• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Busfröt
    Zezzan skrev 2012-07-15 11:48:40 följande:
    Matoch dryckfrågor
    Jag är som ni vet väldig nybörjare och har nu några funderingar inför halvmaran. Jag springer oftast direkt på morgonen innan frukost, mycket av rädsla för löparmage vilket jag fått uppleva några gånger = inte kul.

Jag förstår att jag måste äta innan halvmaran och speciellt eftersom den startar kl 14
    "Måste"  man dricka sportdryck under loppet eller klarar man sig på vatten? Eller är det smartare att fylla vätskebältet med saft och sedan dricka vatten på vätskestationerna? 
    behöver man lära sig äta gel eller något sånt? 
    Eller klarar man HM genom att endast ha vatten i bältet + evt vatten på vätskestationerna?

Hur har ni gjort då ni sprungit en HM?

Träning upp till halvmara springer jag enbart med vatten, tävling däremot brukar jag föredra sportdryck efter 12-15 km eftersom kolhydratdepåerna brukar börja sina efter det vid hårt tempo.
  • Jespis

Här var det också långdistans idag. Målet var att vara ute i 84-86 minuter. Det blev ca 14,5 km och känns inte alltför tokigt. Hade vätskebältet med vatten i två flaskor och sportdryck i en, det funkade bra.

• Zezzan

Jag är grymt sugen på att springa långt igen.

Det är då man tränat rätt va? När man vill ut direkt igen. Tror dock inte mina lår pallat ett långpass idag. Får allt vänta tills nästa lördag men det blir iallafall ett vanligt myspass i veckan och ett intervallpass

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Löparmamman
    Haffsorkestern skrev 2012-07-15 13:42:25 följande:
    Ni som får blåsor och/eller blånaglar av skorna. Testa att snöra dem på ett annat sätt. 
    iform.se/forebyggande/snora-dig-fri-fran-skad... 

Älskar den här tråden! Man får så bra tips. Det ska jag prova tills nästa löppass.

Just nu mår jag inte så bra. Hade lite orolig mage i morse innan jag sprang i väg, men tänkte det får bära eller brista. Tyckte jag klarade passet bra (känd inte av magen). Kom hem och visst det kändes i kroppen att man sprungit långt, men mest i fötterna. Försökte som sagt få i mig den  där shaken. Efter det har jag mått jätteilla och till och med kräkts. Nu känner jag mig helt utmattad. Försöker peta i mig en banan nu.

Hoppas man inte dragit på sig någon skit. Imorgon är makens och min enda lediga vecka tillsammans, tänk om vi ligger magsjuka allihop. Håller tummarna för att kroppen helt enkelt inte vant sig vid dessa långpass (över milen). Imorgon står det 8km och styrketräning på schemat. Tror jag hoppar det och tar en extra vilodag oavsett hur jag känner imorgon.
  • Löparmamman
    Zezzan skrev 2012-07-15 15:19:27 följande:
    Jag är grymt sugen på att springa långt igen.

Det är då man tränat rätt va? När man vill ut direkt igen. Tror dock inte mina lår pallat ett långpass idag. Får allt vänta tills nästa lördag men det blir iallafall ett vanligt myspass i veckan och ett intervallpass

Jag med! Även om jag mår som jag gör just nu så bara längtar jag tills nästa långpass.
  • Zezzan

Vad har ni för sportbhar? Mina börjar verkligen ha gjort sitt. Jag behöver MYCKET stöd. Har googlat runt massa och det verkar som att Champion 360 och Shock absorber run blir rekommenderade ofta. någon av er som har dessa?

• LaFontaine
    Zezzan skrev 2012-07-15 16:00:45 följande:
    Vad har ni för sportbhar? Mina börjar verkligen ha gjort sitt. Jag behöver MYCKET stöd. Har googlat runt massa och det verkar som att Champion 360 och Shock absorber run blir rekommenderade ofta. någon av er som har dessa?
    Åh du förstår, den stora nackdelen med löpning är att jag inte längre behöver en sådan. För sju veckor sen fick jag ett program av en gammal landslagstriathlet. Jag springer tre pass i veckan och kör två pass styrka. Nu har min byst, som förvisso inte var stor innan heller, försvunnit helt och hållet. I går köpte jag en BH i 70A. Sist jag gjorde det var jag 13 år...

Du skriver att du behöver mycket stöd. Lust att kasta hit nåt?  
  • Zezzan
    LaFontaine skrev 2012-07-15 16:33:27 följande:
    Åh du förstår, den stora nackdelen med löpning är att jag inte längre behöver en sådan. För sju veckor sen fick jag ett program av en gammal landslagstriathlet. Jag springer tre pass i veckan och kör två pass styrka. Nu har min byst, som förvisso inte var stor innan heller, försvunnit helt och hållet. I går köpte jag en BH i 70A. Sist jag gjorde det var jag 13 år...

Du skriver att du behöver mycket stöd. Lust att kasta hit nåt?  
    Inga problem. Hur mycket behöver du? 
    Har inte så där överdrivet stora. Men amningen av två barn och tyngdkraften har gjort sitt så de hänger och slänger rätt mycket Därav behövs mycket stöd. Men jag går fortf gärna ner iallafall en kup stl till

• Busfröt
    Zezzan skrev 2012-07-15 16:00:45 följande:
    Jag har haft superproblem med sport bh nu när jag ammat, men nu i veckan köpte jag en pierre robert, sitter som en smäck! Jag har 65-70 D på vanlig bh
  • Zezzan
    Busfröt skrev 2012-07-15 16:48:25 följande:
    Jag har haft superproblem med sport bh nu när jag ammat, men nu i veckan köpte jag en pierre robert, sitter som en smäck! Jag har 65-70 D på vanlig bh
    Har du länk? Jag kan ej ha sådanna som man drar över huvudet då de ej sitter tillräkligt hårt på mig. behöver ha med knäppning
Svar på tråden Löpartråden 13