• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • MissHellen

Tji fick jag, bara för att jag skrev att Elton alltid somna klockan 19, så tog de över två timmar att få han att somna ikväll Rynkar på näsan
    Men de är så varmt här, nästan 25 grader inne.. Han svettas som en tok, även fast han sover i kortärmad och blöja. Fy!

Elton har ju aldrig ätit välling (ibland önskar jag att han gjorde de). Så vi äter frukost (kl 09), lunch (kl 12-13), middag (kl 16-17) och kvällsfika innan nattning (strax före 19). Och frukt, rån eller liknande i mellan. Kvällsfika är olika, men macka och mjölk, flingor och mjölk (Eltons favorit!), mannagrynsgröt eller frukt. Just nu äter han dock dåligt och har gjort ett bra tag nu..
    Så här på dagarna blir de mycket saft, jordgubbar (ännu en favorit ), frukt (mest vindruvor, oxå en favorit), tomater, glass, flingor och nån macka Jag är glad han bara får i sej nånting, just nu!

Här om dagen, när vi var ute och gjorde några ärenden, satt vi i bilen och R såg en nyfödd i en kvinnas famn. Sa han att han längtar efter en till Wiho! Jag blev superpaff, då han har varit anti-syskon sedan Elton kom!
    Dock vill varken jag eller R ha nu, men de var så skönt att höra att han tänker på de iaf. Att han kan tänka TANKEN! De gjorde mej så glad

• KaOl

Heidi: vi hade dubbla kalas för Oscar något år men tyckte att det blev alldeles för mkt för både honom och oss ... Numera blir det släkten en dag och kompisarna en annan (ja i Oscars fall blir det ju ett tredje med hans släkt hos pappan oxå )

• Vilda Tiger

Linn
    Skoj med en lillebror! Får se om Lana eller Saliva kläcken en tös nu då, eller om alla syskon som kommer detta år är grabbar. Ang maten så slutade Lyckeli med välling då hon var ett, på eget beväg. Hon äter macka, en yoghurt, mjölk coh flingor eller ibland någon våffla eller pannkaka till kvällsmat, runt halv åtta- åtta. Sedan lägger hon sig mellan halv nio och nio. Frukost är det svåraste målet för oss, det är jackpot om vi får i henne en liten macka då.

Heidi

Vi ska ha barnkalaset en helt annan dag än kalaset för släkten. Jag tror inte barnen orkar med så mkt och jag vill själv njuta av att ha mina släktingar här lite längre än bara någon timma. De åker rätt långt för att vara med.

Jag tycker mornarna är svårast med två små. Då Benjamin vaknar ska han ha mat på stört och om jag då är upptagen med Lyckeli blir det lätt kaos. Men idag fick B mat i sängen halv sju och sedan vaknade Lyckeli kvart över, så de gick om varandra. B sover än och jag har fått en liten lugn stund med min dotter på morgonen - lyx! Imorgon fm kommer Marcus hem igen. Jag börjar känna mig liiiite mer säker vad gäller att ha båda barnen sjläv då han är borta, tack och lov.

• goshheidi

KaOl och VT, ja...jag måste fundera vidare på kalaset. Har ett annat problem, och det är att P är bara hemma lö kväll och söndag. Han e borta hela veckan innan och åker igen på måndag, så allt planerande och fixande hamnar på min lott - plus två småbarn...så jag vet inte riktigt hur jag ska ställa det. Ett tag tänkte jag på att skippa barnkalaset helt och hållet och bara bjuda släktingarna. Men sen har vi blivit bjudna på de andra barnens två års kalas så det känns lite som att man borde bjuda tillbaka....och så är det ju lite kul för F också att få leka med andra i samma ålder och inte bara gamlingar :D Nä, jag måste fundera vidare....

• KaOl

Heidi: kan ni inte ha barnkalaset någon vecka senare?
    vi får oftast inte ihop det så att kalasen "träffar rätt" i tiden; släktkalaset blir oftast helgen närmast efter födelsedagen (tidigare hade vi det på själva dagen men med dagiströtta ungar och läggtider som ska passas så blir det så stressigt..)

• goshheidi

KaOl, Jo, jag måste nog fundera ut något annat för släktingarna. De flesta bor dessutom så långt bort att de måste stanna över natten, och de vill ju komma över ett veckoslut helst och har jag då barnkalas på söndagen så är ju släktingarna här oavsett och då blir det så himla mycket människor som yr omkring =D. Helgen efter får det nog bli för släktingarna.. Nu måste jag gå och väcka F så att han inte sover alltför länge och blir svår att lägga ikväll.

VT, morgnarna tyckte jag också var svåra i början, men nu när jag vet på ett ungefär när lillebror vaknar så stiger jag själv upp ca en timme innan dess (kl 7). Då hinner jag klä på F och ge honom frukost innan lillen vaknar. Sen när F ätit frukost så är han rätt nöjd och kan leka bra en liten stund för sig själv så att jag hinner ta itu med lillens blöjbyte och klä på honom o.s.v. Sen är lillen vaken ett par timmar och somnar om igen, och under den tiden gör jag i ordning lunch till mig och F.

• Vilda Tiger

Heidi
    VI kommer ha släktkalaset nästan en v efter Lyckelis kalas som det ser ut nu. Det går bra det med! Sprida ut det lite, det är nog det bästa. Och söndag eftermiddag är väl toppen att ha kalas för barnen! Då kan P göra det mesta av själva fixatillkalaset, eftersom du har gjort förberedelserna. Han får blåsa ballonger, städa det sista och lägga upp det ni ska äta.

• jeng

Ska alla ha barnkalas? Vi tänkte slå ihop namnfesten för Tage med Teds 2årskalas. Inget separat barnkalas, utan vi bjuder alla till samma kalas...

• Vilda Tiger

Jucea
    Det var inte självklart att vi skulle ha det men så får vi ha släktkalaset en v efter hennes födelsedag så då känner vi att hon ska få ha kalas närmare då hon fyller.

Dagens promenad avklarad. Jag känner mig duktig som har kommit igång med 30-50 min tre-fyra ggr i veckan.

• RosaNapp

VT: motion som blir av är bra motion. Kämpa på

Liinn: grattis till en liten pojke till

Jag kommer bara ha kalas för familjen. Har inge lust att ha gemensamt, men vet inte vad L vill. Vi har inte pratat om det.

Alla rutiner vi haft är helt ställda på ända nu. Vi har varit på den där lekplatsen flera dagar i rad, men eftersom det varit så varmt så har vi varit där på kvällen och då kommit hem långt efter läggtiden. Gott med sommar!

E ritar just nu en förtrollad kobra som är ett monster ...

Vi har sovit i den nya lägenheten nu. Det gick bra, förutom att A ramlade ur sängen. Han har en stor säng där och jag hörde hur han började snurra, men hann inte in. Precis när jag kom in i rummet så stöp han, stackarn. Han blev lite rädd, men somnade om sen. Sen väckte han mig och lillebror E kl 7 på morgonen genom att så fint klättra upp i min säng . Inga problem att vandra runt där inte.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11