• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan
    Wilowa skrev 2014-01-06 20:22:34 följande:

Pluggar du nu? Vi har båda nya nick, men visst känner jag dig från "Här är vi"-trådarna för några år sedan? Jag har även varit med i den här tråden tidigare, men under namnet Einstein.

Jag slutade springa när jag började jobba efter arbetslöshet och studier. Jag fick helt enkelt inte ihop vardagen. Fast i höstas ledde min träningslöshet till sjukskrivning, så nu måste jag hitta tillbaka till mitt träningsliv. Än så länge är det mest gymträning som gäller, men målet är att kunna träna vad jag vill snart. Jag får springa för min sjukgymnast, men så tråkigt på löpband och jag vågar mig inte ut i naturen nu. För tre månader sedan kunde jag knappt stå upp, vill inte riskera återfall mitt ute i skogen.
    Ja precis det är jag Hej. Ja jag pluggar sedan 1.5år tillbaka  

Usch låter jobbigt. Du får ta hand om dig själv och ta små steg i din väg tillbaka
  • PerG
    Waimea skrev 2014-01-06 19:15:58 följande:

*knuffar liv i tråden igen*

Är ni kvar? 

Jag är igång ordentligt igen, med 30 km löpta i förrgår och 13 km ikväll. Foten ok, en 6-timmarstävling planerad i vår. Laddar för min första säsong som veteran..

Hur har ni andra det?

Jag är kvar! ;).. Vilken 6-timmars? Borås? Har också funderat på något sånt ultralopp.. När är man veteran förresten!?... För mig är utvecklingen åt båda håll... Kroppen på insidan blir i allt bättre skick medans ytskiktet blir gråare och skrynkligare! ;)

Har fått ta det lite lugnt under december eftersom min höft har klagat lite så jag har ägnat mig lite mer åt styrketräning, men har ändå sprungit en del. Klämde in med ett långpass på nyårsafton bara för att komma över 100mil under 2013 och klarade det med en kilometers marginal (sen var jag tvungen att skynda hem för att laga festmiddag)! ;)

Siktar på 150mil i år och hoppas kunna springa mer till/från jobbet nu när jag fått en jobbdator som jag tror att jag kommer kunna springa med i löparryggsäcken (annars har det varit så jobbig logistik med att transportera den)!

Har fått smak på terränglöpning också! Det började ju egentligen inför fjällmaran förra året men nu är jag helt såld på det även om jag fortfarande gillar snabba asfaltspass! ;).. Ska springa Axa Fjällmaraton även i år och ska nog springa ytterligare något terränglopp har jag tänkt!

Skidåkning och cykling känns lite trist så just nu är det 100% löpning som gäller även om jag ska köra Vasaloppet i år också (men det blir nog sista på ett tag)..
  • Wilowa

Waimea skrev 2014-01-06 21:03:24 följande:
    Einstein, dig känner jag igen

Ja jag känner igen dig med.
    Zezzan skrev 2014-01-06 21:08:11 följande:
    Ja precis det är jag Hej. Ja jag pluggar sedan 1.5år tillbaka  

Usch låter jobbigt. Du får ta hand om dig själv och ta små steg i din väg tillbaka

Förskollärare lät det som utifrån praktiken...kvar i Norge?

Jag har äntligen fått en sjukgymnast som vet vad som är fel på mig, så nu är jag på väg tillbaka. Jag har haft problem av och ifrån sedan sonen föddes för tolv år sedan och gått hos flera sjukgymnaster, kiropraktor, läkare osv. Jag har nåt som kallas för snapping hips och det är medfött så det är bara att träna på, ingen skada alltså. När jag är otränad så fastnar muskeln på sidan av låret i ett främre läge och då överbelastar jag musklerna på framsidan och de på baksidan blir obefintliga.

Mitt problem nu är att hitta ork och tid till att åka till gymmet. Inte nog med att jag jobbar heltid på en förskola, så har jag två barn som tränar. De ska ha mat, köras osv plus att mitt gym ligger några mil bort. Sjukgymnasten håller till på det gymmet och de har en rehabavdelning som jag inte hittar här. Kondition har jag jättesvårt att hinna med, så målet är att bli bra nog så jag vågar mig ut och springa. Vi var i fjällen nu och då åkte jag både slalom och längd, men det påfrestar inte lika mycket som löpning och promenader...

Beslutar mig här och nu för att komma tillbaka till den här tråden! Vet att när jag gick med så var det en kvinna som hade som mål att springa uppför en slalombacke, det målet ska jag med ha. Fast hennes slalombacke var betydligt längre än vår, tror hennes var 2-3 km och vår är 600 meter enligt Runkeeper. Min dotter tränar slalom och honn har barmarksträning uppe vid backen coh då brukar jag passa på att gå i området...till sommaren ska jag springa trots att det är väldigt backigt där! Bra då  har jag ett mål med min träning, har saknat det.
  • anyXX

Vad bra med lite liv i tråden igen! Jag har inte sprungit knappt nåt dn senaste månaden pga förkylningar och... Hm, lathet :/men nu blir det ändring! Var ute på en 5 km runda idag och det var kul! Siktet ligger marathon i maj, vi får väl se hur det blir med det :) Har ni snö? Jag hade siktat in mig på att åk mycket längd i år ( nybörjare) men det har inte blivit något än pga vädret. Men i helgen ska det tydligen bli kallt! Hoppas :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • Jespis

