• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • rövardotter73

Sitter och har huvudvärk, fryser, är trött och ska nog gå och sova snart.

Gaby 01, liten är världen, både cybervärlden ibland och den riktiga världen.

I måndags när jag sprungit 8,5 km asfalt fick jag så himla ont i vristen. Det kändes nästan som om jag vrickat foten fast jag inte har det. Jag tror det kan bero bl.a. på att vägen lutar rätt kraftigt utåt där jag springer och det blir ju lite påfrestande på vristerna. Sen kan det också vara lite överansträngning då jag nu sprúngit lika mycket under augusti som sammanlagt under hela 2010. Att jag dessutom är tung gör väl inte saken bättre...

Ok, läste i tråden och dunderkuren verkar ju vara....tåhävningar!!!
    Ställde mig lydigt i trappen igår och gjorde3x15 på varje ben. Satan i gatan vilken träningsvärk jag har i vaderna idag. Inuti vaderna upp mot knävecket liksom. Tyckte det kändes lite larvigt att bara göra så få men nog kändes de idag.

Så idag, efter att ha cyklat i kraftig motvind hem från jobbet slängde jag på mig träningskläderna och tänkte att backträning är vad jag behöver inför Lidingö. Hm, rundan är segt uppför ca 2 km, kraftigt uppför 2 km, tokbrant nerför 1,6 km. Behöver jag säga att mina vader känt sig piggare? Jag hade knappt gåtempo uppför backarna och nerför skulle jag ha blivit filmad som skräckexempel på dålig teknik i utförsbackar. Jag var så mör i vaderna att jag varkligen klafsade med tunga plattfötter nerför backen. Ojojoj. Snitt tiden blev 6,34 och jag kan inte annat än vara nöjd ändå men mina ben...

Har en teori om att om jag plågar mig med backar, surhål i skogen, mördarpass i komb. med mördarcykling så kommer det att gå jättebra för mig på platt och snäll asfalt sen. Fortsätter jag dessutom med tåhävningarna då får t.om. Kattstugan hålla i hatten när jag svischar förbi

Haha, nejdå, det tror jag väl inte men jag har förstått att man måste utmana sig själv ibland för at utvecklas och inte bara stirra på snitttider och sträcka varje gång.
    Är bara några veckor kvar till LL nu. ojoj.

Försöker också med alla knep jag känner till att inte bli förkyld. Vill inte, kan inte, hinner inte bli sjuk.

Ska bädda ner mig nu med värmekudden och spikmattan. Gonatt´

• rövardotter73

Förresten Gaby, du frågade om kläder tidigare. Mitt tips är att du budgeterar lite klädinköp på mässan vid Lidingöloppet. Där finns mycket godsaker till bra priser.
    Håller med dig om utbudet i "vår" stad. Man hittar något om man har en väldig tur annars är det nätet eller shoppingturer till större städer som gäller.

• Mael

Haha - ser att det är fler än jag som nojjar inför LL - Hur tänkte jag ?!. Själv ska jag springa motionsklassen på 15 km och har det lite småjobbigt på 5 km för tillfället efter först allt för långt sommaruppehåll och sen en dunderförkylning på det. Nu har jag i alla fall joggat (6.38 resp 6.21 tempo) till jobbet (5 km) två morgnar denna veckan så nu känner jag att jag sakta börjar ta mig upp ur sankmarkerna.

I helgen ska jag försöka få till en intervallträning på löpband och ett distanspass i skogen (1 timmes löpning) . När jag vet hur det känns sätter jag målet för LL - misstänker att det bara blir att ta sig runt Helgen efter det ska jag springa topploppet i Hagaparken. Valde 5 km eftersom jag kommer ha LL i benen, men hoppas kanske få till en bra tid då i stället

Rövardotter: Tackar för tips om klädinköp på mässan. Jag har fått shoppa en del eftersom jag inte hade nått som funkar för 4 graders morgonpass, men kommer ju behöva ytterligare till vintern...

- The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return
  • Gaby 01

Rövardotter: Tack för toppentips! Ska definitivt hålla utkik på LL gällande bra kläder.

Var på behandling igår, är tydligen ett fäste på utsidan knät som fått sig en rejäl irritation så det är vila som gäller tills smärtan släppt fullständigt, annars så kommer det slås upp hela tiden. Men som jag förstod det som så kan jag kanske skjuta lite på vilan i någon (några) veckor tills jag har tid , men att jag kanske får ta smällen då.

Får se hur jag gör i helgen, vill ju så gärna spela handboll och jag tror att med liniment och massage kan göra susen. Men undrar då om jag står på benen på halvmaran? Mycket roligt man vill göra nu!

Igår trampade jag åter igen Wet vest fast nu med betydligt bättre teknik än häromdagen och det tog rejält och jag kunde även köra intervallträning. Dessutom hade jag en vän med mig som höll humöret uppe när det segade sig. En träningsform jag kan rekommendera alla som vill avlasta sina ben under en period.

• Waimea

Hej på er!

Jag ska också budgetera inköp på Lidingö, vilket bra tips!

