• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Visst är det flera här inne som har byggt ikea kök?

Bara undrar ang alla passbitar, belysningslister osv... De ska ju fästas med vinkelbeslag. Men några såna hittar jag ingenstans??? Är det tänkt att man ska köpa dom själva?
    Försöker få tag på ikeas kundtjänst, men det är ju mer kö än någonsin...
  • jeng

Jag har förresten fått in en offert för altanbygge nu. Är det nån här som har byggt eller som har nån som helst uppfattning om vad det "brukar" kosta?

Jag har hört att man ska räkna med ca 250-350 kr /kvm för själva materialet, men vad är rimligt i arbetskostnad då?
    Sorry alla trista egoinlägg, men det är lite mycket att fixa här nu. Ska kommentera era inlägg mer senare
  • jeng

Fick förresten klarhet i det där med ikeagrejerna. det följer med ett fåtal fästen till ljuslisterna, men inget till resten... 

• jeng

Gott gott, fick just veta att vi kan bygga köket så som det ska vara, de som kommer efter sommaren och ska byta våra fönster kan göra jobbet utifrån!!  

• jeng

Just hemkommen från ett totalt meningslöst möte hos dietisten... Ska tydligen tillbaka om 6 veckor, för att se om det har hänt nåt... Kan inte vågen avslöja det lika gärna?

• jeng

MissH,

Lycka till med mötet iaf, trist att få nej på såna saker, men en liten strimma hopp finns det ju iaf eftersom du får ett möte! Du ligger tillräckligt högt på värdena, men är för frisk alltså...? Måste man alltid vänta tills folk är sjuka för att hjälpa dom, undrar jag! 
  • jeng

MissH,

Jag tänker såhär, har man svårt att hålla vikten, så kommer man troligtvis att fortsätta med det. Och med största sannolikhet bli sjuk såsmåningom. Det är mkt säkrare att operera på en "frisk" människa, än på en sjuk - så varför ska man vänta?
    Och jag då? Ja, jag kan ju troligtvis banta ner mig till nån vettig vikt igen. Men mitt bmi på drygt 30 är inte tillräckligt för att jag ska få hjälp med det. Nehe? Så jag ska skita i att banta, och äta i en månad istället, så att jag hamnar högre och därmed kan få hjälp med att gå ner i vikt? Alltså det är ju lite bakvänt. Sen förstår jag ju gott att man inte opererar vem som helst utan kontroller och vissa kriterier såklart... Men det finns ju annan hjälp. Tex kunde man väl få gå på nån viktgrupp, där man kan stötta varandra, istälelt för att behöva betala för att gå till viktväktarna. Alltså jag menar typ en dietistgrupp eller bara stöttegrupp där det är öppet för alla olika typer av dieter och lösningar. Nej sånt får man hitta på internet istället nu för tiden... 
    Jaha, grin grin Jag har ingen bra vecka, så är det... Grinar och klagar på ALLT! 
  • jeng

VT,

Nej jag säger inte att man måste vara sjuk, eller för den delen måste få en op oavset man vill eller inte osv. Men jag som mår pest nu vid 85 kg, hur skulle jag må om 10 kg? Det har ju inte bara med diabetes osv att göra, utan om att kroppen ska orka med, man ska orka med sina barn osv. och visst finns det överviktiga som klarar av alla de delarna också, och då är det ju toppenbra! De säker säkert inte heller hjälp av sjukvården då, om de har ett ok liv och är nöjda. Det jag menar är att man söker ju inte läkarvård av rent nöje, och därför känns det ju skumt att man själv kan må dåligt, men någon annan ska kunna säga att "nej, du är inte sjuk, du har inga problem!". Det har jag fått höra från sjukvården alltför många ggr...
    MissH,
    Jag har 25 kg nu, det SKA gå, men det lär ju ta tid. Är jättenöjd med den här dieten nu iaf, jag lever på att jag sköter mig bra de allra flesta dagarna och då är det ingen ångest när man går ut på restaurang då och då, utan man kan välja precis viken mat man vill vid det tillfället, bara det är tillbaka på hästen nästa dag igen! Äter få kalorier, men är oftast rejält mätt ändå!! SÅ det är skönt, annars funkar det ju inte.
  • jeng

VT,

Absolut!!! Det här med att så många går och tror att man är nyttig om man äter husmanskost! Jisses amalia!!! Jag tycker det är superbra att få såna enbkla jämförelser. Antingen kan du äta 1 dl pasta till maten, eller så kan du äta en liter blandade grönsaker tex!!! Och sen är ju en stor fara alla de kalorier som man dricker. När man tycker att man är nyttig med apelsinjuice och mjölk. Ingen tänker på att de innehåller lika mycket kalorier (och i vissa fall lika mycket socker) som att dricka coca cola... 4 glas per dag av den typen av dryck, det är ca 500 kalorier per dag, 1/3 av det jag äter just nu alltså! och 1/4-1/5 av ett normalt dagsbehov.
    Rimfo,
    FY fy fy fy för att få lov att göra sådär! Jag förstår din frustration. Om man är en förskola som satsar på det lilla extra, som att erbjuda sina föräldrar att planera barnomsorgen utifrån sina behov, istället för att tvingas följa en mall. Och om du ska ta in 2st 15hbarn per plats, då ska vissa få förmiddagar och vissa eftermiddagar då, tex? Men har du kontaktat dina föräldrar och hört vad de själva tycker? Kanske de gillar förskolan så mycket, att de tycker det är värt den uppoffringen för att få vara kvar där?! Eller skulle det inte hjälpa dig? Hoppas verkligen att det löser sig, men jag förstår verkligen hur det känns när man lägger ner sin själ i något, och sen bara får bakslag efter bakslag!!!
  • jeng

Heidi,

Just nu kör jag ren kaloriräkning. Äter max 1500 om dagen (minst 1300) och sen samtidigt äter 3 mål och nån form av mellanmål/fika en gång om dagen. Det funkar bra, det KÄNNS som att det gör skillnad, fast jag har varken vägt eller mätt. 
    Nu sista veckan har det dock blivit alldeles för mycket skit... Några halvdana dagar då vi åt av sån mat som vi hade i frysen/kylen som helt enkelt behövde ätas, som gjorde att jag hamnade över trots att jag gjorde ett bra jobb. Alltså jag åt fortfarande kött och grönsaker tex, men eftersom köttet var ett fett kött så kom jag för högt i kalorier. Men det är ju ändå inte en förlust, jag har ju inte ätit så mycket som jag borde göra av med mer än en enstaka dag, i tisdags då vi var på bio. Då blev det restaurangbesök med både värsta onyttiga (men ojojojojså gooooooda) förrätten, fetto huvudrätt och sen godis på bion. Jag försökte mig inte ens på att räkna ihop den dagen utan skrev ungefär 2500 totalt på dagen (väldigt få kalorier på resten av dagen) och markerade dagen med rött som jag gör när det går åt skogen!
    Idag blir det kinamat, för vi är i Växjö och packar. Det är ju mycket kalorier det också, så den här veckan kommer inte få nån bra total... Trist, men jag känner mig faktiskt laddad att få komma hem och ta tag i det igen, ha min vanliga kyl och mina vanliga ingredienser tillgängliga så att säga!!! Men varje dag som jag håller mina 1500 är ju en ren vinst, för fört låg jag ju på 2000 eller mer varenda dag!!! Rent krasst borde det resultera i minst 0.5 kg nedgång per vecka. Men det vågar jag inte räkna med...
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11