• jeng

Augustibebisar 2008, del 11

Kvack,
    Tackar!
    Är det långt ni flyttar, eftersom ni får byta skola och dagis? Skönt att få flytta utan barnen iaf, vi har ju haft med oss våra nästan hela tiden. Men de gånger vi har lyckats få lite barnvakt när vi ska fixa nåt här, det är ju guld värt!

Jag hoppas på att få ett erbjudande ang jobbet, ska iaf in dit imorrn och göra ett arbetsprov... Sen idag har jag skickat in min exjobbsrapport, som är skriven på engelska... Hann inte läsa igenom den, det är ju några år sen den skrevs... Hoppas att den håller rätt ok nivå ändå Annars får jag väl helt enkelt bara säga att "ja jag tyckte inte heller det var speciellt toppen, men man utvecklas ju hela tiden" eller nåt... för så är det ju. fasansfullt bara att titta tillbaka på det man gjorde för ett par år sen. man lär sig ju av sina misstag hela tiden  

• jeng

vad gör egentligen alla? så fint väder är det väl inte? inte här iaf.....

• jeng

Lina,
    VI gör som Lille, och ger peniccillinet med spruta långt in i munnen. Ibland har vi blandat det i vällingen, vilket har funkat ok faktiskt. Det blir lite knepig smak på vällingen, men inte så farligt. Ted godtar det iaf. Sist fick vi en annan sort sen, en bredare, eftersom han inte blev frisk på kåvepeninet. Den smakade MUMS istället ... Knäppt att man inte kan göra även det andra penicillinet gott då...

Nej, vi tar det lugnt med pottan. Har den inte ens framme nu!! Men vi tar fram den i sommar sen och har den ute, så han kan springa utan blöja och prova om han vill.

Nyss hemkommen från jobbintervju del 3, arbetsprovet. Jag tror att det gick bra, men vi får väl se. Man vet ju inte hur de tänker....  Får höra mer imorrn eller måndag verkade det som.

• jeng

Missh,
    hihi så skoj! Jag tänker ju inte ens på att folk här faktiskt bor i samma områden.

Ted verkar ha fått för sig att han ska börja prata nu Han kan ju många ord, men vägrar använda dom. Kommer av sig själv ibland och säger tex Gunga (uuunga). Det är väl nån månad knappt nu som han har visat intresse för att härma det vi säger. Alltså "Kan du säga kisse" så säger han kisse. Det har han inte alls gjort förut, och inte så mkt nu heller, men han visar iaf att han förstår. 

Iaf idag på dagis så sa hans huvudlärare att han hade gått efter henne runt runt och sagt "vagööödu vagööödu" så då tänkte jag att nu får vi börja "pressa" honom lite. han kör hela tiden med "dedääääääääääär" och pekar och pekar så mycket han kan. men då började jag nu vid fikat och sa att vill du ha en sån här (kakpaketet) så får du säga vad det heter. då sa han till slut kaka kaka kaka kaka. (det visste vi innan att han kunde, men han säger ändå oftast dedääääääär. ) så sa jag att då säger man kaka tack. och då sa han tack tack tack. :D sen såg han att jag pratade med VT på msn, och hon har en bild på lyckan där. SÅ han pekade och ville skriva, då sa jag att jag kan visa en ny bild, och gick till bloggen. Visade en bild och sa Lyckeli, då svarar han Lyyyyttliiii Goa unge! Sen ville han ha chips, men det kunde han inte säga så det blev inget hahaha.. Nu är dom nattade båda ungarna iaf, så jag ska surfa lite jobb och plocka lite här hemma. 

• jeng

Mareld,
    Usch vilken jobbig sits. Märker ni andra "problem" i hennes vardag? Min första tanke var ADHD (tänker jag rätt nu?) men det behöver det ju såklart inte vara. Men just det där med att hon slår och så, även på sig själv. Det brukar väl visa sig på fler områden i livet och det var därför jag tänkte om ni hade märkt något i övrigt. Det kan ju bara vara så enkelt att hon drömmer mardrömmar, eller har gjort. Har ni testat de här klassiska tipsen med att hon själv får åka och välja nya lakan till sängen, köpa sänglampa som hon kan tända då hon ligger i sängen osv? Sänglampan har hjälpt Ted faktiskt som förut vaknade och var ledsen för det var så mörkt i vintras. Nu vet han att han kan tända lampan, så nu är han glad när han vaknar och vet att han kan tända och hämta en bok tex.

Hoppas att ni får bra personal på bvc som kan hjälpa er!! 

• jeng

Mareld,
    Ja, anledningen till att jag tänkte på det är att en tjej i min nya mamma/bebis-tråd här på FL har just adhd, och hennes barn visar tendenser för det, även om det som sagt är för tidigt att ställa någon diagnos. Iaf så vet jag att hon får jättebra hjälp med sin stora pojk, så det finns ju mycket man kan göra vad jag förstår. Det kan ju vara saker som fungerar även om det inte är just adhd!

En annan fråga ställd rakt upp och ner så här, du får absolut inte ta illa upp. Tror du att sovproblemet skulle kunna ha nåt att göra med att ni jobbar så mkt? Att hon känner av typ att "nu ska jag gå och sova och sen är mamma och pappa borta"?!
    Hur är det om hon får somna i soffan, i en resesäng i vardagsrummet, eller i er säng tex? Samma problem? 

• jeng
    Mareldsbarn skrev 2010-06-10 15:42:18 följande:
    Tack snälla Jucea för att du tog dig tid att läsa min långa berättelse och även fundera på bitar runt omkring som kan vara bidragande orsak till Julia har det som hon har det. Det värmer i mig!
    Dina kommentarer värmer också!!
    Det är ju för att bolla såna här saker som vi finns här!! 
  • jeng

Och jag har fått goda nyheter!!! Så nu ska jag fira med billig chardonnay och nonstop

• jeng

Självklart förstår jag varför man väljer det smalaste penicillinet först. MEN samtidigt kan det ju knappast vara bra för resistensen att man kör en halvdan kur för att ungen kräks eller vägrar vissa doser, för då får det ju inte ordentlig verkan på sjukdomen ändå... Jag är glad att det har funkat någorlnda ok förr oss, eftersom vi har så många öroninflammationer här. Han vägrar när vi försöker ge, men hans mage tål det bra iaf så när man väl fått i det så stannar det!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11