• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Malvil
    Busfröt skrev 2012-06-23 21:07:35 följande:
    Har som mål att springa Stockholm halvmarathon på 1:35, idag körde jag testlopp varav 5 km blev uppvärmning, 21,5 km på 1:38, med det tempot klara jag mitt mål och då va det ju ändå "bara" träning :)
    Snyggt där. "Bara" träning och dessutom nästan 3 månader kvar. Det kommer ju gå plättlätt!!

Jag har som uttalat mål att springa under 2:10, men tränar på 2:00-programmet och ligger väl i fas (liiiite före till och med) med det så jag har ju mina förhoppningar

I dag har jag varit ute på en lugn och skön distans på 8,1 km. Tanken är att jag ska plussa på ett långpass på 13 km i morgon så jag totalt får en halvmara under helgen. Har rätt hårt träningsschema denna veckan så jag håller medvetet nere tempot på 6:20 på dessa pass - helt i linje med vad de rekommenderar i programmet. Gillar att jag numera ligger i det tempot och inte ens blir svettig. Det är en helt annan typ av styrkebesked.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Zezzan

När är sthlm halvmara. 

Jag tränar ju inför Oslo halvmara 22 september. Har en liten dröm om att klara den under 2. Men försöker intala mig att under 2.15 är bra oxå. jag började trots allt inte springa förrän i slutet av mars.

Vilka träningsprogram tränar ni efter?

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Malvil

Har för mig Sthlm är 15 september (+/- en dag). Jag följer ett program på marathon.se, men jag ligger konsekvent lite längre och ofta något snabbare på distanspassen, medan jag följer programmet mer precist på kvalitetspassen. Från och med nu kommer ett pass i veckan (med några undantag) vara gruppträning med Team Stockholm Marathon. Givet dina miltider Zezzan tror jag inte du kommer ha några större problem att klara 2-timmar. Har du kommit igång med långpass än? Annars rekommenderar jag att du sakta börjar lägga på någon kilometer per gång på ett pass i veckan för att börja vänja kroppen vid att vara ute länge.

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Zezzan

Har börjat följa ett 10 veckors program på jogg.se. Det är mer än 10 veckor kvar men tänkte att jag börjar och sedan får jag hellre köra några veckor flera gånger ( typ några mitten veckor).
    Har fortf aldrig sprungit längre än 10km. Men nu i detta program så ökas långpassen allt eftersom.
    Körde vecka 1 på schemat denna vecka. Hoppas blåsan under foten läker FORT. Detta har jag inte tid med

• Glädje58
    Zezzan skrev 2012-06-22 13:19:44 följande:
    Alltså jag ahr ju noll koll. Vilka strechövningar borde jag göra. Som det är nu gör jag ingenting. Men jag blir ju oxå väldigt stel i benen

Ta gärna och massera dina ben. Just vaderna är tacksamma att knåda. Många blir förvånade över hur ont de faktiskt har där när man trycker till litegrann.
  • StilaM

stjärnflocka skrev 2012-06-23 19:44:36 följande:
    Känner mig lite deppig vad gäller löpningen just nu Jag springer regelbundet 2-3 ggr i veckan och följer ju ett program mot milen, men jag tycker liksom inte att det händer någonting; det går inte mycket snabbare och jag tycker inte att jag orkar så himla mycket mer. Inte får jag heller några särskilda endorfinkickar eller känner något sug över att jag "måste" ut och springa, jag mer eller mindre tvingar mig själv ut varje gång så det är inte någon större glädje i löpningen. Jag vet inte om jag har för höga förväntningar eller vad det är, men jag börjar ledsna lite Sorry för ett så negativt inlägg, men jag hoppas att någon kan peppa mig lite, för jag vill ju så gärna utvecklas och tycka att det är kul

Sådär känner jag också till och från. Förutom att jag alltid längtar ut. Jag följer ett program på marathon.se och kan, på endomondo, se vissa förbättringar på kortdistanser (5-6 km) men inte på längre. Men jag tror att jag har för höga förväntningar. Helgens 12-km-runda gick inte så snabbt, men den snabbast kilometern gick på 5.38 och det var den mellan 10 och 11 km... Det är ju ett tecken på något.

Försök att bita ihop. Eller lägg ner löpningen en vecka och kör spinning och box och liknande för att hålla kondisen och se om det sätter fart på benen och endorfinerna.   

Vilket lopp tränar du för?
    Busfröt skrev 2012-06-23 21:07:35 följande:
    Har som mål att springa Stockholm halvmarathon på 1:35, idag körde jag testlopp varav 5 km blev uppvärmning, 21,5 km på 1:38, med det tempot klara jag mitt mål och då va det ju ändå "bara" träning :)
    Jäklar vad bra du är! Woot woot! Glad

• StilaM
    Glädje58 skrev 2012-06-23 23:07:52 följande:

Ta gärna och massera dina ben. Just vaderna är tacksamma att knåda. Många blir förvånade över hur ont de faktiskt har där när man trycker till litegrann.

Jag har bokat en massagetid på Axelsons i veckan med hopp om att pigga upp mina stackars ben.
  • Glädje58
    StilaM skrev 2012-06-23 23:40:01 följande:

Jag har bokat en massagetid på Axelsons i veckan med hopp om att pigga upp mina stackars ben.

Åh vilken lyx Glad

(Synd att det ska behöva vara en lyxvara, det här borde alla få varje vecka)
  • StilaM
    Glädje58 skrev 2012-06-23 23:41:38 följande:

Åh vilken lyx Glad

(Synd att det ska behöva vara en lyxvara, det här borde alla få varje vecka)

200 för en timmes helkroppsmassage. Helt klart inom ramen för vardagslyx!
  • Mandel

Vad ha ni för hörlurar när ni springer?

Jag har en Iphone och har köpt andra hörlurar, sådana där svarta med gummitutor på som i vanliga fall sitter jättebra i öronen och sluter tätt men när jag springer och det regnar så ramlar de ut...
    Eller om jag bara blir för varm/svettig så åker de ur hela tiden. Skit irriterande...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Löpartråden 13