• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Buttercup

E verkligen nybörjare och ska springa mitt första lopp nu på söndag. Jag är sjukt taggad! Tyvärr har jag åkt på en förkylning och kan inte ta en längre provrunda i mina nya skor... Är lite orolig då jag aldrig sprungit långt i dessa nya dojor. Och tycker mig känna en smärta i knäna på ett sett jag inte känt innan. Kan säga att de är såna som är upphöjda på insidan då jag tydligen sprungit väldigt snett innan. Har haft problem med hälsporre och allmänt ont i fötter förmodligen pga dåliga skor och övervikt. Någon som har något tips på skor i allmänhet? Ni kunniga löpare ge del av er visdom :)

• xmarcusx
    Buttercup skrev 2013-10-15 21:55:28 följande:
    E verkligen nybörjare och ska springa mitt första lopp nu på söndag. Jag är sjukt taggad! Tyvärr har jag åkt på en förkylning och kan inte ta en längre provrunda i mina nya skor... Är lite orolig då jag aldrig sprungit långt i dessa nya dojor. Och tycker mig känna en smärta i knäna på ett sett jag inte känt innan. Kan säga att de är såna som är upphöjda på insidan då jag tydligen sprungit väldigt snett innan. Har haft problem med hälsporre och allmänt ont i fötter förmodligen pga dåliga skor och övervikt. Någon som har något tips på skor i allmänhet? Ni kunniga löpare ge del av er visdom :)
    Svår fråga. Det bästa är att gå till en bra löpbutik och be dem välja ut skor som passar just dina fötter.
  • Buttercup

De var precis de jag gjorde :) så med dessa skor springer jag rakt vilket känns väldigt skumt minst sagt. Men man kanske vänjer sig?
    Det jag dock upplever är att dessa skor belastar knäna mer

• Zezzan

Skor är super svårt. Jag har väldiga problem att hitta skor som fungerar mina fötter. De flesta skor känns helt ok men efter några kilometer så får jag massa blåsor och väldigt ont. De skor jag haft bäst succe med är de skor jag köpt på impuls och bara testat och magkänslan har sagt att de sitter bra helt utan några tester

• Buttercup

Ja de e synd nu när man köpt skor för 1600 kr och så funkar dom inte optimalt. Någon som sprungit snett men lyckats rätta upp fötterna/ben?

• Zezzan

Ja det är riktigt surt. Har sådanna par här hemma jag oxå. Dock har jag kunnat använda de skorna som vardagsskor istället

• Buttercup

Ah får göra de. 5k ska springas idag så upp till bevis hur skorna fungerar! Tack för svar!

• Svansjön

Ett tips till er som får blåsor under fötterna.
    Smörj in strumpan med vaselin (ganska mycket) så slipper ni blåsorna. Då glider hela strumpan i skon och inte foten i strumpan! 

• Zezzan
    Buttercup skrev 2013-10-20 07:38:55 följande:
    Ah får göra de. 5k ska springas idag så upp till bevis hur skorna fungerar! Tack för svar!
    Heja heja

Själv rev jag golv i hallen igår och tappade en bräda med en hörnan rätt ner på stortånageln så den gick hål i. Blodet sprutade och tån dunkar. Att få på sig skor idag är bara att glömma. Kanske bra för jag känner en förkylning komma krypande. Satsar på att vila idag och vara pigg och glad imorgon igen.

PS det blev dock jäkligt snyggt i hallen med nytt golv, nymålade väggar och lister. Samt nytt klädskåp  
  • TomMon

Ni som sprungit under graviditeten, i vilken vecka fick löparskorna börja stå på hyllan? Försökte springa igår i v 19 och det kändes inte så bra, är lite deppig över att det kanske dröjer till nästa gång...

Svar på tråden Löpartråden 13