• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • änglabitch

Härligt att läsa om framgångar! Jag var ute och pressade 5 km igår,tiden visade 28.20 min när jag kom fram. Men på GPS:en stod att det fattades 400 meter till 5 km. Trots att jag sprungit samma vända flera ggr och den alltid varit 5 ,bilens trippmätare säger samma sak. Men jag sprang tills det stod 5 och då blev tiden 33.39 istället. Surt,även om det var en förbättring med sen sist. Hade varit fint om man visste om man klarat femman under halvtimmen med tanke på att jag verkligen tog i,höll på att kräkas flera ggr sista kilometern,men det var 28 grader,kan ha varit därför med.

• Jespis

Sprang intervaller idag. Tycker alltid att det känns lite trist och motigt innan, men det är ju riktigt kul! Tre serier 4x40sek (har ingen bra klocka för att springa på sträcka, men det skulle vara ca 150m) med 40 sekunders ståvila. 4:15-tempo ca. Vädret var perfekt och jag känner mig piggare och gladare än på länge!

• StilaM

Härligt att läsa om alla pigga och starka löpare! 

Jag körde också intervaller idag. Efter en pigg vecka förra veckan med 35 km löpning följt av tre dagars vila under en kortsemester mån-ons trodde jag att dagens intervaller skulle gå snabbt. men inte. Jag formligen dog efter första femhundringen och var tvungen att avsluta efter 3*500 i 4.45-fart. Detta är mitt testpass i Szalkais program och jag brukar springa 6*500 i 4.30-fart. Jag hoppas att kraften återvänder till lördagens backpass.  

• Zezzan

En långt ifrån pigg person anmäler sig. Gårdagen tog knäcken på mig. Mina fötter är totalt uppsvullna av värmen och fulla med blåsor. Dessutom har jag nackspärr. Men Madonna var bra som vanligt

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Löparmamman

Idag slog jag mitt distansrekord, 15.20km. Men oj vad det var jobbigt det var på slutet. När jag kom till 10km sprang jag för en lång uppförsbacke som tog mycket av mina krafter. Där började vattnet ta slut också så jag fick lite panik. Men jag hade bestämt mig jag skulle fixa det. Jag tog det ganska lugnt ibörjan och höll ett 6.0 tempo men det gick bara trögare och trögare. De sista 2-3km hade jag vätskebrist och huvudet bara dunkade. Gick i mål på 01:38:07  Ungarna har haft bort min ena vattenflaska så nu har jag bara två i mitt bälte (600ml) och det är för lite för mig att springa en sådan här distans i solsken har jag lärt mig idag. Efter denna löptur kände jag att vad håller jag på med?, det här gör jag inte om. Men nu känns det bara så bra och jag längtar ut på nästa löptur.

Jag är så sugen på att anmäla mig till Stockholm halvmarathon den 15 september. Tror ni jag fixar det ? När man ska anmäla sig ska man fylla i meriter från tidigare lopp. Är det bara för vad man ska få för startplats ? Eller kan man bli nekad en plats ? Har bara sprungit ett lopp i år, Blodomloppet på strax under timmen och det känns inte som så mycket att komma med.

• Zezzan
    Löparmamman skrev 2012-07-05 19:09:59 följande:
    Idag slog jag mitt distansrekord, 15.20km. Men oj vad det var jobbigt det var på slutet. När jag kom till 10km sprang jag för en lång uppförsbacke som tog mycket av mina krafter. Där började vattnet ta slut också så jag fick lite panik. Men jag hade bestämt mig jag skulle fixa det. Jag tog det ganska lugnt ibörjan och höll ett 6.0 tempo men det gick bara trögare och trögare. De sista 2-3km hade jag vätskebrist och huvudet bara dunkade. Gick i mål på 01:38:07  Ungarna har haft bort min ena vattenflaska så nu har jag bara två i mitt bälte (600ml) och det är för lite för mig att springa en sådan här distans i solsken har jag lärt mig idag. Efter denna löptur kände jag att vad håller jag på med?, det här gör jag inte om. Men nu känns det bara så bra och jag längtar ut på nästa löptur.

Jag är så sugen på att anmäla mig till Stockholm halvmarathon den 15 september. Tror ni jag fixar det ? När man ska anmäla sig ska man fylla i meriter från tidigare lopp. Är det bara för vad man ska få för startplats ? Eller kan man bli nekad en plats ? Har bara sprungit ett lopp i år, Blodomloppet på strax under timmen och det känns inte som så mycket att komma med.
    Heja heja super bra. Enligt mitt schema så ska jag springa 15km på lördag. Jag tror/hoppas att man klarar en halvmara det är ju det jag tränar inför. på jogg.se har du 10veckors program. Jag följer det som är för att klara halvmaran på 2 timmar. Men lite ändringar då tempot är lite för sakta för mig där.

Jag sitter och kollar på vätskebälten nu faktiskt. Måste ta och shoppa ett snart så jag klararmig lättare. Visst förra helgen sprang jag 12km utan något och det går ju det oxå. men då var det itne strålande sol som det är idag tex  
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jespis

Jag är anmäld till Sthlm halvmarathon för andra året i rad. Man kan ange tider, men måste inte (jag hade helt enkelt inga att ange). Slå till, Löparmamman!

• Löparmamman
    Zezzan skrev 2012-07-05 19:19:31 följande:
    Heja heja super bra. Enligt mitt schema så ska jag springa 15km på lördag. Jag tror/hoppas att man klarar en halvmara det är ju det jag tränar inför. på jogg.se har du 10veckors program. Jag följer det som är för att klara halvmaran på 2 timmar. Men lite ändringar då tempot är lite för sakta för mig där.

Jag sitter och kollar på vätskebälten nu faktiskt. Måste ta och shoppa ett snart så jag klararmig lättare. Visst förra helgen sprang jag 12km utan något och det går ju det oxå. men då var det itne strålande sol som det är idag tex  

När jag kollar på 10 veckors programmet på jogg.se så känns inte en halvmara helt omöjlig för mig. Jag tror inte jag skulle klara av att följa det programmet slavisk men jag kommer nog ta lite träningsinspiration från den (och här från tråden också förstås   )

Om jag ökar med 1km i veckan, och ser till att de där styrketräningspassen verkligen blir av.

Ska bli spännande att se hur det går för dig på lördag!
  • Löparmamman
    Jespis skrev 2012-07-05 19:43:32 följande:
    Jag är anmäld till Sthlm halvmarathon för andra året i rad. Man kan ange tider, men måste inte (jag hade helt enkelt inga att ange). Slå till, Löparmamman!

Vad bra då behöver jag inte skriva någon lång utläggning om att jag minsann löptränar flera dagar i veckan
  • Zezzan

Tog på mig springkläderna och lämnade barnen i bhg. men istället för att springa 8 km går jag hem igen. Blåsorna på fötterna gör för ont och nackspärren aj aj. Hoppas det lugnat sig till imorgon så jag kan springa då

Svar på tråden Löpartråden 13