• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Riotflickan
    Zezzan skrev 2012-06-25 12:33:52 följande:
    Jag var ute på 3km i regn imorse

Jag fuskade. Passade på när det var uppehåll. 3 km, strax under 22 min. Låååångsamt! Tänk när man sprang på under 14 min otränad på skolgympan...
  • Zezzan
    Riotflickan skrev 2012-06-25 11:17:33 följande:

Jag inser att detta med att jag ammar fortfarande säkert inte gör saken bättre. Och har konstant sömnbrist. Jag har inte direkt övervikt, men 3-4 kg kvar till min normalvikt, vilken för många andra kan te sig låg. Men jag har vägt så i hela mitt vuxna liv, när jag mått bra och tränat litegrann och ätit vettigt. Så jag tror att 62 kg till mina 177 är min matchvikt. Tänkte inte köra någon diet utan typ amma bort resten. Jaja, I digress. Jag tycker att det är trevligt med Garmin-klockan för annars har jag inte en susning om hur fort jag springer, plus att man kan springa vilken runda somhelst och ändå ha koll på sträckan. Jag har en 305, kanske skrev jag ngt annat tidigare.

Amningen kan säkert ha en hel del med saken att göra. Kämpa på så kommer det Heja heja
    Malvil skrev 2012-06-25 13:08:21 följande:
    hade mer än gärna antagiit den utmaningen - gillar regn

Dock är ordern från kiropraktorn löpvila till på torsdag... Inget allvarligt, förmodligen bara en lättare sträckning. Ska behandla med kyla och antiinlammatoriskt och hoppas det ger sig innan backträningen på torsdag. Den börj jag kunna vara med på, men om jag märker att det förvärras måste jag kliva av. Promenader får jag dock ge mig ut på, så det kanske det blir en när förta Voltarentabletten börjat verka.

Zezzan: Om jag oplanderat missar ett pass eller det inte går som jag tänkt brukar jag hoppa över det och haka på programmet på nästa pass igen. De som tagit fram programmen är medvetna om att de allra flesta av olika skäl inte har möjlighet att genomföra alla pass, så det finns höjd i porogrammen för detta.

Ja jag hoppas det. Nu har jag dock läst att detta program inte ska vara så bra. Utan att det är lite väsl optemistiskt. Vad tror ni?

Klarar man halvmaran på under 2 timmar om man føljer detta?
     http://www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=25   
    Jag håller dock høgre tempo då jag tycker det ær super svårt att springa saktare 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Malvil
    Zezzan skrev 2012-06-25 15:16:48 följande:
    Amningen kan säkert ha en hel del med saken att göra. Kämpa på så kommer det Heja heja

Ja jag hoppas det. Nu har jag dock läst att detta program inte ska vara så bra. Utan att det är lite väsl optemistiskt. Vad tror ni?

Klarar man halvmaran på under 2 timmar om man føljer detta?
     www.jogg.se/Program/Program.aspx?id=25   
    Jag håller dock høgre tempo då jag tycker det ær super svårt att springa saktare 

Har inte läst preogrammet, men du är så pass snabb redan att jag inte tror du kommer ha jättesvårt att klara den under två timmar om du bara kommer igång och får till lite längre pass ganska omgående. varför inte jämföra det med programmet på marathon.se. Man kan titta på grundprogrammet utan att betala och se om du tycker de är jämförbara.

På långpassen är det inte så viktigt hur LÅNGT man springer utan hur LÄNGE du är ute eftersom de handlar om att vänja kroppen vid långvarig belastning.

Min kiropraktor (han springer också) sa också att man ska försöka hålla en lugn fart då det anges lugn fart i programmen. Tanken är att distanspassen i första hand ska ge volym och att kvalitetspasset ska göra oss snabbare och uthålligare. Alltså ska man "spara" energi och kraft till kvalitetspassen för att kunna ta i riktigt ordentligt och utnyttja dem maximalt.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Zezzan
    Malvil skrev 2012-06-25 15:36:55 följande:
    Har inte läst preogrammet, men du är så pass snabb redan att jag inte tror du kommer ha jättesvårt att klara den under två timmar om du bara kommer igång och får till lite längre pass ganska omgående. varför inte jämföra det med programmet på marathon.se. Man kan titta på grundprogrammet utan att betala och se om du tycker de är jämförbara.

På långpassen är det inte så viktigt hur LÅNGT man springer utan hur LÄNGE du är ute eftersom de handlar om att vänja kroppen vid långvarig belastning.

Min kiropraktor (han springer också) sa också att man ska försöka hålla en lugn fart då det anges lugn fart i programmen. Tanken är att distanspassen i första hand ska ge volym och att kvalitetspasset ska göra oss snabbare och uthålligare. Alltså ska man "spara" energi och kraft till kvalitetspassen för att kunna ta i riktigt ordentligt och utnyttja dem maximalt.

