Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej! Jag har börjat springa nu igen,för 3 månader sen efter att ha fött barn i höstas och nu har jag kännt sån glädje och motivation i löpningen så jag bara vill lära mig allt! För några år sen gjorde jag tjejklassikern och tyckte då löpningen var roligast,men kom av mig med den tyvärr Jag brukar använda sportstracker men funderar på att köpa pulsklocka istället. Nu till en fråga,vad betyder det när det står medeltakt? Är det vad man brukar använda när man anger farten? Min/km altså? För där det står medelhastighet är ju nåt annat,om någon förstår min fråga vore jag tacksam för svar.
Hastighet brukar mätas i km/h och takt i min/km på dessa klockor. De är ju typ varandras motsatser. Jag har vant mig vid att tänka i "takt" nu och trivs med det. Kan omvandla rätt snabbt i huvudet att om jag springer 6:00-takt är det en mil på en timma, 6:30-takt ger en miltid på 1:05 etc... Ar det svar på frågan? ;)
Jag provsprang mina Nike Free 2 igår och är mycket nöjd. Idag har jag, förutom träningsvärk i vaderna, en liten och irriterande smärta i ena knät när jag böjer det. Jag hoppas på träningsvärk och ovana av att behöva springa så mycket mer på framfoten.
Tack Riotflickan,ja då förstår jag lite mer. Ska försöka vänja mig att använda takt,verkar som de flesta gör det
Fy 17 för att springa med 32kg (2 barn) i en opumpad p&tvagn :-S Jaja dagens träningspass blev kanske inte heeelt som planerat men sjukt jobbigt blev det iallafall ![]()
Ytterligare en fråga. Jag har ju smygstartat med träningsprogrammet inför halvmaran. det är på 10 veckor så jag ska egentligen starta med det den 13 juli. Men jag tänkte att det kan ju knappast skada att smygstarta.
men jag vill ju komma rätt på slutet. Tänkte då att jag skulle upprepa några av mitten veckorna för att komma i rätt fart. Vilka veckor tror ni är bäst att upprepa?
www.jogg.se/Program/Program.aspx
Idag kom mina och frugans nya löparskor! De satt helt perfekt så vi hade mätt helt rätt. ;).. Tyvärr har jag ont i huvudet och känner mig inte helt kry så jag får nog vänta ett par dagar innan jag tar en riktig tur... ;(.. Synd när det är så fint väder och hade varit en perfekt kort kvällstur (det är ju odämpade skor så jag hade bara tänkt 5-10 min max till att börja med)....
Vad avundsjuk jag blir på alla skoköp. Men det är snart dags för mig också. Tänkte köra på de jag har förbi halvmaran, sen ska jag shoppa skor både för vinterlöpning och för kommande säsong.
Annars sitter jag här med en sträckt rumpa
Började känna av den i söndags, lyckades få en tid hos min kiropraktor i månags och har behandlat med kyla och voltaren sen dess. I morgon har jag fått lov att vara med på gruppträningen (lång backe), men jag måste vara väldigt lyhörd och kliva av så fort jag eventuellt känner att det förvärras. Håll tummarna för att jag håller. Blir SÅÅÅÅÅ rastlös av att inte få vara igång.
Även här har nya skor (från Storbritannien) ramlat ner i lådan. Ett par Asics Nimbus. Grymt sköna. De fick följa med ut igår (en runda som desvärre avbröts av magproblem. Matförgiftning?) och sitter som en smäck. Jag tror att dessa kan bli sköna till långrundorna.