Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Rövardotter: Hejaklack låter fint, ett glas rött likaså..
Jag sprang 9*200 m backintervaller + 1* 1 minut med löpgruppen igår, oj vad kul!! Vi sprang två och två och turades om att dra och hejade på varandra i backen. Det gick lite trögt till en början, men sen var det bara att kuta på. Löpcoach Jessica bara tittade på mig och sade 'ditt leende blir bredare för varje intervall' och det var verkligen så det kändes. Vi körde lite löpskolningsövningar först och så styrka och stretch efter. Hälsenan känns, men smärtar inte, så jag fortsätter i mina heldämpade GT-2130 ett tag till.
Idag har jag träningsväskan packad och funderar lite på hur jag ska kunna klämma in ett 14km-pass under dagen. Funderar på att ta en lång lunch.. 14 km med gradvisa tempoökningar på 5, 6, 7 och 8 km. Sen ska jag träna mentalt samtidigt, säga positiva saker till mig själv om mig själv och världen runtomkring mig var 5:e minut! Kul!
Gaby: Så skönt att det funkar.
Det är verkligen så att dagsformen avgör hur löprundan känns, apropå att Kaya har fått jobba hårt för att kapa två minuter. Dessutom säger det något om hur mycket som behövs för att öka tempot. Min vanliga runda är på 13 km och springer jag på ordentligt med målet att springa så snabbt som möjligt och trycka på kanske jag kommer neråt 1.02 - 1.03. Bestämmer jag mig för att ta det lugnt och bara njuta så landar jag på 1.05 - 1.06. Större än så är inte skillnaden.
Rövardotter, tusen tack för din uppmuntran och pepp! Att springa med mig är nog tyvärr föga trevligt, jag har vid något enda tillfälle försökt jogga med min kompis men om jag försöker prata medan jag springer (hur lågt tempot än är) så tappar jag bara andningen ännu mer än vanligt och blir flåsig och känner mig som att jag måste stanna och pusta... så jag är ett ganska sammanbitet och knäpptyst springsällskap!
Vilket suveränt tips att få upp farten genom att springa lite mer "över stock och sten" ibland! Jag gillar ju dessutom sådan löpning på lite mer "krångliga" skogsstigar. Det ska jag se till att lägga in i träningsplanen!
Waimea, wow vilken avancerad, rolig och utmanande träning du kör. Löpgrupp och löpcoach, gradvisa tempoökningar OCH mental träning. Låter spännande och utvecklande!
Vad skönt att höra förresten (från flera håll) att det kanske ÄR så att var och ens individuella tempo ligger ganska "fast" - att det inte bara är jag som är konstig som bara varierar nån minut hit eller dit om man jämför "lyckade" rundor med mardrömsrundor!
Idag är jag lite seg/stum i kroppen och har nackspärr (kanske kroppens svar på att jag pressade mig lite extra igår) och ska trösta mig med lugn skön träning inför helgen. Ha en skön fredag o en bra helg!
K
Gaby, jag glömde skriva - loppet jag sprang var på 18,4 km och tiden blev 1.23.22. Vore skitkul om du hakade på på vintervarvet, förresten!!
Det blev en lunchrunda om 14 km och jag fick till tempoökningarna, ökade med 5-10 sek/km, så sista kilometern gick på 4.20 med massor mer att ge, men det mentala glömde jag helt. Det var så gottigt att springa i det sköna höstsoliga vädret att det bara flöt ändå.. Lite känning i hälsenan, men det smärtar inte särskilt. Nu blir det vila till på söndag, då är planen ett rejält långpass.
Kaya: Jag har inte haft vägarna om Nkpg, men jag lovar, när jag ska sova kvar hojtar jag till. Jag SKA ta en tur runt promenaderna med dig..
