• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Blicka
    Duckan skrev 2016-08-26 17:02:54 följande:

Du löser det Blicka!

Ja det måste lösa sig!
  • Duckan

Sprang Glädjeruset igår, 10 km. Gick fortare än väntat och nu känner jag att det finns hopp igen.

• Porslinsblomman

Hallå hallå!

Jag ska snart smyga igång min löpning efter barnafödsel (2:a barnet, född i april). Har anmält mig till Gbg-varvet. Sprang det 2014, älskade känslan! Sprang Sthlm halvmara på hösten 2014 men det var inte riktigt samma känsla där. Gbg är ju folkfest!

Någon som har bra tips på hur jag kommer igång på ett skonsamt sätt?

• Chianti

Nu behöver jag HJÄLP! Jag försöker komma igång med löpningen men har i princip noll kraft genom nästan hela passet.
    Jag springer ett sånt där kom-igång-program, C25K, och är på vecka 5. Igår gick jag 5 minuter, sprang 8, gick 5 och sprang 8. De första 8 minuterna är jag så kraftlös och benen är som stumma pålar och det gör ont i dem. Jag är grinfärdig. De sista 8 var det samma sak de första 6 minutrarna. Sen minut 7 släpper det och jag skulle lätt kunna springa 30 minuter till.
    Vad är det för fel? Det är helt orimligt att det ska vara så motigt. Det är inte flåset som sätter stopp utan muskelorken. Och jag springer i promenadfart så jag tar inte i för mycket heller. Även om jag skulle vilja så skulle jag inte kunna öka takten heller, omöjligt, det finns noll kraft. Jag känner mig nog som folk känner sig sista halvmilen på maran, all energi är uttömd och man springer bara på ren viljekraft. Fast jag vill knappt heller när det är så tungt, jag vill mest sätta mig ner och gråta faktiskt. Vad sjutton är det för fel på mig??

• Jespis

Sista långpasset före halvmaran idag. 17 km progressiv fart. Tryckte inte på så väldigt, men det kändes ok. Har dock noll hopp om att slå min tid från i fjol - det har liksom inte stämt i år.

• MrsHughes
    Chianti skrev 2016-08-28 12:06:59 följande:

Nu behöver jag HJÄLP! Jag försöker komma igång med löpningen men har i princip noll kraft genom nästan hela passet.
    Jag springer ett sånt där kom-igång-program, C25K, och är på vecka 5. Igår gick jag 5 minuter, sprang 8, gick 5 och sprang 8. De första 8 minuterna är jag så kraftlös och benen är som stumma pålar och det gör ont i dem. Jag är grinfärdig. De sista 8 var det samma sak de första 6 minutrarna. Sen minut 7 släpper det och jag skulle lätt kunna springa 30 minuter till.
    Vad är det för fel? Det är helt orimligt att det ska vara så motigt. Det är inte flåset som sätter stopp utan muskelorken. Och jag springer i promenadfart så jag tar inte i för mycket heller. Även om jag skulle vilja så skulle jag inte kunna öka takten heller, omöjligt, det finns noll kraft. Jag känner mig nog som folk känner sig sista halvmilen på maran, all energi är uttömd och man springer bara på ren viljekraft. Fast jag vill knappt heller när det är så tungt, jag vill mest sätta mig ner och gråta faktiskt. Vad sjutton är det för fel på mig??

Har du ätit ordentligt? Druckit? Springer du vid en tid på dygnet som din kropp gillar? Jag springer bäst på kvällen efter att ha ätit en ordentligt lunch bestående av både kolhydrater och protein. Har jag inte ätit ordentligt känner jag precis som du beskriver och "dör" efter 2 km. Jag har även testat att springa på morgonen och det går verkligen inte alls...

Så mitt tips är att försöka identifiera när du springer bäst och på vilket bränsle, morgon eller kväll, tom mage eller kolhydratladdad.

Lycka till! Jag började springa med c25k i juni 2015 efter 15 års passivitet och på lördag är det tjejmilen som gäller. Känns lite jobbigt men jag ska försöka ha kul och sluta hetsa med tider och vara nöjd med att jag faktiskt kan springa en mil nu.
  • Chianti
    MrsHughes skrev 2016-08-28 19:59:23 följande:
    Har du ätit ordentligt? Druckit? Springer du vid en tid på dygnet som din kropp gillar? Jag springer bäst på kvällen efter att ha ätit en ordentligt lunch bestående av både kolhydrater och protein. Har jag inte ätit ordentligt känner jag precis som du beskriver och "dör" efter 2 km. Jag har även testat att springa på morgonen och det går verkligen inte alls... Så mitt tips är att försöka identifiera när du springer bäst och på vilket bränsle, morgon eller kväll, tom mage eller kolhydratladdad. Lycka till! Jag började springa med c25k i juni 2015 efter 15 års passivitet och på lördag är det tjejmilen som gäller. Känns lite jobbigt men jag ska försöka ha kul och sluta hetsa med tider och vara nöjd med att jag faktiskt kan springa en mil nu.
    Tack för svar. Jag har inte märkt skillnad på ork fast jag springer olika tider. Och det märkliga är ju att det släpper efter 20 minuter typ och orken blir normal från att ha varit obefintlig/minus.

Vad kul med tjejmilen, lycka till!
  • Spaceman

Nån annan här som ska springa Broloppet Motala?, kommer tyvärr bara orka med Femman i år dock.

• Duckan

Chianti, kan det vara så att din kropp behöver 20 min för att värma upp och komma i gång?
    Jag tycka att det är motigt så in i h-vete ända till 5 km ibland, men sen vaknar benen.

Svar på tråden Löpartråden 13