• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carabellis kusp
    Porslinsblomman skrev 2016-09-21 20:58:50 följande:

Ja du har nog rätt i att kontakta fysioterapeut. Så segt! Hade tänkt börja nu i september med lite lätt jogg. Har börjat att försöka stabilisera bålen och hålla ordning på bäckenbotten med några övningar. Har glömt hur mycket en graviditet kan "sabba" kroppen! Visserligen är jag 5 år äldre denna gång, det gör väl sitt till.

Om denna lilla förkylning jag har nu släpper till helgen ska jag snöra på mig mina kära gamla Saucony och ta en liten sväng runt kvarteret i alla fall! :) Är lätt avis på dig som kommit igång så bra! Har du tänkt springa något lopp?

Mammamage är en bra app för att stärka coremuskulaturen om du inte redan har den.

De flesta har ju tuffare andra graviditet känns det som. Fem år är säkert inte försumbart, men å andra sidan har ju alla slitage från förra graviditeten läkt helt och hållet om man jämför med de som föder två barn på två år.

Jag är jättetacksam för att min kropp accepterar den nya träningsregimen! Har planerat att springa blodomloppet i juni 2017 och då helst 10 km på under 50 min. Det är min absoluta dröm att klara! Skulle springa milen på 54-55 min nu tror jag.

Vad har du för lopp i bagaget?
  • Carabellis kusp
    hundtok skrev 2016-09-21 21:09:50 följande:

Usch och fy för foglossning! Hade massor efter första barnet och det satt i tills jag blev gravid igen 2 år senare, då försvann det och sedan dess har jag inte haft några besvär.

Jag sprang som sagt tjurruset i lördags och har klarat mig utan träningsvärk och annat tills idag då mitt högra knä gav upp. Nu värker det bakom knäskålen på insidan av knät vid varje steg och rör jag på knäskålen så knastrar det. Hoppas det försvinner lika fort som det kom!

Vilken ovanlig foglossning! Tur att det är borta! Hoppas knäåkomman är kortvarig.
  • Porslinsblomman
    Carabellis kusp skrev 2016-09-21 22:14:55 följande:

Mammamage är en bra app för att stärka coremuskulaturen om du inte redan har den.

De flesta har ju tuffare andra graviditet känns det som. Fem år är säkert inte försumbart, men å andra sidan har ju alla slitage från förra graviditeten läkt helt och hållet om man jämför med de som föder två barn på två år.

Jag är jättetacksam för att min kropp accepterar den nya träningsregimen! Har planerat att springa blodomloppet i juni 2017 och då helst 10 km på under 50 min. Det är min absoluta dröm att klara! Skulle springa milen på 54-55 min nu tror jag.

Vad har du för lopp i bagaget?

Vad snabb du är! Superbra! Jag är mer av den långsamma nötartypen haha! Jag har inte sprungit så värst många lopp, Göteborgsvarvet 1 gång, Sthlm halvmara 1 gång och några smågrejer typ Vårruset och Spring för livet.

Ska absolut kolla in den appen, alltid bra med lite inspiration och bra tips. Vi har byggt ett eget gym i vår källare (eget hus) som mannen tränar i nästan dagligen. Är ju guldläge för en småbarnsmorsa som har svårt att komma iväg :)
  • Carabellis kusp
    Porslinsblomman skrev 2016-09-22 06:42:28 följande:

Vad snabb du är! Superbra! Jag är mer av den långsamma nötartypen haha! Jag har inte sprungit så värst många lopp, Göteborgsvarvet 1 gång, Sthlm halvmara 1 gång och några smågrejer typ Vårruset och Spring för livet.

Ska absolut kolla in den appen, alltid bra med lite inspiration och bra tips. Vi har byggt ett eget gym i vår källare (eget hus) som mannen tränar i nästan dagligen. Är ju guldläge för en småbarnsmorsa som har svårt att komma iväg :)

Man har väl lite olika löpstil, men jag är väldigt otåligt och vill verkligen springa och inte jogga. Det gör det ju svårare för mig att springa långlopp eftersom man måste vara så sjukt vältränad för att kunna springa fort och långt. Jag sprang Sthlm halvmara och trodde att min sista stund var kommen...! Jobbigare än förlossning, hehe

Lyxigt med eget gym! vad finns det i gymmet?
  • Porslinsblomman
    Carabellis kusp skrev 2016-09-22 07:40:26 följande:

Man har väl lite olika löpstil, men jag är väldigt otåligt och vill verkligen springa och inte jogga. Det gör det ju svårare för mig att springa långlopp eftersom man måste vara så sjukt vältränad för att kunna springa fort och långt. Jag sprang Sthlm halvmara och trodde att min sista stund var kommen...! Jobbigare än förlossning, hehe

Lyxigt med eget gym! vad finns det i gymmet?

Haha ja Sthlm var jobbig! Söders backar... Hu! Och tunneln kändes ganska ofräsch att springa i faktiskt.

I gymmet finns det cykel, gåband, hantlar, olympisk stång +vikter och ställning, ställbar bänk; pilatesboll och lite annat. Allt maken behöver, men jag skulle behöva lite lättare vikter haha Och ett par kettlebells vill jag ha. Tränar du på gym något?
  • Carabellis kusp
    Porslinsblomman skrev 2016-09-22 08:25:36 följande:

Haha ja Sthlm var jobbig! Söders backar... Hu! Och tunneln kändes ganska ofräsch att springa i faktiskt.

I gymmet finns det cykel, gåband, hantlar, olympisk stång +vikter och ställning, ställbar bänk; pilatesboll och lite annat. Allt maken behöver, men jag skulle behöva lite lättare vikter haha Och ett par kettlebells vill jag ha. Tränar du på gym något?

Nej, jag gillar att träna med kroppen som motstånd utomhus. Billigt också, passar budgeten man har som mammaledig...! Tycker om frisk luft för mig och bebis.

Du får väl lyxa till det med lite nya prylar så du blir sugen på att gå ner i gymet.
  • Duckan

7 km ikväll. Grit imorgon. Sen är jag på tjejresa så nästa tur blir först på torsdag.

• Jespis

Intervall Flex i måndags och väääldigt korta muskler på baksidan av låren igår och idag... Onödigt långt till golvet liksom, haha!

Har friskvårdstimme på torsdagmorgnar och joggade 5 km i dag. Tunga ben, men. Sagolikt vacker morgon!

• Carabellis kusp
    Jespis skrev 2016-09-22 19:58:37 följande:

Intervall Flex i måndags och väääldigt korta muskler på baksidan av låren igår och idag... Onödigt långt till golvet liksom, haha!

Har friskvårdstimme på torsdagmorgnar och joggade 5 km i dag. Tunga ben, men. Sagolikt vacker morgon!

Vad är intervall flex?
Svar på tråden Löpartråden 13