• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG
    Zezzan skrev 2013-09-29 21:50:33 följande:
    Per Hur gick det igår?
    Jodå! Det blev 2:39, men jag är nöjd ändå!

Försökte springa på i början men det var trångt och jag fick följa strömmen tills nånstans vid 11km där det började lätta (första milen var väl runt 49-50 min)... Tyvärr började magen krångla så jag fick stanna två gånger och gå på toa och förlorade nog ca 2x2min på det... Så hade jag inte varit förkyld i 4 veckor innan så jag hade kunnat ladda bättre och om magen inte hade krånglat så kanske jag hade kunnat klara under 2:30! ;)

Till nästa år ska jag inte vara förkyld innan och jag ska inte ha magknip under loppet heller och då ska jag klara under 2:30! ;) 

Jag har även en fundering på att satsa på sub 40 på milen under nästa år, sub 1:30 på halvmaran och sub 3:20 på maran men vi får se hur vintern utvecklar sig om det är rimligt eller inte. Jag tänker i alla fall göra ett försök att komma under 42 på milen ganska snart.. 
  • Zezzan
    PerG skrev 2013-09-29 23:38:27 följande:

Försökte springa på i början men det var trångt och jag fick följa strömmen tills nånstans vid 11km där det började lätta (första milen var väl runt 49-50 min)... Tyvärr började magen krångla så jag fick stanna två gånger och gå på toa och förlorade nog ca 2x2min på det... Så hade jag inte varit förkyld i 4 veckor innan så jag hade kunnat ladda bättre och om magen inte hade krånglat så kanske jag hade kunnat klara under 2:30! ;)

Till nästa år ska jag inte vara förkyld innan och jag ska inte ha magknip under loppet heller och då ska jag klara under 2:30! ;) 

Jag har även en fundering på att satsa på sub 40 på milen under nästa år, sub 1:30 på halvmaran och sub 3:20 på maran men vi får se hur vintern utvecklar sig om det är rimligt eller inte. Jag tänker i alla fall göra ett försök att komma under 42 på milen ganska snart.. 
    Heja heja. Super bra jobbat ju. 
  • xmarcusx
    PerG skrev 2013-09-29 23:38:27 följande:

Sub 40 på milen och under 2:30 på LL känns skevt. Inte för att jag sprungit LL men de som evt brukar säga att det är runt 40 min på milen som behövs för att satsa på medaljtid på Lidingö. 
  • PerG
    xmarcusx skrev 2013-09-30 21:13:32 följande:
    Sub 40 på milen och under 2:30 på LL känns skevt. Inte för att jag sprungit LL men de som evt brukar säga att det är runt 40 min på milen som behövs för att satsa på medaljtid på Lidingö. 
    Jag tror jag är bättre på kortare distanser (mina resultat dalar på längre distanser jämfört med tabeller och mina "potentiella" resultat. T.ex. borde jag klara maran på 3:15 utifrån min halvmaratid, men jag klarade bara på 3:35)... Men du har nog rätt i att det är en skev målsättning... ;).. .

Jag har ju 2½ minut kvar (från i våras) ner till sub 40, så det är en ganska jobbig resa dit medans 2:30 på LL känns betydligt "enklare" (jag tror faktiskt att jag hade kunnat klara det i år med bättre uppladdning veckorna innan och utan magknip). Så egentligen borde kanske min målsättning vara sub 2:25 eller 2:20 på LL isåfall.. 
  • PerG
    Svansjön skrev 2013-10-07 23:17:53 följande:
    Lite uppdatering.
    Vad har ni för tid på 5km och 10 km? 
    Haha! Tänkte faktiskt skriva ett inlägg om 5km idag!

En kollega på mitt jobb slog i förra veckan min 5km-tid jag hade från i våras med några sekunder (vi har en intern tävling på jobbet för 5km och 10km). I våras sprang jag på 20:12 men när jag gjorde ett kontringsförsök nu så klarade jag bara 20:24.. Men jag har varit förkyld en längre period så jag hoppas skrämma igång kroppen igen så jag kan komma under 20min snart (och ta tillbaka förstaplatsen)!... ;)

10km sprang jag på 42½ minut på seedningsloppet i våras.
  • Waimea

Tjena hej (igen)! 

Per G: gött att känna att jag fortfarande har bättre LL-tider än du :-P *lever på gamla meriter*

Jag gör lite framsteg i löpningen och snittar smått otroliga 3 mil i veckan..
    Hälen är inte helt läkt ännu, men den blir inte sämre. Efter vårens 'måste bli av med hälsporren'-panik gav jag upp och skiter numer helt i alla fotriktiga skor och alla övningar och det verkar funka lika bra som nåt annat. Bästa medicinen verkar vara att gå i nåt med lite klack eller nåt platt. Vem kunde tro det? 

Ägnar desto mer tid åt min häst, han kan springa för två, den. Galopp verkar vara favoritgångarten, det är lite tryck i att komma galopperandes i skogen på en stor Nordsvensk

Har det hänt nåt annat kul med er löpning i sommar? Jag är lite lat och ids som inte kolla så långt tillbaks i tråden. Vet inte om någon här kommer ihåg Kattstugan, men hon persade rejält på milen med 38-nånting. Det är så häftigt!!

• PerG

Hur mycket packning behöver du få plats med och till vilken typ av löpning?

Jag har en Salomon XA20 som jag har sprungit en del med och har satt in en vätskeblåsa i den också men den är ändå lite klumpig. Nu har jag köpt en Salomon S-Lab 12L som är nästan som en väst och känns knappt att man har den på sig!

Grappa skrev 2013-10-12 11:46:07 följande:
    Nån som kan tipsa om en bra rygga för löpning?

Svar på tråden Löpartråden 13