• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Waimea

Tjoho! Var med i byalaget idag, sprang rundan som jag själv snitslat.. 20,49 min var väl inte för illa pinkat på 4,5 km kuperad skogarna, nygravid och dan? Var med och anordnade och skulle väl egentligen ha stått vid sidan av, men kunde inte låta bli.. Sen fick jag springa ett par km till och leta upp en tant som sprang vilse.

• PerG
    Waimea skrev 2014-05-11 21:56:39 följande:
    Tjoho! Var med i byalaget idag, sprang rundan som jag själv snitslat.. 20,49 min var väl inte för illa pinkat på 4,5 km kuperad skogarna, nygravid och dan? Var med och anordnade och skulle väl egentligen ha stått vid sidan av, men kunde inte låta bli.. Sen fick jag springa ett par km till och leta upp en tant som sprang vilse.
    Bra jobbat! Hur långt gången är du? Har du kunnat vara aktiv i de andra graviditeterna eller har du haft komplikationer? Löpning kanske är svårt ändå när magen blir större?

De där små loppen är ju roliga! Jag sprang Soteleden Terrängmaraton (44km) förra helgen och vi var bara 64 startande så en del bitar av loppet sprang man helt själv ute i skogen... ;)... Sprang också vilse (vilken många gjorde tydligen pga en skyltmiss) men det var ett roligt lopp så det gjorde inte så mycket även om jag svor en hel del i skogen när jag vred och vände på kartan och försökte reda ut vart jag skulle... ;).. 

På lördag är det ju dags för absoluta motpolen till små lopp! Göteborgsvarvet! ;)
  • Waimea

Per: jag är bara i v 6 än, så det är nattagammalt.. Med förra barnet sprang jag t 5 månaden och spinnade till 8:e och.sprang första L L när hon var 6 mån. Lite galet, kanske, men det var starten på löparkarriären. Med första barnet satt jag på cykeln två dagar innan han kom, så jag har hållt igång så länge det känts bra.

• Zezzan

Jag ger upp. Har precis insett att jag inte kommer kunna springa Oslo HM i september. Jag försöker lägga undan mitt dåliga samvete när det står 0km i träningsdagboken. 
    Om jag får ork och energi till en liten tur någon gång ibland får jag hellre vara glad för det. Men jag ska lägga undan alla träningskrav tills jag är färdig med cellgiftsskiten. 
    *surar*

• Jendo

Hej!

Jag hoppar in med en fråga här. Jag älskar att jogga men lyckas alltid få till nån skada trots att jag tar det väldigt lugnt (promenad 1 minuts jogging promenad) i början. Har problem med rastlösa ben om nätterna och gått till sjukgymnast. Han sa jag skulle stretcha vaden genom att ligga på rygg och ta tag i tårna och stretcha. Kört lite andra vadstretch också. Har inte alls blivit bättre snarare tvärtom. Så jag har fortsatt försiktigt med joggingen och varit väldigt noga med att stretcha alla benmuskler efteråt. Där jag har mest ont är liksom under själva vadmuskeln där benet smalnar av, mellan hälsenan och den bredare klumpen som är vaden. Precis på en punkt där gör jätteont när jag trycker. Vad kan det vara? Är orolig för ventrombos nämligen. Har förövrigt allmän värk nu i båda vaderna, tar magnesium också mot myrkrypningarna men hjälper inte. Jag pronerar en del på höger fot så jag har gått med inlägg köpta på Stadium till vardags några veckor. Kan detta vara orsaken till min plöstliga vadvärk och vad är det för nåt som sitter just under vadmuskeln som värker, en triggerpunkt? Snäll, nån som har erfarenhet vad det kan vara och hur jag kan bli bättre. Vill inte riskera att slita av muskeln.

Tack på förhand!

• Jespis

Landade på Mallorca vid 2.30 inatt, kom i säng kl 5. Så där lagom skönt... Efter frukost och en balja kaffe återkom livsandarna och jag sprang en liten runda. Blev fartlek för att det skulle kännas som kvalitet trots kort runda. Svettigt, men skönt!

• JTo

Jag hoppar in här också då har precis börjat springa igen efter problem med benhinnorna och allmän lathet, har sprungit tre gånger den här veckan, först 2km på 15.22 resp. 15.45 (eller något sånt) men idag råkade jag springa ett varv för mycket så det blev 2.4 och det sprang jag på 17.17, så det var ju kanske inte jättesnabbt men det var ju snabbare iallafall

Jag springer i en "lillskog" med ett 400m spår i precis bredvid där jag bor, räknar med att det kommer bli lite enformigt i längden men än så länge fungerar det bra!

En kompis har bestämt att vi ska springa ett 1mils lopp i slutet på augusti/början av september så just nu är väl det målet!

• Skogsälva

Hej hej!
    Jag är nybörjare som har löptränat 3 ggr i veckan i 2 månaders tid. Jag springer enligt en app och ökar på längden allt eftersom. Enligt runkeeper har jag en snitt-tid på drygt 7 minuter. Jag sprang ca 4 km igår och var rejält trött efteråt... Det är inte direkt någon njutning just nu men jag tänker inte ge upp.

Sprang ett lopp på 5 km i förra veckan, tiden blev 35 minuter. Är det OK?

• Anghammarad
    Skogsälva skrev 2014-05-26 13:00:07 följande:
    Sprang ett lopp på 5 km i förra veckan, tiden blev 35 minuter. Är det OK?

Det är helt oviktigt vad andra tycker är OK eller inte OK tider, det viktiga är att du själv tycker att det är bra och att du kanske ser att du utvecklas och blir bättre av din träning.

Kan säga att när jag började springa för drygt ett år sedan så  grejade jag att springa, eller rättare sagt lufsa, drygt en kilometer innan jag var tvungen att stanna och gå. Nu springer jag halvmarathon utan att stanna. Att min fru springer samma sträcka 20 minuter snabbare än mig är kul för henne men ändrar inte faktum att jag är rätt nöjd med min egen utveckling.
Svar på tråden Löpartråden 13