• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Saliva123

Har inte hunnit läsa ikapp nu heller... Ville bara göra ett ego-inlägg...

Vad kul att vi är flera som precis plussat, grattis till er andra också!! Skulle vi inte kuna göra en liten lista på alla gravida och när vi beräknar..?
    Saliva123: Bf 17/12
  • goshheidi

Rosanapp, är i v. 36 och för en stund sedan när jag satt och åt frukost fick jag två värkar som gjode ont det var bara sju minuter mellan(!!) Jag hann bli lite skraj :) Men gick i duschen och det lugnade ner sig. En månad kvar ju....

Nu ska vi åka iväg och hämta Felix :) Vi köpte ett sandlådeleksaks-set igår från k-rauta så det tar vi med och går ut till en lekpark och gräva lite i sanden med honom.

VT, åh, önskar att jag var lika rörlig som du. Fogen på höger sida "is killing me". Och P den skurken tycker jag ser rolig ut när jag går. Försöker gå så normalt det bara går, men det blir ju att man vaggar framåt.

Häftigt med fyra plus i tråden på så kort tid! :) Babyboom verkligen! :)

Rosa, Ojoj. Det verkar vara nära nu. Ifall jag inte hinner med så önskar jag redan nu lycka till när det väl lossnar! Barnen är friska läste jag på fb så jag hoppas din granne vill och ka ställa upp nu ifall din mamma visar sig vara olämplig barnvakt.

Ha en skön söndag allihopa. Här skiner solen, så efter sandlådan förelsog P just en liten cykeltur. Javisst! :)

• Vilda Tiger

heidi
    Ja, jag är SÅ tacksam över att jag kan röra mig! Jag kan inte promenera längre än några hundra meter men jag kan LEVA här hemma! Det kunde jag ju knappt då Lyckeli var i magen sedan några graviditetsveckor tillbaka. Kanske gjorde jag min beskärda del då? Hoppas cykelturen blir fin och att Felix gillar sitt sandlådeset.

• Mareldsbarn

Ojojoj vad många som har plussat nu! Grattis till er

Rosa, vad rädd jag blev närj ag läste att du tuppat av. Inte konstigt att kroppen säger ifrån med tanke på din situation just nu. Måtte lillrackaren i din mage vilja komma ut snart och du, vila vila vila till tusen nu!

VT; Skönt att allting var bra med bebis. Jag blir glad när du skriver att du verkar må bättre denna graviditet. Det låter som du känner dig friare i gravven än vad du var när du väntade Lyckan.

Jag gick till läkaren i förra veckan. Ville bli sjukskriven för nu kändes verkligen botten nådd. Träffade en bra läkare som lyssnade på mig men jag klev därifrån med sömntabletter utskrivna, en remiss till en psykolog och ett återbesök på tisdag till samma läkare. Jag ville ju bli sjukskriven. Det är skitsvårt att arbeta med ungdomar och försöka förenkla deras vardag och motivera dom till förändring när jag själv tycker livet suger apa och börjar gråta för minsta ting. Det slutar ju med att mina brukare får dåligt samvete för att de stör mig och börjar bära min börda vilket INTE får hända! Jag valde att sjukanmäla mig själv från jobbet istället. 1 v får man ju ta så på torsd är egentligen tanken att jag måste tillbaka till jobbet men nu har jag ansökt om semester över helgen för det skulle nämligen varit min jobbhelg.

Jag är så less på mitt jobb och min chef. Mest min chef som, ursäkta ordvalet, men är ett riktigt rövhål utan empati emellanåt. Vi pratade semestrar förra apt-mötet som var i veckan. Våra semesterönskemål skulle spikas nu. Dock är vi 8 i personalen och det krävs 4 ordinarie inne varje vecka är det tydligen bestämt. Jag hade sökt om v 28,29,30. V 29 åker ju vi till Turkiet Tyvärr så var det 1 för mycket som sökt semester v 29 och 30. 1 person behövde alltså lägga sig. Jag tänkte att jag var taktisk som sa att jag kan lägga mig v 30 och jobba då istället dårå. Det kändes surt för 3 v med min familj ville jag ha men jag vill ju inte mista v 29 då vi bokat resa direkt. Nåväl, det hela slutade i varje fall med att både v 30 OCH 29 rök för mig! Ingen behagade nämligen att lägga sig för v 29 så det blev lottning där även jag ingick och nitlotten föll på mig. Jag måste jobba v 29... Jag frågade min kära chef då varför vi inte kunnat lotta v 30 också i så fall men för att citera henne; Du valde själv att plocka bort den semesterveckan så den veckan räknas nu som löst. Det är inget vi gör något åt.