Enligt detta program så økar jag mina långpass med några km per vecka nu. I fredags sprang jag 10. På lørdag ær det 12. Veckan efter 15 and so on. Ska førsøka springa saktare. Tycker det ær svårt att bromsa in.
  • Malvil
    Zezzan skrev 2012-06-25 17:23:27 följande:
    Enligt detta program så økar jag mina långpass med några km per vecka nu. I fredags sprang jag 10. På lørdag ær det 12. Veckan efter 15 and so on. Ska førsøka springa saktare. Tycker det ær svårt att bromsa in.
    Jag har cokså haft svårt att bromsa in - särskilt nu när jag plötsligt vet att jag kan springa fortare, men jag mräker faktiskt skillnad i vad jag orkar på kvalitetspassen om jag låter de lätta distanspassen vara på en nivå så att jag bara är lätt andfådd. Det har varit en jätteomställning - en viktig sådan - att inte försöka bli snabbare eller springa längre för varje pass utan att faktiskt utnyttja varje pass för precis det är till för. Jag har tagit pulsklockan till hjälp genom att istället för tidsmål ha pulsmål på dessa pass. Det kan vara att inte överstiga en viss maxpuls, eller att sträva efter en viss snittpuls på passet. På såt har man en liten utmaning att jobba med och då blev det lättare för mig att motivera mig till de passen.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Zezzan
    Malvil skrev 2012-06-25 17:50:44 följande:
    Jag har cokså haft svårt att bromsa in - särskilt nu när jag plötsligt vet att jag kan springa fortare, men jag mräker faktiskt skillnad i vad jag orkar på kvalitetspassen om jag låter de lätta distanspassen vara på en nivå så att jag bara är lätt andfådd. Det har varit en jätteomställning - en viktig sådan - att inte försöka bli snabbare eller springa längre för varje pass utan att faktiskt utnyttja varje pass för precis det är till för. Jag har tagit pulsklockan till hjälp genom att istället för tidsmål ha pulsmål på dessa pass. Det kan vara att inte överstiga en viss maxpuls, eller att sträva efter en viss snittpuls på passet. På såt har man en liten utmaning att jobba med och då blev det lättare för mig att motivera mig till de passen.

Jag har precis fått min Garmin 210. Får ta och lära mig sånt där jag med. Ska verkligen försöka att springa saktare Haha vilket konstigt problem det känns som
  • Riotflickan
    Your Mama Bear skrev 2012-06-25 10:01:41 följande:
    Åh, vilken tur att jag hittade den här tråden just nu! Har bestämt mig för att för första gången i mitt liv börja springa. Jag har aldrig tränat eller rört på mig överhuvudtaget mer än raska promenader så det känns minst sagt läskigt. Några tips till en riktig rookie? PerG, jag shoppade loss på Sportamore inatt. Beställde flera olika skor som jag ska prova hemma (några hade jag redan provat på Intersport). Sjukt billigt i jämförelse med butikernas priser!

Bienvenue! Ett typiskt nybörjarknep är att varva gång och lätt jogg. T.ex. 3 min gång - 3 min jogg etc. Och sen öka andelen jogg successivt för att sedan jogga hela tiden. Kan vara bra med rask gång som uppvärmning iofs, ett tag framöver. Lycka till!
  • StilaM
    Riotflickan skrev 2012-06-25 11:19:12 följande:
    Vem vågar ge sej ut i spöregnet? Ni är härmed utmanade!

Utmaningen antagen. 10*45s intervaller i 4:10-4:20 tempo och 5 km upp- och nerjogg. Och lite löpskolning. I spöregn. Insatsen skulle kännas mer heroisk om det inte vore för att jag mötte minst ett tiotal hugade löpare under rundan.

Fler som har löparstället på tork i detta nu? 
  • Jespis

Jag är dunderförkyld och tog en långpromenad i stället ikväll - får duga som substitut. Dessutom var vädret härligt, så jag gick och njöt i shorts och kortärmat. Kanske vågar jag mig på en löprunda imorgon, om jag mår ok!

• PerG
    StilaM skrev 2012-06-25 22:19:49 följande:
    Utmaningen antagen. 10*45s intervaller i 4:10-4:20 tempo och 5 km upp- och nerjogg. Och lite löpskolning. I spöregn. Insatsen skulle kännas mer heroisk om det inte vore för att jag mötte minst ett tiotal hugade löpare under rundan.

Fler som har löparstället på tork i detta nu? 
    Jag har redan bevisat för mig själv att jag kan både springa och cykla i ösregn efter Stockholm Marathon och Vätternrundan så jag stannade hemma idag och rensade i förrådet istället... ;).. 
Svar på tråden Löpartråden 13