• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Kattpappa08

Hej på er alla duktiga Någon som kan tipsa mig om någon löparförening i Stockholm? Bör ha träningsrundor som passar en nybörjare som mig.

• Themis

Jag har legat lågt ett bra tag, men förra veckan lyckades jag med nåt jag trodde var omöjligt.

Jag sprang 5 km utomhus, på asfalt/grus, och mina fogar som gjort ont i 9 år vid minsta sträcka på asfalt höll! Visst, kroppen kände av stötarna dagen efter men det stora hindret verkar besegrat.

Tänk att det gick??!

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Mackan87

Hej!

Jag hoppar också in och hoppas få era expertråd gällande det här med skor! 

Jag har inte kunnat springa på många år - först pga dåliga knän och senare pga dåliga benhinnor. Har testat några olika skor, de senaste paren av märket Asics, men jag skulle vilja ha tips på några riktiga superskor! Jag behöver hög pronation på insidan foten (går självklart att lägga i extra sula) och rejäl stötdämpning i sulan. Jag har så smått börjat springa och märker att det KAN gå denna gången med rätt skor, men i nuläget springer jag bara ett par hundra meter innan jag måste gå igen och jag överanstränger benhinnorna fruktansvärt lätt. 

Så - några bra tips på superbra skor??!

• Radhuspinglan

Perfekt tråd! Jag har en fråga. Det är nämligen så här att när jag cyklar så kan jag cykla i princip hur långt som helst (vi pratar många, många mil). Jag blir andådd då och då, givetvis, men inget allt för jobbigt eller så - jag tar mig lätt igenom alla mjölsyror, osv. Jag kan gå, väldigt snabbt. Även när jag går, så kan jag gå i princip hur långt som helst. När jag går blir jag aldrig andådd. MEN... När jag springer, så orkar jag inte springa alls länge. Jag blir andådd - så pass att jag får ONT i lungorna och halsen, ibland värker det i hela munnen och jag tvingas avbryta löpningen. VARFÖR är det så här!? Varför orkar jag inte springa? Jag har ju inte så dålig kondition (uppenbarligen). Det är som att jag inte lyckas få in andningen ikapp med ben- och armrörelserna, eller nått.

• Themis

Och nu sprang jag ute igen, så härligt att kunna denna tiden på året!

Både gök och näktergal hör jag på vägen, och så havet...

Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Anghammarad
    Mackan87 skrev 2014-05-26 21:42:05 följande:
    Hej! Jag hoppar också in och hoppas få era expertråd gällande det här med skor!  Jag har inte kunnat springa på många år - först pga dåliga knän och senare pga dåliga benhinnor. Har testat några olika skor, de senaste paren av märket Asics, men jag skulle vilja ha tips på några riktiga superskor! Jag behöver hög pronation på insidan foten (går självklart att lägga i extra sula) och rejäl stötdämpning i sulan. Jag har så smått börjat springa och märker att det KAN gå denna gången med rätt skor, men i nuläget springer jag bara ett par hundra meter innan jag måste gå igen och jag överanstränger benhinnorna fruktansvärt lätt.  Så - några bra tips på superbra skor??!

Det finns ett märke som heter Hoka One One som gör superdämpade skor. Deras hemsida är www.hokaoneone.com Löplabbet säljer dem också
  • PerG

Jag upplevde att det inte gick att "överföra" kondition.. Jag cyklade landsvägscykel en del innan jag började löpträna men fick ändå gå/springa om vartannat i början och detta trots att jag hade cyklat Vätternrundan innan..

Om du bara ger det lite tid och låter kroppen vänja sig (ex genom att gå och springa om vartannat i början, kanske med hjälp av något program typ c25k) så tror jag det kommer släppa snart..

Radhuspinglan skrev 2014-05-26 22:11:57 följande:
    Perfekt tråd! Jag har en fråga. Det är nämligen så här att när jag cyklar så kan jag cykla i princip hur långt som helst (vi pratar många, många mil). Jag blir andådd då och då, givetvis, men inget allt för jobbigt eller så - jag tar mig lätt igenom alla mjölsyror, osv. Jag kan gå, väldigt snabbt. Även när jag går, så kan jag gå i princip hur långt som helst. När jag går blir jag aldrig andådd. MEN... När jag springer, så orkar jag inte springa alls länge. Jag blir andådd - så pass att jag får ONT i lungorna och halsen, ibland värker det i hela munnen och jag tvingas avbryta löpningen. VARFÖR är det så här!? Varför orkar jag inte springa? Jag har ju inte så dålig kondition (uppenbarligen). Det är som att jag inte lyckas få in andningen ikapp med ben- och armrörelserna, eller nått.

• Radhuspinglan
    PerG skrev 2014-05-26 23:32:29 följande:
    Jag upplevde att det inte gick att "överföra" kondition.. Jag cyklade landsvägscykel en del innan jag började löpträna men fick ändå gå/springa om vartannat i början och detta trots att jag hade cyklat Vätternrundan innan.. Om du bara ger det lite tid och låter kroppen vänja sig (ex genom att gå och springa om vartannat i början, kanske med hjälp av något program typ c25k) så tror jag det kommer släppa snart..

Tack för ditt svar. :) En annan märklig sak är att jag orkar mer på grusväg än på asfalt. Jag får helt enkelt hitta ett lagom tempo, tillåta mig själv att gå när jag känner att jag inte orkar, samt springa på landsväg (grus eller packad jord, typ). ;)
  • Jespis

Veckan på Mallorca går mot sitt slut. Har sprungit alla dagar utom en (bara 5-8 km, men det är vad jag klarar före frukost och i värmen). Hemresa imorgon, men jag hinner nog ut en sväng på morgonen!

Svar på tråden Löpartråden 13