24 igår och började löpa i slitet av mars. En omöjlighet är det inte men det beror nog på hur fort du ska dit och sådana saker om man tränar väldigt fort mot något är risken för skador större

• PerG

Det beror ju på tidsaspekten... ;)

24 minuter är nog en tid de allra flesta kan träna sig till att klara, men det är ju svårt att säga hur lång tid det tar att komma dit..

Om du däremot menar att klara det direkt på de förutsättningarna så får man nog ha bra gener och/eller kraftigt pannben tror jag.. ;)

Maskinisten skrev 2012-06-08 05:30:15 följande:
    Hej.

Har en undran, är tiden 24min på 5km en orimlighet om man är otränad och litet i överkant på vikten?

• Malvil

Snyggt jobbat Zezzan!! Du har verkligen fallenhet. Jag har hållit på betydligt längre och du är redan förbi mig

Jag sprang Blodomloppet 5 km i går och spände bågen liiiite för högt. Låg första 2 km på 4:45 resp 4:55 och bara det är jag egentligen skitstolt över. Sen började jag känna mig sliten och pulsen drog iväg och då vi skulle ut efter ville jag inte spränga mig helt så resterande km gick i 5:30 tempo och jag fick en tid på 26:07 vid 5 km-passeringen. Det är ju en bra tid för att vara jag, men jag är lite bessviken nu i efterhand på att jag inte pressade mig hårdare och att jag inte höll igen lite lite grann i starten. Hade jag hållit 5-min tempo där hade jag nog totalt sett orkat bättre. Men men - nu är jag en lärdom rikare och jag känner att jag under sommarens halvamraträning med Team Stockholm Marathon nog ska kunna pressa ner mig till 25 minuter på någon av snabbdistanserna.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • isold2003

Malvil, rätt satsat iaf tycker jag! Nästa gång orkar du hålla samma tempo längre! Zezzan, härligt! Grattis till pers!

• isold2003

Jag sprang Jättelångt igår, ett terräng/väglopp mellan Grisslehamn och Norrtälje. Det var inte helt smart, alldeles för tätt inpå marathon förstås. Jag hade riktigt sega ben redan från start och fick slita som ett djur de sista 30 km (av 68). Det var inte ens roligt förrän jag var i mål.. Jag vann damklassen och satte otroligt nog banrekord (för damer). Trevligt arrangemang var det iaf, med avslutning med grillning och samvaro på torget i Norrtälje. Jag tror att jag måste komma tillbaka ett annat år med lite fräschare ben

• Zezzan

Grattis till vinsten. tycker sådana långlopp är skitcoolt kanske vore något för mig någongång i framtiden om jag fortsätter med löpningen men vi startar med en halvmara

• PerG

Wow! Grattis!! Du måste vara inne i ett rejält flow! En vecka efter marathon vinner du och springer du in ett banrekord på ett 68km-lopp... ;)

isold2003 skrev 2012-06-10 08:31:47 följande:
    Jag sprang Jättelångt igår, ett terräng/väglopp mellan Grisslehamn och Norrtälje. Det var inte helt smart, alldeles för tätt inpå marathon förstås. Jag hade riktigt sega ben redan från start och fick slita som ett djur de sista 30 km (av 68). Det var inte ens roligt förrän jag var i mål.. Jag vann damklassen och satte otroligt nog banrekord (för damer). Trevligt arrangemang var det iaf, med avslutning med grillning och samvaro på torget i Norrtälje. Jag tror att jag måste komma tillbaka ett annat år med lite fräschare ben

• Zezzan

Någon här som sprungit strömstadmilen? 

Jag tror att det skulle vara bra med ett lopp som är längre än 5km för min del. Att gå från 5 km till halvmaran känns som ett lite väl stort hopp. Hade nog gärna testat iallafall ett milslopp innan.

Mitt första intryck är att strömstadloppet verkar vara väldigt seriöst och tävlingsintriktat. Jag är ju bara en glad motionär

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Malvil

Snyggt där Isold! Det är en vacker sträcka - åker den några gånger varje sommar - men det antar jag att du inte hann tänka på Och tack för Pepp. Det vore grymt häftigt om du har rätt och att jag faktiskt kan hålla det tempot lite längre snart... Det var ju inte länge sen jag tyckte det var jobbigt att hålla ett tempo under 6 min/km så.

• Malvil

Nu har jag även hunnit avsluta dagen med ett långpass på 15 km. Började mycket beskedligt med ett par km i 6:20-tempo för att sen stadigt öka under passet och avslutade med en km på 5:04. Fattar inte att jag kan springa så fort ... och det med 14 km i benen redan. I vilket fall så blev medeltempot på passet 5:52 och det känns mycket lovande inför kommande utmaningar.

Annat kul idag är att jag arrangerat ett mycket lokalt knattelopp för de familjer i vår närhet som har barn i åldrarna 2-6 år. Så 25 st knattar har rusat ett varv runt en närbelägen park varefter det delades ut medaljer och fruktsallad. Sen var det picknick och familjelek så länge folk ville. Hur kul som helst och alldeles underbart att se entusiasmen och glädjen hos barnen över att få springa och ha kul. För att inte tala om de överförtjusta föräldrarna

Svar på tråden Löpartråden 13