• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Löparmamman
    Zezzan skrev 2012-07-07 11:46:35 följande:
    Dagens planerade 15km gick åt h***ete. Åkte till ett motionsområde där de har en 7km slinga och en 5.2km slinga. planen var att springa7an 2 varv + lite till. men det var helt kasst uppmärkt så det blev vända, vända, hoppa över stock och sten, vända, hamna mitt i skogen, vända igen. Efter 4km hade jag så sjukt ont i min nacke (med nackspärr) och var helt dyngsur så då gav jag upp.
    Känns verkligen som ett misslyckande  

Hände mig med. Tror det var när jag hade första milen i sikte. Sprang bort till ett motionsområde som låg 2,5km bort och skulle springa 5km slingan. Perfekt tyckte jag bara att det inte ens var uppmärkt var jag skulle börja springa som tur så var det en där jag kunde fråga. När jag väl började springa så var det även där dåligt uppmärkt. Fick panik. Kände mig helt vilse och visste knappt hur jag skulle ta mig ur skogen. Där springer jag aldrig mer. En mil blev det ändå, men inte riktigt som jag tänkt mig.

Förstår om det känns tråkigt. När ska du göra nästa försök ? Du kanske borde bli bättre i nacken först?

Idag vet jag inte om jag kommer ut på min löptur. Den här värmen gör mig helt slut.
  • Jespis

Här ösregnar det, så jag körde mitt backpass på crosstrainern i stället. Inte riktigt rätt, men close enough! Nu packar vi och åker till svärföräldrarna där det finns en mysig lååång runda som jag älskar! Kanske blir det den imorgon?

• Waimea

Per G: Lycka till i Vansbro och hälsa Borlänge från mig (min hemstad..)

Hej alla *vinkar ivrigt*. Har varit mycket nu  - nytt jobb, mkt träning, äntligen semester.. Har inte hunnit med Familjeliv, men nu är jag här! Har precis avverkat ett långpass om 32 km med en granne. Valde verkligen den klibbigaste, varmaste dagen att springa på, tur att det var lite molnigt. 
    Har fått låna en racer av en höggravid löparkompis, så det har blivit några mil på den den senaste veckan. Inget blodigt, 3 mil ena dagen och 3,5 andra, men det är kul!! Har kört en del annat än löpning, simmat ett pass, gått på Afropowerdance (!) och kommit igång med lite coreträning. Det är väldigt inspirerande att testa nya saker.  

Verkar som om det tränas och tävlas flitigt, kul att se. 

Zezzan: Vad tråkigt att det blev dåligt, hoppas det går bättre nästa gång.        

• Löparmamman
    Waimea skrev 2012-07-07 17:11:20 följande:
    Har precis avverkat ett långpass om 32 km med en granne. Valde verkligen den klibbigaste, varmaste dagen att springa på, tur att det var lite molnigt. 

Wow! Jag är så imponerad av er som klarar av sådana långpass. Vilket tempo håller ni då ?

Jag fick verkligen kämpa för att ta mig ut på kvällens löptur. Var så slö att jag till och med slumrade
    till en stund före middagen. Jag svettas mycket i vanliga fall, men i den här kvava luften var jag helt
    genomsvettig när jag kom tillbaka. Sprang 7.26km med ett tempo på 6:25
  • PerG

Kul att höra av dig! Blev nästan lite orolig... ;)..

Jag ser ju inte så mycket av Borlänge egentligen eftersom jag bor och äter på Scandic och struntar nog i löpturen ikväll. Tidigare år har jag haft med familjen och kombinerat det med en "dalasemester" så då har vi sett lite mer av Borlänge och orterna runtomkring. Förrförra året åkte vi sommarrodel i Rättvik. Hur kul som helst! ;).. I år ville de inte följa med så jag fick åka själv (skulle egentligen haft med en kollega men han hoppade av).

Tror nog tyvärr att det här blir sista Vansbrosimningen på ett tag. Den känns inte lika prioriterad och jag måste nog börja sålla bland alla lopp jag vill genomföra varje år.. ;)

Hur gick Stockholm Marathon förresten?

Waimea skrev 2012-07-07 17:11:20 följande:
    Per G: Lycka till i Vansbro och hälsa Borlänge från mig (min hemstad..)

