• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Your Mama Bear

Åh, vilken tur att jag hittade den här tråden just nu! Har bestämt mig för att för första gången i mitt liv börja springa. Jag har aldrig tränat eller rört på mig överhuvudtaget mer än raska promenader så det känns minst sagt läskigt. Några tips till en riktig rookie?

PerG, jag shoppade loss på Sportamore inatt. Beställde flera olika skor som jag ska prova hemma (några hade jag redan provat på Intersport). Sjukt billigt i jämförelse med butikernas priser!

• Zezzan
    LaFontaine skrev 2012-06-25 09:56:19 följande:
    Vi är kanske taktlösa?

(Helt sann men mycket ot historia. Fick för några år sen följande "komplimang" av en man på ett uteställe när jag för en gångs skull dansade: "Alltså, du är så jävla snygg, men du måste lära dig hålla takten!")

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Zezzan

Hur gör ni när ett pass inte blir som ni tänkt er. Tex idag skulle jag springa 8km i långsamt tempo. Men så fick jag kramp och klarade bara av att fullföra 3km. mitt nästa pass är ett intervall pass på onsdag. 
    Hade ni struntat i det där 8km passet eller hade ni gett er ut och testat typ ikväll eller imorgon?

• Riotflickan
    Mandel skrev 2012-06-25 05:37:06 följande:
    Det är typ sådana jag har...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Jag vågar påstå att dessa är bättre än andra "pluppar".
  • Riotflickan
    StilaM skrev 2012-06-24 19:13:11 följande:
    Jag tänker att det är viktigt att ta det lugnt i början tills kroppen hämtat sig. Jag fick hopparknä och fotledsproblem tre månader innan graviditeten och hade således en ganska stillasittande graviditet. När jag började springa körde jag 2 min jogg-1 min gång först 2 km, sedan 3 km sedan 5 km (2 -3 veckor per distans om jag inte minns fel), sedan började jag springa hela sträckor. Jag körde också en hel del alternativ träning (jympa på Friskis och liknande) för att inte belasta höfterna så ensidigt kort efter en, för höfterna, påfrestande graviditet. Lycka till! Jag opererade fotlederna den 6 maj förra året och kunde inte springa förrän början på juni. Innan dess hade jag sprungit regelbundet, men korta rundor hela våren. Jag sprang sedan Tjejmilen, Topploppet och Hässelbyloppet och kapade mitt PB med 3 minuter per lopp. Ta det lugnt så kroppen håller. Det finns tid än att fixa midnattsloppet. Sedan kan du springa Hässelby för att krossa din miltid.        

Föröker ta det hyfsat lugnt. Det är därför jag inte kommit över 3 km ännu. :) funderar på Lidingö tjejmil i september, men det är en ganska tuff mil. Väldigt kuperat, men iofs mycket grus. Jag gillar inte asfalt. Borde fundera över det där friskis-kortet. Har tio minuter gångväg till friskis, och 1500 i friskvårdsbidrag från jobbet, så det finns nästan inga ursäkter.
  • Riotflickan
    Zezzan skrev 2012-06-24 19:18:53 följande:
    Jag är sjukt envis så jag pressar nog mig själv lite väl hårt ibland. Men samtidgt har jag ganska lätt att ge upp :-S.  men jag har ingen barnfödarkropp heller. Eller det var iallafall 3 år sedan sista ungen föddes Men övervikt har jag ca 5 kg kvar. kör Viktväktarna samtidigt som jag löptränar Skit i tempo. Första gången jag sprang så gav jag mig 17 på att jag skulle klara av 15 minuter sammanhängande. När jag klarat 15 min så tänkte jag att va 17 5 minuter till grejjar jag. Då såg jag att jag nääästan klarat 3km och då pressade jag mig ytterligare. 3km på 23 minuter blev det. Det var första gången jag tränade på 500år typ. jo jag cyklar till och från jobbet varje dag året om men men.  

Jag inser att detta med att jag ammar fortfarande säkert inte gör saken bättre. Och har konstant sömnbrist. Jag har inte direkt övervikt, men 3-4 kg kvar till min normalvikt, vilken för många andra kan te sig låg. Men jag har vägt så i hela mitt vuxna liv, när jag mått bra och tränat litegrann och ätit vettigt. Så jag tror att 62 kg till mina 177 är min matchvikt. Tänkte inte köra någon diet utan typ amma bort resten. Jaja, I digress. Jag tycker att det är trevligt med Garmin-klockan för annars har jag inte en susning om hur fort jag springer, plus att man kan springa vilken runda somhelst och ändå ha koll på sträckan. Jag har en 305, kanske skrev jag ngt annat tidigare.
  • Malvil
    Riotflickan skrev 2012-06-25 11:19:12 följande:
    Vem vågar ge sej ut i spöregnet? Ni är härmed utmanade!
    hade mer än gärna antagiit den utmaningen - gillar regn

Dock är ordern från kiropraktorn löpvila till på torsdag... Inget allvarligt, förmodligen bara en lättare sträckning. Ska behandla med kyla och antiinlammatoriskt och hoppas det ger sig innan backträningen på torsdag. Den börj jag kunna vara med på, men om jag märker att det förvärras måste jag kliva av. Promenader får jag dock ge mig ut på, så det kanske det blir en när förta Voltarentabletten börjat verka.

Zezzan: Om jag oplanderat missar ett pass eller det inte går som jag tänkt brukar jag hoppa över det och haka på programmet på nästa pass igen. De som tagit fram programmen är medvetna om att de allra flesta av olika skäl inte har möjlighet att genomföra alla pass, så det finns höjd i porogrammen för detta.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • mhacker

Ang. lurar så har jag insett att jag inte ska ha några dyra kvalitetslurar eftersom jag ändå svettas sönder dem efter ett par månader.... dessutom är mina öron förmodligen missbildade eftersom vanliga iphone-typ-lurar ramlar ut, även om jag sitter still :) så jag behöver lurar med bygel på. Jag har därför köpt på mig några ex av http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=234444 och räknar med att byta dem var 6:e vecka eller så.

Hittade dessa första gången på en resa i Thailand när mina ordinarie 800-kronorslurar hade gått sönder och jag snabbt behövde något till kvällens löprunda. Blev positivt överraskad över passform och ljudkvalitet!

Verkar iofs som om just denna modellen är på väg ut ur sortimentet med tanke på att den verkar vara slut i många butiker, hoppas det finns någon liknande lur som ersätter denna. 

Svar på tråden Löpartråden 13