• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Jag har alla medaljer i ett skofack i förrådet!... Ibland tar barnen fram och leker med dem.. Har väl säkert 30-40st medaljer vid det här laget... ;)

Zezzan skrev 2013-09-25 18:33:38 följande:
    Vart gör ni av era medaljer? Jag har inte sparat medaljerna från 5km lopp utan bara från Halvmaraton så jag har bara 2 hittills. Är liten sugen på en sån här hängare. Fin att hänga upp bredvid löpbandet här hemma för motivation  www.medalhangers.com/shop/Running 

• PerG

Go for it!! Ultralöpning handlar nog mer om psyke än fysik så om du känner att det kan vara något för dig så är det ju bara att köra! ;)

Kanske en marathon innan som test?

Anghammarad skrev 2013-09-25 09:09:53 följande:
    Jag börjar nästan bli orolig för mig själv. Att jag har hamnat i det där läget att jag, när jag är ute och springer och närmar mig slutet, bestämmer mig för att ta en liten extrasväng och sen en till bara på kul, så att den där korta 5 km rundan till slut blir 11 km är väl helt OK, men att jag på allvar börjar tänka att det kanske skulle vara intressant att prova Borås 6 timmars känns lite skadat på något sätt.

• Zezzan
    PerG skrev 2013-09-25 19:39:20 följande:
    Jag har alla medaljer i ett skofack i förrådet!... Ibland tar barnen fram och leker med dem.. Har väl säkert 30-40st medaljer vid det här laget... ;)
    Frun blir inte så glad om du hänger upp alla på väggen kanske

• PerG

Jag vet inte riktigt.. Om jag ska klara en bra tid finns det inte utrymme att starta lugnt och sen öka så jag måste nog välja redan innan loppet.. Och jag har aldrig behövt bryta ett lopp så det vore inte hela världen om det vore det första....

Frågan är egentligen: Kan jag klara sub 2:30 med aktuell form? Om ja, då ska jag satsa på det, om nej, då ska jag ta det "lugnt"... Min hjärna säger ja men jag vet inte om kroppen håller med... ;)

Zezzan skrev 2013-09-25 07:24:36 följande:
    Njuuuuuut! Starta långsammare och öka under vägen om det känns bra. Hellre att fullgöra än att gp in i väggen och måsta bryta

• Zezzan
    PerG skrev 2013-09-25 19:46:26 följande:
    Jag vet inte riktigt.. Om jag ska klara en bra tid finns det inte utrymme att starta lugnt och sen öka så jag måste nog välja redan innan loppet.. Och jag har aldrig behövt bryta ett lopp så det vore inte hela världen om det vore det första....

Frågan är egentligen: Kan jag klara sub 2:30 med aktuell form? Om ja, då ska jag satsa på det, om nej, då ska jag ta det "lugnt"... Min hjärna säger ja men jag vet inte om kroppen håller med... ;)
    Om det inte gör något om du bryter loppet så är det ju bara att köra all in från start. Kör så långt det håller och skiter det sig så bryter du.
  • PerG
    Zezzan skrev 2013-09-25 21:00:59 följande:
    Om det inte gör något om du bryter loppet så är det ju bara att köra all in från start. Kör så långt det håller och skiter det sig så bryter du.
    Jag vill ju helst inte bryta (det blir ju egentligen bara att bryta ifall jag totalväggar... annars kan jag ju bara stanna en stund och vila innan jag fortsätter i lugnare tempo). Det är ju främst hastigheten som kan bli problemet och inte distansen.

Så det hela kokar ju ner till om jag tror att jag kan klara sub 2:30 eller inte... Hjärnan inbillar sig nog det (så kändes det definitivt innan förkylningen, men just nu är jag inte säker) men kroppen vet jag inte och jag har ingen möjlighet att ta reda på det så här nära inpå (annars hade jag kunnat köra ett långpass för att se hur kroppen känns).

Ska fundera på det hela och jag tror att jag kommer ha bestämt mig när jag står där i startfållan på lördag! ;)

Imorgon blir det i alla fall en lugn runda på 5km tillsammans med kollegorna! 
  • Zezzan
    PerG skrev 2013-09-26 00:33:18 följande:
    Jag vill ju helst inte bryta (det blir ju egentligen bara att bryta ifall jag totalväggar... annars kan jag ju bara stanna en stund och vila innan jag fortsätter i lugnare tempo). Det är ju främst hastigheten som kan bli problemet och inte distansen.

Så det hela kokar ju ner till om jag tror att jag kan klara sub 2:30 eller inte... Hjärnan inbillar sig nog det (så kändes det definitivt innan förkylningen, men just nu är jag inte säker) men kroppen vet jag inte och jag har ingen möjlighet att ta reda på det så här nära inpå (annars hade jag kunnat köra ett långpass för att se hur kroppen känns).

Ska fundera på det hela och jag tror att jag kommer ha bestämt mig när jag står där i startfållan på lördag! ;)

Imorgon blir det i alla fall en lugn runda på 5km tillsammans med kollegorna! 
    Lycka till vad du än bestämmer dig för  
  • Anghammarad
    PerG skrev 2013-09-25 19:41:35 följande:
    Go for it!! Ultralöpning handlar nog mer om psyke än fysik så om du känner att det kan vara något för dig så är det ju bara att köra! ;)

Kanske en marathon innan som test?

Jag gillar det där att det handlar om tid och inte distans. Hade det varit ett 50 km lopp hade det nog känts tungt eftersom jag vet att jag måste förflytta mig 5 mil innan jag är i mål. Är det 6 timmar så spelar det liksom ingen roll, jag kan springa i två timmar och promenera resten om jag vill så får det bli den distans det blir. Hursomhelst så kommer det nog inet att bli i år iaf, men kanske nästa.
  • anyXX

Jag har bara två medaljer än så länge, men de har jag spikat upp i garderoben :) sprang min första mil på länge idag. Kändes bra men det märks att konditionen är en försvara. Sprang betydligt långsammare än tidigare. Har en månad på mig att ladda inför ett lokalt lopp på 14 km. Ser fram emot det!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Jespis

Är så himla nöjd över att inte ha hamnat i postloppdepression i år! Springer 3-4 ggr per vecka och känner mig nöjd. Måtte bara höstförkylningarna hålla sig borta!!

Svar på tråden Löpartråden 13