Jag höll i bra tills min pappa plötsligt blev sjuk i oktober. Han har lymfom i hjärnan, vilket är ovanligt och aggressivt. Personlighetsförändrad och förvirrad. Jag har varit hos mamma varannan helg sedan dess, ibland även i veckorna. Blev riktigt dålig själv (feber, hosta from hell...) när pappa var i Uppsala och behövde mig vid sin sida inför en operation. Jag bet ihop och satt hos honom i en vecka, åkte tåg 2h per dag. Sen var jag så slut att det inte fanns en möjlighet i världen att springa... Nu under jullovet har jag lovat mig själv att jag ska motionera en halvtimme om dagen, om så bara en promenad. Så jag springer inte så långt nu, utan försöker bara överleva det här. Min pappa kommer att dö, vi vet bara inte hur lång tid det kommer att ta. Han kommer aldrig mer att komma hem, utan bor just nu på ett korttidsboende. Ett vårdpaket utan hopp - över en natt.

• Wilowa
    anyXX skrev 2014-01-06 22:59:28 följande:
    Vad bra med lite liv i tråden igen! Jag har inte sprungit knappt nåt dn senaste månaden pga förkylningar och... Hm, lathet :/men nu blir det ändring! Var ute på en 5 km runda idag och det var kul! Siktet ligger marathon i maj, vi får väl se hur det blir med det :) Har ni snö? Jag hade siktat in mig på att åk mycket längd i år ( nybörjare) men det har inte blivit något än pga vädret. Men i helgen ska det tydligen bli kallt! Hoppas :)
    Ingen snö här frustrerande nog. Som jag skrev så har jag en dotter som tränar slalom, så nu vill vi ha kyla så vi snabbt kan lägga snö i backen. Tycker synd om alla barn och ungdomar som vill komma igång med sin sport som ändå har så kort säsong. Jag åker själv mycket slalom och brukar vara skidlärare i klubbens skidskola. Tack och lov så påverkas inte min slalomåkning av mina höftproblem. Slalom är min huvudsport, men för att få ut det bästa av den så måste man vara bättre tränad än vad jag är just nu.

Vi var i Sälen nästan två veckor nu under jul och nyår och då fick jag smak för längdåkning och jag kände hur bra det var för min höft. Min sjukgymnast säger även att löpning är bättre än promenader eftersom man tar ett mindre steg när man springer. Tyvärr har jag blivit väldigt feg då jag haft så många bakslag när jag försökt springa innan. Fast jag jobbar på det! Jag litar på min sjukgymnast, hon har gett mig övningar som stärkt de rätta musklerna.
  • xmarcusx

Jag håller igång för fullt, om än inte just dessa dagar då jag ligger hemma med hög feber (jag blir alltid sjuk vecka 2). Förra året blev det 185mil och jag siktar på 200 i år. Får se hur det funkar med att vara föräldraledig dock. Målen i år är att bli snabbare, starkare och uthålligare. Det kommer bli viktigt att få till kvalitetspassen eftersom att en majoritet av passen under året blir med barnvagn och då går det inte så fort.

• Zezzan
    Wilowa skrev 2014-01-06 21:29:36 följande:

Ja jag känner igen dig med.

Förskollärare lät det som utifrån praktiken...kvar i Norge?

Jag har äntligen fått en sjukgymnast som vet vad som är fel på mig, så nu är jag på väg tillbaka. Jag har haft problem av och ifrån sedan sonen föddes för tolv år sedan och gått hos flera sjukgymnaster, kiropraktor, läkare osv. Jag har nåt som kallas för snapping hips och det är medfött så det är bara att träna på, ingen skada alltså. När jag är otränad så fastnar muskeln på sidan av låret i ett främre läge och då överbelastar jag musklerna på framsidan och de på baksidan blir obefintliga.

Mitt problem nu är att hitta ork och tid till att åka till gymmet. Inte nog med att jag jobbar heltid på en förskola, så har jag två barn som tränar. De ska ha mat, köras osv plus att mitt gym ligger några mil bort. Sjukgymnasten håller till på det gymmet och de har en rehabavdelning som jag inte hittar här. Kondition har jag jättesvårt att hinna med, så målet är att bli bra nog så jag vågar mig ut och springa. Vi var i fjällen nu och då åkte jag både slalom och längd, men det påfrestar inte lika mycket som löpning och promenader...

Beslutar mig här och nu för att komma tillbaka till den här tråden! Vet att när jag gick med så var det en kvinna som hade som mål att springa uppför en slalombacke, det målet ska jag med ha. Fast hennes slalombacke var betydligt längre än vår, tror hennes var 2-3 km och vår är 600 meter enligt Runkeeper. Min dotter tränar slalom och honn har barmarksträning uppe vid backen coh då brukar jag passa på att gå i området...till sommaren ska jag springa trots att det är väldigt backigt där! Bra då  har jag ett mål med min träning, har saknat det.
    Ja jag pluggar till fsklärare  
  • Zezzan

Ingen snö här och jag ska åka kortvasan snart. har typ aldrig stått på ett par längdskidor haha kan bli kul eller rättare sagt inte roligt

Svar på tråden Löpartråden 13