• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan

Var faktiskt ute och sprang igår. Första gången sedan operationen. Ställde Garmin på 500meters intervaller med 100 meter gåvila mellan varje. Det blev inga snabba intervaller utan i lufsartakt. Tänkte att detta vart ett bra sätt för mig att komma igång utan att ta i för mycket de första gångerna. Kändes ok även om kroppen är trött och sliten.

Var även hos läkaren igår. Nu inom de närmsta veckorna startar jag med cellgift vi får se hur mycket löpning det blir då. Förmodligen inte speciellt mycket. Satsar på att göra det jag orkar och målet är att röra mig vare sig det blir gång eller löpning. 

• Anghammarad

Har tyvärr latat mig alldeles för mycket under vintern och lagt på mig sex-sju kilo därtill så det är tungt tungt att springa. Idag blev det dessutom något annat knas. Skulle köra en mil men pulsen blev alldeles för hög så jag var tvungen att stanna och gå flera gånger. Tog det toklugnt men pulsen gick ändå upp runt 185, som normalt är där jag brukar ligga i tunga uppförsbackar. Det blev drygt en mil men jag sprang bara 8,5 km av det, resten gick jag.

• Skogsälva

Hej! Får man hoppa in här?

Är en nybörjare som i år ska springa Vårruset, fem km.
    Kör appen c25k och började i förra veckan. Själva löpningen och discinplinen är det inget fel på, jag är jättetaggad och vill verkligen komma igång.

MEN jag har fått ont i vänster knä (snett fram/insida) och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Jag har köpt nya skor som jag provade ut löpsteg på Stadium (ca 1 000 kr, Asics) så det borde inte vara problemet.

Tips och råd?

• soccermum01

Hur har du börjat springa. Har du kört på från början eller tagit det gradvis. Har du precis köpt skorna?
    Sprungit mycket med dom gamla innan?
    Mycket frågor men knäproblem kan bero på mycket saker.

• Skogsälva
    soccermum01 skrev 2014-04-08 11:55:29 följande:
    Hur har du börjat springa. Har du kört på från början eller tagit det gradvis. Har du precis köpt skorna?
    Sprungit mycket med dom gamla innan?
    Mycket frågor men knäproblem kan bero på mycket saker.

Jag följer appen. Under vecka 1 varvar man gå 190 sek och springa 60 sek under 20 min, samt 5+5 min uppvärmning/nedvarvning. Jag har i princip aldrig sprungit tidigare. Skorna är helt nya.

Igår sprang jag men tog det lite lugnare: joggade försiktigare. Jag stretchade också noggrant både före och efter löprundan: Och idag mår jag mycket bättre i knäna!
    Enlig runkeeper var mitt snitt 8 min per km men det var det helt klart värt för att inte få ont.
  • Jespis

148 dagar kvar till halvmaran - och jag anmälde mig idag. Träningsprogrammet startar 28 april. Känns bra att ha en piska!

Har haft det svårt med träningsmotivationen ett tag, men nu kanske det lättar?!

Har fått med mig äldste sonen (född 04) ut på ett par rundor, så vi har köpt ett par riktiga löparskor till honom. Hur kul som helst! Han spelar fotboll och innebandy, men lite konditionsträning finns det utrymme för! (De har just börjat med 7-manna, så nu behövs det lite mer flås!)

Hur är det med dig, Zezzan? Tänker på dig!

• Zezzan
    Jespis skrev 2014-04-18 14:59:42 följande:
    148 dagar kvar till halvmaran - och jag anmälde mig idag. Träningsprogrammet startar 28 april. Känns bra att ha en piska!

Har haft det svårt med träningsmotivationen ett tag, men nu kanske det lättar?!

Har fått med mig äldste sonen (född 04) ut på ett par rundor, så vi har köpt ett par riktiga löparskor till honom. Hur kul som helst! Han spelar fotboll och innebandy, men lite konditionsträning finns det utrymme för! (De har just börjat med 7-manna, så nu behövs det lite mer flås!)

Hur är det med dig, Zezzan? Tänker på dig!
    Började med cellgift i tisdags. Har legat däckad och illamående i sängen fram till idag. Idag har jag faktiskt orkat varit uppe stora delar av dagen. Imorgon hoppas jag orka att gå ut och gå en sväng. Måste även försöka få ork att börja plugga till examen som är om 10 dagar. Har itne öppnat böckerna än. Har lixom varit lite annat som kommit mellan
  • Jespis

7 km lugn löpning. Riktigt skönt! Ska vara duktig i år och sköta styrkeövningarna också! Heja mig!

Svar på tråden Löpartråden 13