• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Daniel 723
    Ernst Hugo skrev 2013-06-03 18:38:30 följande:
    9km på ca 50 min ikväll Malmömilen hägrar den 15/6 och målet är 60 min men mycket tveksamt om jag klarar.
    Det kommer du att klara galant...! Om du håller 5,33 min/km-tempo på träning så ska du lätt klara det..!

• Ernst Hugo
    PerG skrev 2013-06-03 20:29:31 följande:
    Om du klarar 9km på 50min är väl 10km under 60 min inga problem!? Det motsvarar ju 55min i samma tempo!

Jag tror nog att med nummerlappseffekt och lite påhejjande att du kan klara 10km neråt 50min om det inte är allt för trångt på banan!
    Tjoho, jag kanske är lite pessimist men gubben var inte pigg när han stretchat klart efter
    Daniel 723 skrev 2013-06-03 22:06:32 följande:
    Det kommer du att klara galant...! Om du håller 5,33 min/km-tempo på träning så ska du lätt klara det..!

Om jag inte får stora kollapsen - tack för pepp {#emotions_dlg.flower}
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • PerG
    Ernst Hugo skrev 2013-06-03 22:41:28 följande:
    Tjoho, jag kanske är lite pessimist men gubben var inte pigg när han stretchat klart efter

Om jag inte får stora kollapsen - tack för pepp {#emotions_dlg.flower}
    Haha, ja, om du klarar 9km på 50 och är orolig att du inte ska klara 10km under 60 så skulle jag nog kalla dig pessimist... ;).. Du har ju 10 minuter att klara sista kilometern isåfall... 

Men visst kan det hända saker under loppet, t.ex. trängsel eller liknande, men du har ju helt klart farten i kroppen som krävs!...  
  • Nelia82

En fråga till ni som löptränat länge. Vad tränar ni mer utöver löpning? Jag måste få in mer styrketräning i min träning, men frågan är hur mycket man behöver? Har fått hem Olgas bok nu i hopp om att stärka mage, bål och rygg åtminstone (främst eftersom jag ändå fött två barn), men frågan är hur mycket styrketräning jag kan klämma in i löptränandet...? Jag tycker det är för lite "schemalagd styrketräning" på träningsprogrammen för löpning.

• Ernst Hugo
    Nelia82 skrev 2013-06-04 07:20:05 följande:
    En fråga till ni som löptränat länge. Vad tränar ni mer utöver löpning? Jag måste få in mer styrketräning i min träning, men frågan är hur mycket man behöver? Har fått hem Olgas bok nu i hopp om att stärka mage, bål och rygg åtminstone (främst eftersom jag ändå fött två barn), men frågan är hur mycket styrketräning jag kan klämma in i löptränandet...? Jag tycker det är för lite "schemalagd styrketräning" på träningsprogrammen för löpning.

Jag har iofs bara kört ett 1½ år men jag kör löpning 2 dagar i veckan och styrketräning 2 dagar.

Sedan varvar jag med lite backträning ibland och med kort brant backe så ger det bra (sjukt jobbigt bara)  
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Zezzan
    Ernst Hugo skrev 2013-06-03 18:38:30 följande:
    9km på ca 50 min ikväll Malmömilen hägrar den 15/6 och målet är 60 min men mycket tveksamt om jag klarar.
    Du klarar garanterat under 60 min på tävling. Om nu inte loppet är stoppfullt och det inte går att komma fram. Men om du får springa på så ska inte det var några som helst problem.
  • Zezzan
    Nelia82 skrev 2013-06-04 07:20:05 följande:
    Jag brukar köra detta pass kettlebells här hemma i vardagsrummet. 

I perioder kör jag även detta plankpass 

• Svansjön

Hittade denna tråden nu och vill gärna vara med. Har dock inte läst igenom den :) Får jag fråga vad ni springer 5 km på?
    Hur ofta springer ni och hur långt brukar ni springa? Vad blir totala km/vecka. Kompletterat ni med annan träning?

• Zezzan
    Svansjön skrev 2013-06-04 14:29:46 följande:
    Hittade denna tråden nu och vill gärna vara med. Har dock inte läst igenom den :) Får jag fråga vad ni springer 5 km på?
    Hur ofta springer ni och hur långt brukar ni springa? Vad blir totala km/vecka. Kompletterat ni med annan träning?
    Just nu springer jag nog 5km på ca 27min. Förra sommaren var jag nere på 25min. Just nu under examens tid är det runt 15km per vecka. Innan var det 20-30km per vecka. Brukar köra kettlebells hemma + löpningen. Springer ca 3 gånger i veckan. Har slöat till och springer mest sociala pass tillsammans med grannen nu. då är dem runt 5-7km. Men nu är planen att skärpa mig och ta mig tillbaka till den formen jag var i förra året och gärna förbi den formen oxå Sprang Oslo HM i september i september förra året. 
  • Svansjön

Tycker du håller en bra nivå.
    Jag har opererat foten och haft gips sen januari. Inte sprungit sen december. Började smått för 2-3 veckor sen. Nu springer jag ca 2-2,5 mil i veckan. Har mest blivit 5 km slingor då foten fortfarande värker. Första passet blev på ca 28 min men igår sprang jag på 24:10 5km. Höll på att dö :) Nästa helg ska jag springa Malmömilen. Innan skadan sprang jag 3-5 mil/vecka. Max 2 mil/runda. Tog milen på 47 då. Under gips tiden har jag kört pilates. Köpte en matta och körde hemma. Superbra för bål. Kör på youtube "poppilates", hon är duktig och passen intensiva. Kör då 3-4 pass/gång.

Svar på tråden Löpartråden 13