• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • KaOl

Jucea: Grattis till vikten; min går som sagt tyvärr åt motsatt håll, men det är helt mitt eget fel.... Men det är ju så gott med god mat, glass, godis och vin.. (nada karaktär just nu!)
    Måns sover ca 1,5 och  går då och lägger sig ca 20.15. Om vi ska något spec så låter vi honom sova längre och så kan vi lägga honom senare. Hade vi inte haft de andra hade vi nog velat att han skulle lägga sig tidigare, men nu funkar det bra så här. Det är väl nu och något år framöver som de flesta skippar middagssovandet..

• Kvack

Ida sover middag men hon sover bara ca 40 min sen vaknar hon. Vi försöker att lägga henne vid 19.30. Och då sover hon till 7 på morgonen.

• MissHellen

Elton sover fortfarande med oss, men då har vi bara en 2:a, så de är lite svårt att fixa på annat sätt Dock kommer Elton fortfarande över till oss på nätterna, så de spelar inte så stor roll..
    Men nu är vi i sängbytartankar, funderar på om Elton ska få större säng eller inte, nu. Men först måste vi flytta, vi får aldrig plats med större säng nu..
    Men om vi byter säng, är jag "rädd" för att han ska kliva upp, så vi får börja om att natta.. Men som R sa, nångång måste han ju lära sej. Jag vill ha större lägenhet nu!

Vi har oxå funderat på ny sittvagn, men de är ju en hel djungel! Vi vill oxå ha fullt liggläge, då Elton sover mycket i vagnen.
    Just nu har vi kvar duo-vagnen, som vi alltid haft, om vi är ute och går eller så. Annars har vi Acta Graco vagnen, som hör till gamlabilstolen, funkar kanon på köpcentrum eller så! Dock sover han semrä i den, då den är kort (där han har bena).

Elton är nog sist ut att prata, han säger inte många ord. Och dom han säger, är oftast påhittatde, såsom lol lol - cykel eller dåhdåh - motorcykel eller moppe
    Visst sänger han många andra ord, traktor, buss och glass (lass, som han älskar!). Men han behöver inte orden, vi förstår han ju ändå.. Även jag var sen att prata, men sedan small de bara till. Så vem vet, de kanske blir så för Elton oxå

Men han har ett jävla minne! Han kommer ihåg allt, nästan lite läskigt. Som när jag lovar nått och glömmer bort de, påminner han mej.
    Eller när han for med mormor och dom for förbi butiken där jag jobbar extra (han sitter ju bak och ser bara skylten typ), säger han -mamma. Och han har kanske hämtat mej där ifrån några få gånger!

Jucea: Elton sover fortfarande på dagarna. Väldigt olika, men sover han själv sover han mellan 1-2 timmar. Sover vi med han, sover han nästan alltid 3 timmar (vilket vi gjorde i dag ). Han somnar ändå 19 på kvällen, om de inte är som nu, för varmt! Elton skulle aldrig klara av att vara vaken hela dagen, de orkar han inte. Då blir de bara gnäll och grin..

Elton har tydligen bajsat, säger han. Bäst att byta

• jeng

Ted har ju alltid somnat i egen säng på typ 15 sekunder Visst har vi ibland behövt natta honom om nåt speciellt har hänt eller han är sjuk osv. Men för oss är det en jätteomställning att han nu inte vill sova alls. Trots att han verkar trött och sådär när vi lägger honom så går han ur sängen och vill leka. Oftast sätter han sig med en bok, och då tycker vi att det är ok. Då läser han tills han blir trött och sen går han och lägger sig. Eller så nattar vi om honom i sängen en stund senare. Han går upp på sitt rum, men har ju grind så han kommer inte ut. Det är inte så ofta han ber om att få komma ut heller. Men men, nu sista tiden så har han kunnat gå upp och vara vaken flera timmar till. Ibland är han inte i säng förrän 23, och det orkar jag inte med. Nu ska vi ju dessutom natta tage i samma rum, ca kl 21, men då vill jag helst att Tedf sover redan. Vi brukar lägga honom kring 19.30, och det har aldrig varit nåt problem trots 3 timmars sömn på dagen. Nu verkar det kvitta som sagt om han sover eller inte, han vill ändå inte sova. Vi trodde det berodde på att det är ljust ute...? Nån som vet??

• Vilda Tiger

Lyckeli skulle inte klara dagen utan sina två timmar mellan 12 och 14. Sedan somnar hon ju sent, först runt 21, och sover till sju om vi har tur.