Sitter på jobbet och sliter mitt hår i vild förtvivlan över alla satans j-la excelfiler som inte vill gå ihop sig. Har suttit och letat efter ett fel i två timmar, men hittar det inte. Suck. Varför blev jag ekonom??

Nåja, ska springa av mig all irritation snart, det är intervallträning med löpgruppen ikväll!!

Rövardotter: Efter min första intervallträning med någon reda i våras kunde jag inte springa ordentligt på en vecka, jag hade så grymmans ont i vaderna. Jag tror du blir awesome i spåret. Jag skulle vilja se det där 'surhålet' i skogen i alla fall 

Hörnini, Gaby och Rövardotter, ni bor ju nästgårds med min gamla hemstad, vad tror ni om att kuta Vintervarvet (14 km) runt älven i november?? Jag har en idé om att fara upp med barnen då, och försöka få med min brorsa också.. Om nu loppet går då, det vill säga..

Jag är fortfarande euforisk efter min insats i söndags. Jag sprang med ett snittempo på 4.32 min/km, och det gick att springa och prata, det trodde jag bara inte. Jag sprang och väntade på väggen som aldrig kom..

• Waimea

Gaby: Hmm. Svårt val. Hjärnan säger vila, hjärtat säger kör så det ryker, gissar jag?!? Lova att vara försiktig och känna efter i alla fall.

• Gaby 01

Waimea: För mig är det inte helt omöjligt! Låter skojsigt och då har man något att se framemot när kylan sätter in och motivationen tryter. Så du är en "gammal" borlängetjejj, de vare värsta! Känns som om Dalarna står för högsta procenten i tråden

Nu har jag ÄNTLIGEN kunnat springa igen. Joggade runt milen, tog det lite försiktigt men kom ändå in på 56 min på prick en mil. Det jag har svårt att fatta är att när jag springer på riktigt rejält så vinner jag bara 4 minuter, ska det vara så???? Landar normalt på 52 minuter men har då tagit i. Skumt!

Sedan blev det en halvhjärtad handbollsträning men min absolut största lycka är att jag faktiskt står på benen efter de snabba sidledsrörelserna, knät känns men inte sådär elakt som tidigare. Så imorgon blire match. Tjohej!

• Gaby 01

Waimea: Riktigt bra tid, hur långt var loppet och vad blev sluttiden? Längtar till nästa vår, då ska jag satsa på att pressa tiderna och vara i riktig balans i kroppen.

• Kaya

gaby jag har grymt sköna vintertights men minns inte vad det är för märke och skulle inte orka resa mig ur soffan och kolla ens om jag fick en miljon för det...

...eftersom jag tvingade mig själv runt milspåret förut trots att jag var så himla seg,trött o tung i kroppen och hade gammal träningsvärk från i måndags då jag tränade body pump... (varför GÖR jag det ett par gånger per år??? Varje gång är jag ju dörende av muskelvärk en vecka efteråt - INGEN annan träningsform ger mig träningsvärk!)...

... efter 2-3 km tänkte jag att nej, jag får nog skita i det här och ta en genväg tillbaka...

men jag pressade på och joggade i alla fall hela milen trots att det var TUNGT. Ren viljestyrka sprang jag på.

Dagens resultat, 1:06, var därför en MYCKET större prestation än förra gångens 1:04 - då tyckte jag ju att jag FLÖG fram, allt kändes så lätt och jag var besviken att jag inte hamnade under timmen. Idag kändes benen som bly, lungorna kändes hälften så stora som de borde vara, i uppförsbackarna stod jag bara och stampade på stället och flåsade som en blåsbälg... jag tänkte när det var som värst att allt under 75 min får duga... och ändå tog det bara 2 min mer! Helt obegripligt.

Nästa gång SKA jag vara utvilad, pigg i benen och tiden ska krypa neråt en timme blankt!

Berättade jag att jag äntligen kutade lite intervaller i lördags? Tvingade mig själv efter 3 km uppvärmning att köra 10 korta intervaller av modellen springa snabbt ena hållet och jogga tillbaka. Mitt snabba är inte så snabbt men förhoppningsvis kan jag tvinga mig själv att bli snabbare genom att fortsätta köra intervaller en gång i veckan.

K

• rövardotter73

Kaya: Jag tror att det skulle vara jättekul att springa med dig. Du har så lika tider som mig nu och samma motivation för intervaller och jag tror vi har lite lika envishet också.
    1.06 med de förutsättningarna är jättebra!
    Det som hjälpte mig att förbättra tempot lite var att springa skogsstigar med nedfallna träd, uppförsbackar, nedförsbackar, ris och gräs några gånger. Då när jag gav mig ut på grusvägarna igen hade jag faktiskt någon minut bättre tider.

Lycka till.

Waimea: Jag tror jag hoppar då jag tittade på fjolårets tider och insåg att jag skulle komma sist med marginal men jag kanske kan vara hejarklack

Bra jobbat Gaby. Var försiktig med knäet i morgon! Lycka till, jag hejar på er (förstås).

Jag tor att jag kanske har lite feber om jag känner efter sp för mig blev det en näve torkade aprikoser, ett glas rött och några jordnötter i i soffan med en filt om benen. Hoppas på milen i morgon.

Svar på tråden Löpartråden 13