• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan
    Jespis skrev 2012-09-21 16:58:35 följande:
    Zezzan, glöm inte att ha kul!
    ska försöka. kommer garanterat gråta som ett litet barn när jag går i mål, om jag klarar av att fullföra

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Zezzan
    Jespis skrev 2012-09-21 17:14:30 följande:
    Pasta!
    Är sjukt sugen på pommes men får nog ta och laga iordning någon pasta rätt. Blir lasagne till frukost/lunch innan vi åker hemifrån imorgon iallafall

• Jespis

Åt faktiskt strips och kebab kvällen innan kom jag på nu! Vi körde från Östersund till Sthlm och åt på vägen. Funkade det också!

• Zezzan
    Jespis skrev 2012-09-21 17:22:41 följande:
    Åt faktiskt strips och kebab kvällen innan kom jag på nu! Vi körde från Östersund till Sthlm och åt på vägen. Funkade det också!
    tvingade iväg maken att köpa grillad kyckling nu. blir grillad kyckling pasta och sås
  • Nelia82
    Waimea skrev 2012-09-21 07:42:32 följande:
    Nelia: Ha! 2-3 koppar kaffe, och du kallar det last? Jag snittar säkert 5-6 baljor om dagen, iofs snarare mjölk med kaffe, men ändå..  Förlåt, jag bara retas lite, jag kanske skulle ta det som en indikation för att dra ner på kaffet (säger hon och tar en mun av dagens andra kopp kaffe..).

Välkommen hit och grattis till din fina miltid. Vad roligt att du har hittat löpningen!!!

Jag tycker att din mathållning låter alldeles utmärkt. Det finns en stor och hätsk debatt i löparvärlden kring GI/LCHF kontra icke-GI/LCHF.

Jag har aldrig ätit enligt GI/LCHF så jag kan egentligen inte säga så mycket om saken, men jag tycker det där med mat är rätt självreglerande. Ökar du träningsdosen blir du hungrigare, men oftast är det inte de tomma kalorierna du är sugen på, utan snarare rejäl mat. Det brukar vara bra att fylla på med kolhydrater efter ett pass, när kroppen skriker efter energi, men dagar du inte tränar kan du vara lite mer sparsam med dem om det är så att du vill hålla ner mängden kolhydrater.

Själv äter jag väl lite småkrattigt. Frukosten brukar vara havregrynsgröt med nötter, skivad frukt el lingonsylt och kanel, så där är jag nöjd. Lunch? Alltid lagad, varierande kvalitet, rätt mkt pasta. Även lagad middag, varierar där också. Jag äter helst inte kött även om jag inte är vegetarian, så det blir en hel del fisk. Tyvärr avskyr ungarna mycket av det vegetariska som vi lagar, så det blir lite fram och tillbaka med sådan mat.

Sedan är jag en sucker för choklad och snacks, kan utan problem klämma en chokladkaka på både 100 och 200 gram, och popcorn och chips så jag skulle väl säkert kunna bli mer ordningsam, tappa några kilo och äta mindre onyttigt, men det verkar som om jag förbränner det jag stoppar i mig, så jag ängslas inte så värst.
    Tack!

Jag har egentligen aldrig följt några dieter förut, utan testade GI (eller min egna slags variant kanske, minskade på kolhydraterna och åt mer utav ägg, keso, avokado, fisk, kyckling, broccoli, bönor osv osv) och lyckades som sagt gå ner mina sista gravidkilon och lite till, vilket också var mitt mål. Som det är nu behöver jag absolut inte gå ner något mer i vikt.

Sen vart det semester, mer än 2 månader utomlands och inga som helst begränsningar i mat, fika och glass , men löptränade samtidigt inför Midnattsloppet så tack vare det gick jag nog bara upp ett par tre kilon över sommaren. Fortsatte äta kolhydrat-rikt tills loppet var över, sen ville jag mest snabba på lite grann för att bli av med semesterkilona innan jobbstarten, och då var det som att all energi och ork bara rann ur mig! Mina ben dog efter 2 km. Kunde inte förklara det bättre än att det måste varit bristen på kolhydraterna. För jag hade vilat bra efter loppet också, så det kan knappast ha varit överbelastning. Jag sprang bara sämre och sämre tills jag inte orkade mer än 2-3 km. Helskumt!

Men nu börjar det kännas bra igen. Var ute och sprang 6,75 igår på 43 min. Ingen jättebra tid, men jag springer hellre långsamt och längre än tvärtom. Ska snart börja med intervallträning också. Någon som testat 4x4-metoden? Har bara hört bra om den, funderar på att köra den i några veckor för att se om det blir någon förbättring i kondis och löpartid. Vill gärna bli lite snabbare. Man kan ju inte vara nöjd och trivseljogga heller Lite utmaning ska det ju vara! Och tuffa mål, hehe.

Choklad ja.... En stor last här med utöver kaffet då Om nu kaffet kan räknas som last, verkar inte som att jag dricker så mycket ändå kanske hehe. Men min choklad kan jag inte ge upp, blir lätt en kaka 70% varje helg. Försöker hålla mig till mörk åtminstone. Sen tjuvar jag väl en näve godis ur sambons och sonens godispåse också, men det ser jag bara som lite bonus
  • PerG

Under 12-15 grader nånstans går jag nog på långärmat och långbent...

Lycka till imorgon!!!

Zezzan skrev 2012-09-21 12:09:09 följande:
    Vilken tempgräns har ni för långärmat/kortärmat, långbyxor/capribyxor??

Velar inför morgondagens lopp

Svar på tråden Löpartråden 13