Jag har viktväktat en vecka nu, sporrad av Juceas framgångar, och har gått ner 1.2 kg första veckan! Stolt! Nu ska jag köra stenhårt, har köpt ww online för tre månader. Har massa kilon att gå ner ju.

• linn78

hej!

Axel sover middag, han skulle lätt kunna sova 3 timmar om han fick men vi väcker honom efter 2 och på dagis blir det ca 1,5 h, men vi har också funderat på att dra ner på sömnen dagtid för han är vaken ca 2 tim längre på kvällen nu.

Ni som har barn som inte äter välling innan läggdags, hur ser era matvanor ut? Alltså hur dags och vad ni äter? Axel bara spyr av vällingen när han har hosta så vi måste ta bort vällingen kvällstid åtminstone när han hostar. Men han äter ju inte så fantastiskt bra så jag har lite svårt att komma på något som kan fylla magen innan läggdags.

Ni är duktiga med era vikter!! Själv bara lägger jag på mej rejält känns det somObestämd

Jag var på RUL idag och allt såg bra ut! En lillebror som beräknas komma den 6 december!!

• jeng

Linn,
    Vi försöker ta bort vällingen från Ted, så att vi iaf vet att han klarar sig utan den om man tex inte har nån. Eller, nej så att HAN vet att det funkar med mat också. Typ så att han inte kräver välling för att sova och såna saker. Han äter middag med oss runt 19, och han är inte heller direkt bra med maten. Men han äter tills det är nog. Han spottar ofta ut halvtuggad mat på ren jävelskap, så just nu under semestern (dagisledigt så vi har kontroll över alla måltider) så får han gå från bordet när han har spottat ut. Hoppas att komma till bukt med det innan han börjar dagis igen om 5 veckor... Han vill inte tugga kött, oftast inte korvbitar osv. Men sen ibland, om man bara gör maten på rätt sätt så går det jättebra. Så jag tycker det är jättejobbigt med maten. Speciellt då de säger på dagis att han äter jättebra, och tar mer osv, och hemma får jag ibland i honom 4 skedar och sen säger han tack och vill gå... Han äter sämre med mig än med Ph också. Och det kvittar om vi äter samtidigt eller inte, han får se på disneytv samtidigt eller inte osv. Vi har försökt med det mesta. men men, han går ju inte ner i vikt, så det känns som att vi får kämpa på nu så det ger med sig. Det är ju främst såna saker som han inte vill tugga som han spottar ut... Så jag hoppas vi kan få honom att fatta att viss mat måste tuggas och sväljas. 

Jaja, nu blev det långt....  

• Lina S

Linn - grattis, kul med en lillebror! Konstigt, har inte alla syskon varit pojkar hittills?

Sam sover också, han klarar sig inte heller utan sömn. Varierar mellan 30 min och 2,5 timme. Men helst vill jag att han bara sover 1 timme för han blir svår att lägga.
    Men när de är på dagis behöver de sova, där är ju så högt tempo med alla barn, de blir ju trötta.

Märks att det är sommar, Elliot är fortfarnde ute och leker och klockan är tjugo i nio.

Kaol - nej jag har inte testat än, vet inte om jag gör det  heller. Kan ju omöjligt vara gravid. Det är väl mensen som har hoppat över helt enkelt, men jag har aldrig varit med om det tidigare...

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • goshheidi

Hej. Ett tag sen igen.

Lana, ojoj. Snart dags för dig :)

Linn, GRATTIS till lkommande illebror! :) Va skoj med fler killar i huset :)

En liten praktisk fråga angående födelsedagskalas... Hur gör ni som ordnar barnkalas? Ordnar ni banrkalas på dagen och fest för släktingar och vuxna på kvällen? Vilka tider i.s.f? Tänkte om vi skulle ha barnkalas  15 - 17 och för släktingar kl 18 och framåt. Tror ni det blir bra?
    Dessutom fyller jag 30 samma dag som F, men jag tror jag ordnar en 30 års fest lite senare i september istället med 80-tals tema :)

• goshheidi

Jucea, Här gick vi från välling, till fil, till youghurt till smootie. Nu äter han smooties till kvällsmål och i den får man gömt en massa goda och nyttiga saker - t.o.m mysli som han annars inte gillar så mycket :) Och så låter jag F skära bananen med en ovass vanlig matkniv. Då känner han sig stolt och delaktig, och det blir också mer spännande att smaka på när han själv fått vara med o hjälpa till. Ljudet från mixern är också skoj tycker han :)

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11