• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Hypokondrikänningar i vanlig ordning.. Imorgon är det Stockholm Marathon och yngste sonen hade feber i förrgår så nu går jag och känner efter extra noga hela tiden.. Varför är man alltid så nojjig innan lopp? ;)

• Wiem

Lycka till imorgon på Sthlm marathon, PerG o alla andra som ska springa!

Längesen jag skrev här, har haft en svacka men nu ska jag starta om ð???

• Michael 310

15 km igår och 5 lugna idag, hoppas man får fortsätta vara skadefri, då kommer det bli ett bra år!

• Efraim Barkbit
    Mackan87 skrev 2014-05-26 21:42:05 följande:
    Hej! Jag hoppar också in och hoppas få era expertråd gällande det här med skor!  Jag har inte kunnat springa på många år - först pga dåliga knän och senare pga dåliga benhinnor. Har testat några olika skor, de senaste paren av märket Asics, men jag skulle vilja ha tips på några riktiga superskor! Jag behöver hög pronation på insidan foten (går självklart att lägga i extra sula) och rejäl stötdämpning i sulan. Jag har så smått börjat springa och märker att det KAN gå denna gången med rätt skor, men i nuläget springer jag bara ett par hundra meter innan jag måste gå igen och jag överanstränger benhinnorna fruktansvärt lätt.  Så - några bra tips på superbra skor??!

Jag är 191lång och väger 97-98 så jag har behov av rejält dämpade skor. Jag har använt Adidas i över 30 år då de passar mina ganska smala fötter med hög vrist. Den modellen jag använder har funnits i minst 15 år och heter Adidas Supernova. De är superdämpade med extra stöd för pronation och med hälkappa som formar sig efter din fot.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • PerG

Det gick både och kan man säga! ;)...

Siktade på sub 3:30 och låg bra till hela tiden. Efter 21km hade jag 4 min marginal på 3:30 och det krympte till ca 3 minuters marginal vid 35km.. Vid 40km fick jag vrålkramp i ena låret (och även vaderna krampade som nån kedjereaktion) så jag nästan stupade i backen! Fick stanna några minuter och stretcha innan jag kunde börja gå lugnt och sedan börja springa igen.

Tappade dock sub 3:30 och sprang in på 3:34 som fortfarande var nytt personbästa så jag är väl relativt nöjd ändå..

Jespis skrev 2014-06-01 19:42:43 följande:
    Hur gick det på maran, PerG? Var det fler här som sprang?

• Jespis

Aj, kramp! Skönt att du kom igång igen - och grattis till personbästa!

• Waimea
    PerG skrev 2014-06-01 20:51:58 följande:
    Det gick både och kan man säga! ;)...

Siktade på sub 3:30 och låg bra till hela tiden. Efter 21km hade jag 4 min marginal på 3:30 och det krympte till ca 3 minuters marginal vid 35km.. Vid 40km fick jag vrålkramp i ena låret (och även vaderna krampade som nån kedjereaktion) så jag nästan stupade i backen! Fick stanna några minuter och stretcha innan jag kunde börja gå lugnt och sedan börja springa igen.

Tappade dock sub 3:30 och sprang in på 3:34 som fortfarande var nytt personbästa så jag är väl relativt nöjd ändå..

Haha, jag hör bitterheten i ditt inlägg ändå.. Ju längre tid som gått sen loppet ju nöjdare kommer du bli..
  • PerG

Jo, visst är jag besviken eftersom det såg ut att gå vägen ända fram till 40km! Hade jag fått kramp eller tappat tid vid typ 30km hade det varit mer "väntat" än att få det 2km före mål. Men jag är faktiskt ändå relativt nöjd och med lite mer långpass så ska 3:30 inte vara några problem! Jämfört med tidigare maror så höll jag ett mycket jämnare tempo även efter 30km där jag brukar klappa ihop i vanliga fall...

Kanske får hälsa på svägerskan och ta 3:30 på Växjö marathon i höst! ;).. Kanske att man till och med vågar satsa på 3:25 eller 3:20 tills dess med tanke på att det är plattare där! ;)

Waimea skrev 2014-06-02 11:27:28 följande:
    Haha, jag hör bitterheten i ditt inlägg ändå.. Ju längre tid som gått sen loppet ju nöjdare kommer du bli..

• PerG

Tack! Jo, men eftersom maxtiden är 6 timmar så hade jag ju mer än 2 timmar på mig att ta de sista 2km så jag hade vilat och/eller krupit i värsta fall! ;).. Är kanske lite väl envis men det tar emot att bryta ett lopp.. ;)

Jespis skrev 2014-06-01 21:05:26 följande:
    Aj, kramp! Skönt att du kom igång igen - och grattis till personbästa!

Svar på tråden Löpartråden 13