• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Riotflickan
    Zezzan skrev 2012-06-22 13:19:44 följande:
    Alltså jag ahr ju noll koll. Vilka strechövningar borde jag göra. Som det är nu gör jag ingenting. Men jag blir ju oxå väldigt stel i benen
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)

Framsida lår - baksida lår - vadmusklerna. De tre borde väl räcka?
  • StilaM

Idag blev det 12 km. I hettan. Pust! Har känningar i fotlederna nu och tänker att det kanske är ökningen i kvalitetspass som spökar. Den senaste veckan har jag sprungit betydligt långsammare än jag gjort sedan jag började köra mer intervaller. Svårt att veta om det är pollenallergierna eller trötthet, men ska ge mig själv lite bättre möjligheter till vila.

Zezzan: vilket PB. Du har uppenbarligen talang! Jag önskar att vad du än har såldes i flaskor, för jag kunde behöva lite. Tungan ute 

Jag har ju fortfarande problem med höften, (hoppar)knät och fotlederna och måste stretcha. Detta gör jag varje gång:
    1) ställer mig på bron och stretchar vaderna. Tån på bron och hälen får dippa neråt. 20 sek.
    2) Lägger upp benet i trappen och stretchar baksida lår. 20 sek.
    3) vrider mig så att jag har trappan bredvid mig. Lägger upp ena benet och böjer det andra och skjuter ut rumpan och stretchar så insida lår.  20 sek.
    4) Lägger upp en foten på knät och "sätter" mig. Stretchar rumpan. 20 sek. 
    5) Korsar benen och låter det bakre benet vila på utsidan av foten. Böjer överkroppen framåt och åt samma håll som det bakre benet. Stretchar hela utsidan av benet (vad, muskelfästen runt knät, lår och höft). 20 sek.
    6) Framsida lår. Klassikerna där du drar upp foten mot rumpan. 20 sek. 

• Zezzan

Tack super bra. Ska börja göra det efter varje pass.

Stila jag har ju noll koll men kan det inte vara så att du kör för hårt och kroppen ej hinner återhämta sig?
    Jag följer ett träningsprogram på jogg nu och där ska jag vila 2 dagar efter intervallerna. Idag körde jag dock långpasset som egentligen skulle springas imorgon. Skeptisk till om jag orkar springa imorgon. Skål

• PerG

Ah, blev skönt med en löptur (9km blev det) efter små grodor och stångdansen! ;)... Massor med fikabröd funkade bra som lite kolhydratladdning...;)

Var är Waimea förresten? Nån som har hört av henne? Har ju inte hört något sen före Stockholm Marathon...

Kom och tänka på att det kanske är lite udda att jag håller till i den här tråden (ensam man bland 99.9% kvinnor), men jag har hängt lite på funbeat en del och där tycker jag det lätt blir så jäkla seriöst och ibland helt urballat (ála en del trådar på FL ibland iofs).

Här är det mycket mycket trevligare stämning!

• stjärnflocka

Känner mig lite deppig vad gäller löpningen just nu Jag springer regelbundet 2-3 ggr i veckan och följer ju ett program mot milen, men jag tycker liksom inte att det händer någonting; det går inte mycket snabbare och jag tycker inte att jag orkar så himla mycket mer. Inte får jag heller några särskilda endorfinkickar eller känner något sug över att jag "måste" ut och springa, jag mer eller mindre tvingar mig själv ut varje gång så det är inte någon större glädje i löpningen. Jag vet inte om jag har för höga förväntningar eller vad det är, men jag börjar ledsna lite Sorry för ett så negativt inlägg, men jag hoppas att någon kan peppa mig lite, för jag vill ju så gärna utvecklas och tycka att det är kul

• bdknapp

Tjoho alla löpare! Jag hoppade in här med lite frågor för en månad sedan då jag var ny och helt lost med ont i knäna och fel skor. Ville bara säga att jag nu har hållt på i två månader och allt går så jäääääädrans bra! Har sedan två veckor skjussat kroppen med härliga intervaller och knäckte äntligen åt mig 5km utan paus! Sån himla skön känsla :)

• Zezzan

Trist när det är så, tror de flesta kommer in i svackor av och till. Vilket program följer du? Det kanske inte passar dig?

• Busfröt

Har som mål att springa Stockholm halvmarathon på 1:35, idag körde jag testlopp varav 5 km blev uppvärmning, 21,5 km på 1:38, med det tempot klara jag mitt mål och då va det ju ändå "bara" träning :)

Svar på tråden Löpartråden 13