• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Det kan ju vara om tempot gick ner lite och det var kallt i luften och svetten började kylas av?

Blånagel kan bero på att du har för små skor. Jag har en storlek större i löparskor än i vanliga skor. När jag började löpträna så hade jag "rätt" storlek men fick problem med blånaglar och blåsor, men efter att jag gick upp en storlek blev det mycket bättre! Sen är det ju viktigt att klippa naglarna ganska kort inför ett längre pass också!

Sommarfrö skrev 2013-09-14 22:00:01 följande:
    Är det vanligt att man får lite frossa när man springer långlopp? Jag började frysa (men svettades) som fan efter 15km och hade tuppskinn hela vägen därefter i mål.

Fick en rejäl blånagel och misstänker den kommer trilla av inom de närmsta veckorna... beror det på skorna? Eller löpsteget? Distansen? Jag klarade mig från blåsor....

• xmarcusx

Jag sprang på 1:36 och är rätt nöjd. Det var bra förutsättningar, kanske lite varmt dock. Dessutom kändes det som att det var lite mer trängsel de första kilometerna jämfört med hur jag minns loppet från tidigare år.

• Svansjön
    Sommarfrö skrev 2013-09-14 22:00:01 följande:

Är det vanligt att man får lite frossa när man springer långlopp? Jag började frysa (men svettades) som fan efter 15km och hade tuppskinn hela vägen därefter i mål.

Fick en rejäl blånagel och misstänker den kommer trilla av inom de närmsta veckorna... beror det på skorna? Eller löpsteget? Distansen? Jag klarade mig från blåsor....

Gustaf - 20111116
    Ja det är vanligt
  • Sommarfrö

Tack för svaren! Ja det kan hända att min högerfot är lite större än vänstra och därav blånagel. Kortklippta var dom så det tror jag inte det berodde på och blåsor fick jag inga på fötterna. Ska börja se mig efter nya "större" skor

Gustaf - 20111116
  • Jespis

Marcus, imponerande för en långsam löpare som jag själv! Såg du elitens start, du som stod i fållan bakom?

• xmarcusx
    Jespis skrev 2013-09-15 09:00:58 följande:
    Marcus, imponerande för en långsam löpare som jag själv! Såg du elitens start, du som stod i fållan bakom?
    Nej, jag var riktigt sen till start och hoppade in i fållan med två minuter till godo, riktigt stressad. Dock mötte jag ettan och tvåan efter typ 12-13km. Det är alltid häftigt att se hur snabbt det går för de som verkligen kan.
  • Sommarfrö

Hade fått en blodutgjutelse under tånageln och en mindre nagelbandsinflammation. AJ! Men nu är den tömd haha så jag borde bli bättre i tån inom snar framtid. Så det var ingen blånagel i den bemärkelsen. Nu ser den ut som vanligt dock lite svullen.

Gustaf - 20111116
  • Jespis

Zezzan, jag har läst i diverse joggforum och fått tips om Segers strumpor. Jag har också köpt Sportslick, en salva som hjälper mot skavsår. Fick några lindriga blåsor under halvmaran, men de har redan lagt sig.

Svar på tråden Löpartråden 13