• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Riotflickan

Tack Zezzan! Rundan gick fint! 4 km på 24:25. Nytt distansrekord! Och det är mindre än 4 mån sedan förlossning! :D mycket nöjd!

• Zezzan

Du är skitduktig. Mig tog det 3 år innan jag började träna efter sista förlossningen
    Ta det lugnt.

• The Seeker
    Riotflickan skrev 2012-07-02 19:07:36 följande:
    Det var just en som frågade på Marstonbloggen om vad man ska göra för övningar för att söuta hänga med överkroppen när man springer. Svaret var: plankan! Jag gör plankan för att träna upp de inre magmusklerna, men jag har nyss fött barn, så det är mycket därför... Bålstabilitet är väl bra för typ alla sporter?
    Aha...tack för svaret.

• PerG
    Malvil skrev 2012-07-01 21:43:44 följande:
    Och jag "hatar" vätskekontrollerna för jag är urkass på att dricka ur muggen när jag springer - och gå några steg vill jag ju inte, vilket resulterar i att hälften av det jag försöker få i mig hamnar utanför och andra halvan i vrångstrupen ... så jag har bältet på mig på loppen också om det är långt eller varmt.

Tycker det är en vanesak - gillade det inte alls när jag skaffade det i fjol, men nu är det bara skönt. Känner mig nästan lite naken utan.
    Jag har också varit helt kass på vätskekontroller, men sen fick jag tipset om att klämma ihop toppen på muggen så den blir som en smal springa och dricka. Då skvalpar det inte alls lika mycket!

Testade den taktiken på Göteborgsvarvet och sparade nog ganska många sekunder på det (vilket jag nog hade nytta av då jag klarade mitt mål med 46 sekunder!). Vid de kontroller jag stannade (hoppade över vissa) så tog jag kanske 2-3 steg i samband med att jag tog muggen (tog oftast en klunk utan att klämma först) och sen sprang jag vidare och drack det sista med klämd topp! 
  • PerG
    Zezzan skrev 2012-07-01 21:44:36 följande:
    Imorgon jobbar min man 8-typ 02. Han har inventering och är ensam på jobbet. Barnen har ledigt och jag har semester. Imorgon står intervaler på schemat. Jag försökte mig på att springa med dem i onsdags men det var ingen succe. Just nu sitter jag och messar och smörar för vår granne om hon kan passa dem lite över 1 timme imorgon Om itne får jag ställa klockan på 6.15 och springa innan maken drar iväg. Hade dock varit skönt att slippa bege sig ut så himla tidigt 
    Lite försent kanske nu men har du ingen lekplats i närheten som du kan springa runt runt runt? Isåfall kan du ju parkera barnen där och sen köra intervallträning eller liknande medans de leker?

Annars kan man göra som jag gjorde tidigare i våras... När jag hade sprungit 1½-milsrunda och kom tillbaka så ville sonen (4 år) också springa lite, så han fick låna GPS-klockan och så sprang vi en kort tur... ;)... Han höll faktiskt 6:30-7:00-tempo även om det inte var så långt... ;).. 

Tycker det är så härligt att se barnen springa eftersom de gör det så naturligt utan att reflektera över att det skulle vara jobbigt på något sätt (så som vi vuxna kanske lätt gör). Det är sån glädje i deras spring på något sätt!... ;)

• Zezzan
    PerG skrev 2012-07-02 20:47:45 följande:
    Lite försent kanske nu men har du ingen lekplats i närheten som du kan springa runt runt runt? Isåfall kan du ju parkera barnen där och sen köra intervallträning eller liknande medans de leker?

Annars kan man göra som jag gjorde tidigare i våras... När jag hade sprungit 1½-milsrunda och kom tillbaka så ville sonen (4 år) också springa lite, så han fick låna GPS-klockan och så sprang vi en kort tur... ;)... Han höll faktiskt 6:30-7:00-tempo även om det inte var så långt... ;).. 

