• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • änglabitch

Angående vinterlöpning har jag tänkt skaffa skor med dobbar i om jag hittar några bra,och försöka fortsätta löpa ute. Intressant att höra hur ni andra gör. Jag gillar att vara ute och lite syftet med löpningen är att få vara för mig själv med egna tankar,och samla kraft.

• Malvil
    StilaM skrev 2012-07-01 08:54:57 följande:
    Jag tror att iPhonen rättade löpband också... Hemmanenes? Eh?
    Huh - jag måste sluta använda telefonen helt klart
    änglabitch skrev 2012-07-01 12:02:50 följande:
    Tänkte på en sak,vad är det som driver och motiverar er? Bra tider? Längre distanser? Att klara en mara? Eller "bara" att det är kul och man mår bra av att springa? Ni som redan fixat maran,vad är nästa mål,en till med bättre tid? Måste man ha mål? Själv började jag springa för att gå ner i vikt efter graviditeten,när inte promenader räckte längre. Nu är jag "fast" och drömmer om göteborgsvarvet nästa år. En mara vore coolt att klara någon gång men känns avlägsen just nu. Går jag ner i vikt oxå vore ju det toppen,har kvar ca 5 kg. Min sambo säger dessutom att jag alltid är på sånt glatt humör efter en runda
    Huvudmotivationen hittar jag i att det är kul, jag mår bra och blir glad. Dessutom ett utmärkt sätt att rensa systemet och få lite egentid. Sen behöver jag ha något lopp inplanerat för att även lyckas ta mig ut de dagarna som det egentligen är lite motigt. Nej jag tycker inte man MÅSTE ha något mål - men för mig underlättar det. Sen måste ju inte målet vara distans eller tidsrelaterat - det kan ju lika gärna vara att man ska komma ut x antal gånger i veckan t.ex. Jag har mål på tre nivåer just nu. På lååång sikt är det att springa en mara (siktar på Berlin 2013), säsongsmålet är att springa halvmarathon under 2:10 och på kort sikt har jag olika mål/utmaningar med varje enskilt pass. Det kan vara distansmål, tempomål, eller pulsmål, beroende på vilket slags pass jag ska ut på.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • stjärnflocka

Tack för svaren på mitt deppiga inlägg Jag hänger kvar och harvar på

Det var någon som frågade om lurar. Jag springer helst utan något i öronen. För mig är en stor del med att komma ut och springa att få lite närvaro i naturen och då vill jag gärna höra löven prassla och fåglarna kvittra. Men när jag sprang på hösten, och det var mörkt ute, så tyckte jag att själva naturupplevelsen försvann (och så är jag lite nipprig över alla ljuden i mörkret... ), så då lyssnade jag hellre på något. Då blev det mest ljudbok eller, som Zezzan, någon dokumentär. Har använt iPhone lurar som man sätter in precis i början av hörselgången, det fungerar för mig.

Löpband skulle jag gärna ha, men det verkar som om de som är något att ha kostar från 10.000 kr och uppåt. Det är lite för dyrt tycker jag. Dels skulle det vara bra när maken är iväg så att jag kunde springa när barnen sov och dels under höst och vinter. Det är kolsvart och inga vägrenar här, så det är ingen hit att ge sig ut under de årstiderna.

Min motivation är det som sagt lite si och så med, så nu och det går på ren vilja. Men det som hägrar är ju att jag ska klara milen och hade jag inte haft det målet så kanske jag hade gett upp löpningen. Jag tror att jag måste sätta nya mål hela tiden för att fortsätta, annars tror jag att jag kommer att sluta när jag väl nått mitt mål. Efter milen kan jag t ex tänka mig att jobba på att få ner tiden på först 5 km och sen på milen. Så jag behöver inte några storslagna mål direkt

• Jespis

Jag är ofta ensam med barnen och köpte en crosstrainer för att kunna träna även då maken jobbar. Jag ville ha ett löpband, men crosstrainern var mer prisvärd - och fördelen är att den är skonsammare i och med att man slipper stötarna, så när jag haft ont någonstans pga löpning har jag ändå kunnat köra på ct:n.

• Malvil
    Jespis skrev 2012-07-01 13:22:44 följande:
    Jag är ofta ensam med barnen och köpte en crosstrainer för att kunna träna även då maken jobbar. Jag ville ha ett löpband, men crosstrainern var mer prisvärd - och fördelen är att den är skonsammare i och med att man slipper stötarna, så när jag haft ont någonstans pga löpning har jag ändå kunnat köra på ct:n.
    CT är grymt bra. Har också en sån hemma och den användes mycket i vintermörkret. Men jag skulle allt vilja ha ett löpband OCKSÅ Nu har jag sagt upp mitt gamla gymkort och tänkte investera de pengarna jag sparar in på det till ett löpband (ska slänga ut ett gammalt piano som står och tar plats bara). Köper jag ett i 12-15000 kr klassen har jag "tjänat in det" på drygt 2 år ... med fördelen att maken kan använda det också.
    - The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Zezzan
    änglabitch skrev 2012-07-01 12:02:50 följande:
    Tänkte på en sak,vad är det som driver och motiverar er? Bra tider? Längre distanser? Att klara en mara? Eller "bara" att det är kul och man mår bra av att springa? Ni som redan fixat maran,vad är nästa mål,en till med bättre tid? Måste man ha mål? Själv började jag springa för att gå ner i vikt efter graviditeten,när inte promenader räckte längre. Nu är jag "fast" och drömmer om göteborgsvarvet nästa år. En mara vore coolt att klara någon gång men känns avlägsen just nu. Går jag ner i vikt oxå vore ju det toppen,har kvar ca 5 kg. Min sambo säger dessutom att jag alltid är på sånt glatt humör efter en runda
    Jag måste ha mål. Eller måste och måste. Men jag blir lätt uttråkad om jag ej har mål. När jag började springa satte jag som mål att klara 5km. Så jag anmälde mig till iformloppet i Oslo (16 juni). Men sen gick det ganska bra och 5km var lixom inga problem så jag hann springa 2 andra 5km lopp innan dess + att jag "råkade" anmäla mig till halvmaran 22 september ska jag ta mig runt Oslo halvmaraton är planen. För tillfället förstår jag itne alls hur det ska gå till. Men envis brukar ju vinna så runt tar jag mig väll alltid. Tidsgränsen är 3timmar läste jag precis. Jag har som mål att klara det under 2.15. Men har även ett drömmål att ta det under 2 timmar  

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Zezzan

Mina mål har varit
    att klara 5km utan att gå
    5km under 30 min
    1 mil
    1 mil under 60 min (tog det på 2ndra försöket) 
    Nu är det att klara fler och fler km och till sist klara halvmaran 

• Zezzan

En kompis kom förbi och vi gick ut och gick. I början regnade det men efter några kilometrar tittade till och med solen fram. Skönt för mina stumma ben att röra sig liter idag oxå. 7km blev det till sist

• Zezzan

Något som peppar mig är även att skriva in mina pass i träningsdagboken på jogg.se när jag kommer in  

Svar på tråden Löpartråden 13