Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
11,5 långsamma kilometer i gassande sol slutade på 1:13. Snabbaste kilometern, den sista, gick på 5:50. Jag är så feg när jag ska springa långt. Jag ligger och fegar till 6 km, sedan ligger jag mellan 5.45-6.00 och har det jättebekvämt sista 5-6. FEG!
Jag hoppas att sommarvädret fortsätter. Målet är dock att lägga på en km per söndag på min långrunda och så småningom springa 16? 17? 18? km. Jag börjar känna att det är läge att investera i ett vätskebälte. Under milen behöver jag aldrig dricka, men sommar och långpass känns det som att det är bra att ha med lite vätska. Vad har ni andra? Vilka är bra?
Var uppe till 01 igår och ställde aldrig väckarklockan. Vaknade ändå kl 07 och var sugen på att ge mig ut. Det blev lite intervaller med lättare jogg 1-2km, springa (0,1km) och gå (0.3km) totalt 7km. Länge sedan jag gjorde intervaller nästa gång ska jag springa 0,2km och sedan öka på det. Är som sagt ganska feg för att ta i, men idag tyckte jag det gick bra.
Jag har alltid vatten med mig oavsett om jag springer 3km eller 1 mil. För mig är det psykologisk, inte alltid jag dricker men skulle jag inte ha det så skulle jag dö av törst efter 100 meter. Först köpte jag ett vätskebälte från Stadium med 4 flaskor (tror de var 250ml). Den var värdelöst. När flaskorna var tomma så åkte de ur bältet. Fungerade när de var lite kyligare och jag hade löparjacka för då kunde jag stoppa dem i fickan. När jag sprang utan jacka så förlorade jag flera flaskor på vägen.
Nu har jag ett vätskebälte från team sportia med 3 flaskor x 300ml och det sitter mycket bättre. Dels gick det att justera bältet i midjan bättre än det andra, och sedan sitter flaskorna fast ordentligt. Ibland är de nästan lite knepigt att få i och ur dem, men hellre det än att jag tappar dem.
Jag började träna för att gå ner i vikt och orka mer. Det var mitt första mål och det har jag nått. Andra målet var att springa en mil, det har jag nått. Nu är det en halvmara till nästa år. Känns som jag kan behöva något till delmål. Ska springa tjejmilen 1 sept, att springa på 55 min eller under vore kanske ett bra mål ?
Jag har ett sånt här: www.loplabbet.se/store/tillbehor/ovrigt/vatskebalten/nathan-speed-3-r.html
som jag är väldigt nöjd med. Lagom mycket vätska för mig på en halvmaradistans i värme och ska man vara ute kortare behöver man inte ta med alla flaskor. Det är väldigt lätt att få i och ur flaskorna utan att det känns ostabilt på något sätt. Det har dessutom en ficka som lagom rymmer iPhonen, SL-kort och någon nyckel ...
Dock läcker de på de delar av löpskolningen som är lite "skumpigare" om ni förstår vad jag menar
Men denna gör man ju i regel på ett ställe så då brukar jag ta av mig bältet just då.
Nu har jag packat ner tre uppsättningar löpkläder i resväskan. Siktar på att följa programmet även i Grekland. Det innebär lätt distans tisdag, korta intervaller torsdag och lång backe söndag. Vi får se hur det går. dryga 30 grader väntas mitt på dagen så jag hoppas kunna komma ut på morgnarna - men det hänger på att systra min vill hänga med dottern lite extra ...
Jag har ett likadant vätskebälte som Malvil och tycker att det är helt ok, men gillar inte att ha något på mig när jag tränar. Tycker att det är lite i vägen, men detta är ändå hyfsat smidigt. Finns med olika antal flaskor, jag har tre. Har inte använt det ännu i år. Värmen har inte slagit till och jag har inte sprungit några riktiga långpass på länge...
Funderar på om jag ska tvinga maken att cykla brevid med ungarna i cykelvagnen och vara flaskhållare. alt att de får stå på ett förutbestämt ställe när jag ska springa långpass om det är varmt
Gillar ej att ha grejjer på mig. Eller visserligen har jag fånen på armen och klockan men annat är lixom i vägen.
Zezzan, det låter väl bra?!
Jag har lekt med tanken att springa en runda som blir flera varv och ha en flaska liggande på lämpligt ställe... Fördelen med loppen är ju vätskekontrollerna - man förlorar tid, men slipper släpa runt vätskan!