Hej alla *vinkar ivrigt*. Har varit mycket nu  - nytt jobb, mkt träning, äntligen semester.. Har inte hunnit med Familjeliv, men nu är jag här! Har precis avverkat ett långpass om 32 km med en granne. Valde verkligen den klibbigaste, varmaste dagen att springa på, tur att det var lite molnigt. 
    Har fått låna en racer av en höggravid löparkompis, så det har blivit några mil på den den senaste veckan. Inget blodigt, 3 mil ena dagen och 3,5 andra, men det är kul!! Har kört en del annat än löpning, simmat ett pass, gått på Afropowerdance (!) och kommit igång med lite coreträning. Det är väldigt inspirerande att testa nya saker.  

Verkar som om det tränas och tävlas flitigt, kul att se. 

Zezzan: Vad tråkigt att det blev dåligt, hoppas det går bättre nästa gång.        
  • PerG
    Löparmamman skrev 2012-07-07 21:21:31 följande:
    Wow! Jag är så imponerad av er som klarar av sådana långpass. Vilket tempo håller ni då ?

Jag fick verkligen kämpa för att ta mig ut på kvällens löptur. Var så slö att jag till och med slumrade
    till en stund före middagen. Jag svettas mycket i vanliga fall, men i den här kvava luften var jag helt
    genomsvettig när jag kom tillbaka. Sprang 7.26km med ett tempo på 6:25
    Nu är ju Waimae mycket grymmare än mig så jag kan bara svara för mig själv, men på Stockholm Marathon höll jag c:a 5:30min/km-tempo de första 30km och på Lidingöloppet (30km) förra året c:a 6:10min/km (betydligt backigare och sjukt trångt).

Nu är jag inte så erfaren på så långa sträckor så jag gav inte maxtempo på samma sätt som jag kan göra på milen (där jag känner min kropp bättre) men på milen ligger jag på c:a 4:30-4:45-tempo vilket kanske kan ge en hint om hur tempot förändras för mig när jag springer långpass i alla fall.. 
  • Malvil

Vinkar in lite stolt från Grekiska övärlden där jag betat av veckans tre pass nästan enligt plan. 5 km lätt distans i tisdags, 8 km med två 150 m rusher per km (istället för korta intervaller) i torsdags och lång backe i dag. Har dryga 30 grader i skuggan, så det är svettigt värre, men väldigt kul!! Får vara lite extra noga med vätska och vila. I morgon inleder jag hemresan och planerar nästa pass på tisdag. Ska bli skönt att springa på hemmaplan igen. Kör hårt!!

• änglabitch

Nu har jag fixat milen! Är på semester i Vänersborg ,och jag upptäckte världens finaste löpvägar med utsikt över Vänern bla,så efter fredagens runda var jag helt lyrisk,idag tänkte jag ta en åtta men det rulla på så fint och var så härliga vägar så jag fortsatte ett par km till. Första 5 var väldigt kuperat och jag tog det lungt så det blev ingen snabb tid, (1 tim och 15 min) men det spelar ingen roll,löpningen var underbar och nu har jag dödat hjärnspöket milen! Det ger verkligen en nytändning att springa på nya platser

• Zezzan

I´m back. Fortf öm i nacken men det fungerar. Sprang 6km i sakta mak i måndags. Ingen problem at springa sakta då et var HOT HOT HOT och solen stekte

Idag var det intervaller. 3min, 1 min gå vila, 8rep. Skit kul verkligen. Lyckades hålla ett riktigt bra tempo oxå (för att vara mig) tror jag. 
    Nu verkar dock min kompis Garmin strejka så jag kan ej komma in i klockan Inte ett smack händer då jag klickar, laddar eller försöker föra över Står bara GARMIN på skärmen. 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Löparmamman

Har avverkat dag 3 av 10 veckors programmet. Idag var det intervaller. Fick ändra om lite och köra ca 100m istället för 80 meter för det var så svårt att mäta upp/ställa in på min app.
    Sedan var den 3x7 min och sista intervallen fick bli en minut kortare dels för att orken började ta slut och pga tidspress, fick även hoppa över nedjoggen på 2km

Skulle verkligen behöva en pulsklocka så jag kan ta tid med och ställa in intervaller. Jag har slitit så på min stackars mobil, tappat den, utsatt den för fukt (tror den fick en skada idag, mörka partier i skärmen....). Men jag är en fattig löpare just nu så mobilen får duga ett tag till. Har runkeeper. Finns det någon bättre app för android ?

Börjat blogga om min träning, mest för min egen skull för att hålla koll på mina resultat
    v-medsiktemotmarathon.blogspot.se/ 

Svar på tråden Löpartråden 13