Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Sista passet inför HM avklarat nu. blev 4.5km med några fartökningar.
Super duper nervös inför lördagen. mest orolig för hur jag ska äta. Jag springer helst på tom mage. men loppet börjar ju inte förrän kl 14 och är längre än vad jag sprungit tidigare så jag behöver ju mat innan. hmmm
Okej nu har jag sprungit min första mil! Tack för tipset zezzan att fokusera på tiden istället för distansen. Tror även det hjälpte att släpa med sig en flaska vatten på vägen (funkade som dunderhonung när jag blev lite trött) klarade 10.08km på 1h och 15min! Det var väl en okej tid eller hur!? :)
Gjorde ett tamt försök att starta en tråd inför Göteborgsvarvet, men blir nog ingen fart i den så jag hoppar in här istället.
Har iaf anmält mig till Göteborgsvarvet, inte en dag för sent. Har velat springa det länge då sambon sprungit i många år, men efter två graviditeter och en inte allt för samarbetsvillig kropp så har jag haft en del motgångar. Men nu jäklar känner jag att jag är på rätt väg! Började träna på allvar i våras, först inför Vårruset och sedan inför Midnattsloppet över sommaren. Sprang milen på 1:01:55 och måste säga att jag är nöjd med min tid. Mitt mål är att springa varvet på under 2:30.
Behöver tips på bra mat som ger den energi som krävs nu när jag kommer försöka springa 2-4 ggr/vecka. Ett tag åt jag GI-anpassad mat för att bli av med några kilon och ha en lättare kropp att springa med (blev väl iaf av med 3-4 kg), men märker att jag tappar orken i benen så nu äter jag "som vanligt" igen, dvs enligt tallriksmodellen. Dinkelgröt till frukost. Frukt, ägg, sill, inlagd makrill, keso eller liknande till mellanmål. En stor last är mitt kaffe, dricker nog minst 2-3 koppar om dagen, men det kanske inte gör något?
Nelia: Ha! 2-3 koppar kaffe, och du kallar det last? Jag snittar säkert 5-6 baljor om dagen, iofs snarare mjölk med kaffe, men ändå..
Förlåt, jag bara retas lite, jag kanske skulle ta det som en indikation för att dra ner på kaffet (säger hon och tar en mun av dagens andra kopp kaffe..).
Välkommen hit och grattis till din fina miltid. Vad roligt att du har hittat löpningen!!!
Jag tycker att din mathållning låter alldeles utmärkt. Det finns en stor och hätsk debatt i löparvärlden kring GI/LCHF kontra icke-GI/LCHF.
Jag har aldrig ätit enligt GI/LCHF så jag kan egentligen inte säga så mycket om saken, men jag tycker det där med mat är rätt självreglerande. Ökar du träningsdosen blir du hungrigare, men oftast är det inte de tomma kalorierna du är sugen på, utan snarare rejäl mat. Det brukar vara bra att fylla på med kolhydrater efter ett pass, när kroppen skriker efter energi, men dagar du inte tränar kan du vara lite mer sparsam med dem om det är så att du vill hålla ner mängden kolhydrater.
Själv äter jag väl lite småkrattigt. Frukosten brukar vara havregrynsgröt med nötter, skivad frukt el lingonsylt och kanel, så där är jag nöjd. Lunch? Alltid lagad, varierande kvalitet, rätt mkt pasta. Även lagad middag, varierar där också. Jag äter helst inte kött även om jag inte är vegetarian, så det blir en hel del fisk. Tyvärr avskyr ungarna mycket av det vegetariska som vi lagar, så det blir lite fram och tillbaka med sådan mat.
Sedan är jag en sucker för choklad och snacks, kan utan problem klämma en chokladkaka på både 100 och 200 gram, och popcorn och chips så jag skulle väl säkert kunna bli mer ordningsam, tappa några kilo och äta mindre onyttigt, men det verkar som om jag förbränner det jag stoppar i mig, så jag ängslas inte så värst.
Fick f ö till ett par fina träningspass ons-tor.
Onsdag: 05.55 morgonjogg 8,5 km. Därefter crawlkurs, simning 1,2 km. Urhärligt att jogga långsamt och lugnt kring sjöarna inne i stan.
Torsdag: Först uppjogg och rekrunda inför intervallpass, 5 km. Därefter upp- och nedjogg samt tidsintervaller med löparklubben 2x3 min 2x2 min 2x1 min i två serier, fast vi skippade de två sista enminutarna. Vi körde på ett kuperat elljusspår och sprang tre minuter åt ena hållet, sedan tre minuter tillbaks och varierade lite mellan brantare backar och bara kuperat. Totalt 9,5 km. Jätteroligt! En av killarna som var med hittar utan och innan i den där skogen, så han älgade iväg i orienterar-style och hojtade och pekade så att vi andra svängde på rätt ställe.
Sedan crawlkurs, 1 timme, teknikträning, vi simmade 1,5 km. Rätt mkt ben så det drev rejält med puls!
Idag blir det lunchcykling, ska instruera mitt intervallpass.
I helgen blir det ett längre fartpass, sedan är det dags att lugna ner inför Lidingö. Åker till Sthlm på torsdagen, ska på kurs, sedan drar jag och pappa på 24-timmars Ålandskryss (!) tors - fre. Det är också ett sätt att ladda
. Båten har en löpslinga högst upp så fredagens fem lätta km måste avverkas där, enligt min pappa.
Om man har ont i halsen på morgonen men inte på dagen (lite svid bara), får man springa då? Eller ska man ta sitt lilla hjärtfel och ta det säkra före det osäkra? Jag kommer möjligen att börja klättra på väggarna snart.
/Springsugen
Vilken tempgräns har ni för långärmat/kortärmat, långbyxor/capribyxor??
Velar inför morgondagens lopp