• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Busfröt
    Zezzan skrev 2012-07-15 11:48:40 följande:
    Matoch dryckfrågor
    Jag är som ni vet väldig nybörjare och har nu några funderingar inför halvmaran. Jag springer oftast direkt på morgonen innan frukost, mycket av rädsla för löparmage vilket jag fått uppleva några gånger = inte kul.

Jag förstår att jag måste äta innan halvmaran och speciellt eftersom den startar kl 14
    "Måste"  man dricka sportdryck under loppet eller klarar man sig på vatten? Eller är det smartare att fylla vätskebältet med saft och sedan dricka vatten på vätskestationerna? 
    behöver man lära sig äta gel eller något sånt? 
    Eller klarar man HM genom att endast ha vatten i bältet + evt vatten på vätskestationerna?

Hur har ni gjort då ni sprungit en HM?

Träning upp till halvmara springer jag enbart med vatten, tävling däremot brukar jag föredra sportdryck efter 12-15 km eftersom kolhydratdepåerna brukar börja sina efter det vid hårt tempo.
  • Jespis

Här var det också långdistans idag. Målet var att vara ute i 84-86 minuter. Det blev ca 14,5 km och känns inte alltför tokigt. Hade vätskebältet med vatten i två flaskor och sportdryck i en, det funkade bra.

• Zezzan

Jag är grymt sugen på att springa långt igen.

Det är då man tränat rätt va? När man vill ut direkt igen. Tror dock inte mina lår pallat ett långpass idag. Får allt vänta tills nästa lördag men det blir iallafall ett vanligt myspass i veckan och ett intervallpass

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Löparmamman
    Haffsorkestern skrev 2012-07-15 13:42:25 följande:
    Ni som får blåsor och/eller blånaglar av skorna. Testa att snöra dem på ett annat sätt. 
    iform.se/forebyggande/snora-dig-fri-fran-skad... 

Älskar den här tråden! Man får så bra tips. Det ska jag prova tills nästa löppass.