Hej hej! Vad duktiga ni är allihop, härlig läsning! Waimea, jag förstår att du ser glad ut när du springer för man blir glad bara av att läsa det du skriver
Jag är inte riktigt igång ännu efter förkylningen och har bara sprungit lite den här veckan men idag var det dags för Västerås halvmara så då blev det tävling. Det är en lokal gratistävling runt ett av stans milspår men varje år kommer fler och fler löpare och nu iår var vi runt 70 st, kul! Det kändes bra att springa idag och tiden blev över förväntan
Jag glömde, lycka till imorgon ni som springer Tjejmilen!
Idag känns det lite deppigt. Har inte sprungit sen i onsdags eftersom jag trott att jag haft en förkylning på G. Idag hade jag laddat för ett långpass och nu kliar det rejält i halsen, ömmar när jag sväljer samt att allt är jobbigt. Blir svettig av att gå uppför trappen till överväningen.
Till det hör att jag ätit godis i fredags, vin och chips igår och vill, vill, vill ut och bränna kalorier idag. Har ju kämpat ett tag med att gå ner i vikt och nu när det börjar hända lite både med löpningen och på vågen så blir det så här
Ville bara gnälla av mig lite...
Ah, hakar på i gnället lite. Skulle ha sprungit DM 10 000 m på bana igår, men är sjuuuk
Trist när ens planer går i stöpet - men Rövardotter, både du och jag får väl glädja oss åt att vi iallafall kommer att vara friska i god tid till Lidingöloppet, så det kunde ha varit värre
Yes, klämkäck och positiv 
Gaby, hur har det gått med handbollen i helgen?
Kul att det gick bra igår Isold!
Rövardotter: Du har kommit till rätt ställe om du vill gnälla av dig.. Krya på dig.
Kattstugan: Var det 10 000 meter på bana? Då hade du väl varit illsnabb. Du får vila dig i form till Lidingö..
Isold: Vad roligt med lopp! Snabb var du också
Själv har jag sprungit 21,7 km idag, och jag har aldrig sprungit så långsamt, det tog 2 timmar och 20 minuter. Sprang med två från VLK och det var roligt med sällskap, men lite frustrerande att inte kunna trycka på som jag ville. Vet inte om det var det normala långpasstempot för mitt sällskap eller om han (den andre som var med från klubben, en 78-åring (!), avvek efter knappa milen) höll igen för att hjälpa mig. Tror det var det förstnämnda. I alla fall så var det en rejäl mental utmaning för mig, en bra sådan, antar jag, det behöver väl inte alltid gå fort, men jag är så ovan vid att hålla igen, bara. Kände mig urpigg och fräsch efter rundan, i alla fall.
Waimea: Det där måste varit rejält frustrerande men du får ta det som underhållsträning eller något
Du vet ju att du kan springa långt och fort, MEN nu vet du att du kan springa långt och sakta oxå :P
Rövardotter: Tror ingen i våran nejder är frisk just nu men nu kommer du vara frisk till LL istället. Bra va?!
Kattstugan: Det blev inte så jättemycket handboll för mig i helgen. Knän och fötter gav upp men det lilla jag spelade var fantastiskt kul. Nu ska jag ta en vilovecka och faktiskt bara ladda mentalt för halvmaran. En veckas vila hit eller dit spelar ingen roll på det stora hela för kondition men däremot för kroppens tillfrisknande. Dessutom har jag bokat in en hel del massage! Nice.
Nä nu ska jag lägga upp fötterna på soffbordet, be maken om ett glas rött och sedan titta på någon bra film. Känns som en helt okej söndagskväll
Jag har tjejmilat idag! Trots att jag varit förkyld och knappt tränat alls de senaste två veckor är jag nöjd. Jag kom i mål på nedriga 1.00,20!! Målet var förstås att springa under timmen, men jag är jättenöjd ändå. Så här snabbt har jag trots allt aldrig sprungit tidigare och jag får en ypperlig anledning att anmäla mig igen nästa år. :)
isold: jag såg att det skulle vara halvmara här (och någon gång om inte allt för lång framtid ska jag springa en), men det var inte läge i år. Gbg-varvet lockar. Hur sent kan man anmäla sig innan det blir fullt?