Tycker det är så härligt att se barnen springa eftersom de gör det så naturligt utan att reflektera över att det skulle vara jobbigt på något sätt (så som vi vuxna kanske lätt gör). Det är sån glädje i deras spring på något sätt!... ;)

I förra veckan så stoppade jag barnen i vagnen och sprang med dem. Då höll jag på att döööö en 3åring på 15km och en 4a åringen på 18kg i en 10kg vagn haha. men men varm blev man iallafall
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Zezzan

underbar Bild förrästen

Samuel 4a år. Sprang runt runt på gräsmattan förut. jag frågade vad han gjorde. Jag tränar mamma sån som du Han ska helt klart få följa med och springa lite en dag. Köpte en klocka till honom häromdagen. För han ville låna min hela tiden.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Alvi

Hejsan löparproffs! Solig

Jag är en lat soffpotatis som alltid har hatat att träna. Nu, tre barn och 32 år senare inser jag att jag inte föralltid kan leva på mina goda gener, en vacker dag kommer även jag att förfalla, så därför har jag börjat springa!

Hittills har jag sprungit 3 ggr, och det har gått oväntat bra! Springer/går ca 4 km på 30 minuter. När jag har tagit ut mig lite extra får jag en brännande, stressad känsla i övre magen, just under revbenen, och det känns som att jag kommer spy eller svimma om jag fortsätter springa och öka den känslan. Känns som att magen ska svimma typ!

Vad är detta och vad händer om jag ändå fortsätter springa? KOMMER jag svimma eller spy? För det har jag inget som helst intresse av... 

Tacksam för svar!    

• Maluttan

Hej alla löpare. Jag var i mitt livs form förra sommaren. Men mot slutet av utesäsongen började mitt vänstra knä krångla. Efter 9-12km (sprang vanligen 12-16km) började det sticka i knät, efter ett tag kändes det som en kniv var instucken i knät. Smärtan satt i ett par 3 dagar efteråt. Iom detta lades löpningen på hyllan lite.

När jag tog upp det igeni feb klarar jag bara 2-3km innan det börjar smärta. Jag kan pw utan problem, cykla, ta vanliga gympass allt möjligt utom springa. Jag älskar att springa men kroppen säger ifrån. Jag har försökt få tid hos en sjukgymnast, men har inte fått någon, står i kö.

Jag har googlat lite och det verkar vara löparknä. Det ska tydligen gå att träna bort men hittar inga bra beskrivningar på hur. Någon som har tips eller idéer?

Jag vill kunna utöva min favorotsysselsättning igen! Tack på förhand.

• PerG
    Zezzan skrev 2012-07-02 20:52:03 följande:
    underbar Bild förrästen

Samuel 4a år. Sprang runt runt på gräsmattan förut. jag frågade vad han gjorde. Jag tränar mamma sån som du Han ska helt klart få följa med och springa lite en dag. Köpte en klocka till honom häromdagen. För han ville låna min hela tiden.
    4-åringen har redan bestämt att han ska åka Vasaloppet och springa Göteborgsvarvet när han blir stor precis som pappa! ;)...  Tror att det är viktigt att man som förälder föregår med gott exempel och rör på sig och motionerar så att barnen tar efter det med tanke på att samhället i allmänhet blir allt mer stillasittande. Mina föräldrar har t.ex. inte varit aktiva med motion på något sätt så det var liksom aldrig något som kom sig naturligt hemifrån utan det var när "plufsigheten" gjorde sig gällande som jag tog tag i det, så det tänkte jag försöka ändra på med mina barn i alla fall!... ;)

Var nyss ute på en 5km-runda på en slinga som jag inte sprungit på länge som är rejält backig (mycket upp och ner och några rejält branta backar). Tiden blev 24:16 (5.1km) vilket är snabbaste tiden på den rundan hittills (senaste rekordtiden var på 24:20 när jag dessutom sprang c:a 200m kortare så man får väl dra av c:a 50-60 sekunder för att få en jämförbar tid!)...

Känns bra att jag verkar vara i bättre form än någonsin även fast jag bara hunnit med c:a 1 löppass/vecka de senaste månaderna (fortfarande inga intervallpass då)... Om jag bara får till att utöka passen till 2-3/vecka och dessutom lite intervallträning så borde jag kunna förbättras ytterligare! 
Svar på tråden Löpartråden 13