Det hela slutar nu med att jag har EN jävla skitvecka semester i sommar med Daniel o Julia Daniel har hela Julia och tycker jag ska ansöka om FP hela Juli så vi äntligen får tid tilslammans. Jag hade ju ingen semester förra året heller. Jag blir så ledsen på min chef. Hon kunde varit lite empatisk och bjudit på en vecka med 1 personal mindre så hade alla fått sina önskningar igenom. Det är ju så att en chef inte kan neka en 3 v i streck fast men chef säger nu att det kan jag få men då först i juni eller aug... skitsurt!

• Mareldsbarn

Håll i hatten! Jag behövde visst skriva av mig Det är mest svammel så ni kan låta bli att läsa om ni vill

• RosaNapp

Mareldsbarn: tycker det är bra att du tagit en vecka sjukledigt iallafall. Du behöver vila du också. Och ja, jag förstår dig, men tycker också att även dina arbetskamrater hade väl kunnat lägga lite mer energi på att få det löst. Ta fl

sthlmstjejen: det är ingen större fara. Dels låter jag inte L vara med på samma sätt som annars (är lite svårt att behöva hjälp av någon som inte gillar situationen) och dels så var ju barnen magsjuka veckan innan och det gjorde säkert sitt till. L var ju också sjuk (även om han gjorde en del saker som att ta hand om dom  och så).
    Jag är övertygad om att jag inte kommer tuppa av igen. Har sovit rätt mycket inatt också, känner mig gott utvilad nu.

VT: vad skönt för dig att du är mer rörlig den här gången. Man blir ju helt låst när man knappt kan röra sig.

goshheidi: där ser man, du är före VT alltså (sorry för att jag har noll koll). Då är det ju nära för dig med.
    Skönt med lite egen tid.

• Mareldsbarn

Tack Rosa! Ja jag är inne på Fl den månaden. Jag började ju jobba när Julia var 8 månader och då jobbade ju både jag och D så vi har ju dagar kvar för henne. Däremot vet jag inte alls hur jag skall lägga fram detta till chefen nu när jag har fått möjlighet att önska semester, semestern spikas och jag kommer i efterhand och bombar allt med det. Jag vet inte riktigt än... Det blir nog bra i slutändan ändå det tror jag allt

• Vilda Tiger

Mareld
    Först och främst blir jag förbannad på dina kollegor. Att INGEN kunde lägga sig vecka 29, då du helt uppenbart redan lagt dig v 30. Jag tycker du inte skulle ingå i lottningen av v 29 då du redan löst halva problemet åt dina kollegor. Att din chef sedan inte har någon förståelse för att du blir besviken och säger att du får skylla dig själv som la dig vecka 30, det är ju obegripligt. VAD tjänar man på att ha missnöjda och orättvist behandlade medarbetare, undrar jag? Men hur blir det nu med Turkiet då, tänkte sig dina kollegor och din chef att du skulle ställa in den då? Jag tycker definitivt att du ska ta föräldraledigt hela juli! Och sedan har du tre veckor UTÖVER det, va, som du har rätt att få sammanhängande semester? Om chefen surar så har du ju ett triumfkort att lägga fram: jamen jag försökte lösa det hela men eftersom jag märkte att det var hårt mot hårt som gällde så tar jag mina rättigheter och tar föräldraledigt då. DOCK får du räkna på hur många ggr du har tagit fl över en helg för att åka till Sthlm. Du har ju bara rätt att ta ut tre omgångar fl om året, och om din chef vill jävlas tillbaka kan hon ju neka dig om du redan tagit tre helger detta år. Lycka till med det hela! Och du - jag gillar ditt pladder så pladdra på.

Hörrni... jag är ju lärare och man har ju rätt att avbryta sin fl tre ggr om året för att gå in och jobba. Nu har jag redan sagt att jag ska ha fl under sommaren så då är det liksom kört, men jag kan ju gå in och jobba säg jullovet och nästa sommalrov. Jag har rätt till det. MEN nu jobbar jag ju på en liten arbetsplats och det kommer inte gynna mig att jag gör så, känner jag. Hur skulle ni göra? Ta fl loven för att spara fldagarn och se det som er rättighet efter hundra år då facket har abetat för att arbetare ska få bättre villkor, eller skulle ni göra det som var smidigast för er arbetsplats och chef och alltså göra slut på era fldagar snabbare därför? Denna sommar jag tar alltså fl för det har jag redan sagt, men jul och nästa sommar... det är frågan? Jobbar jag nästa sommar (det är ju inget jobb för mig sommartid, dock kan ju chefen hitta på att jag ska typ inventera eller ngt sånt under sommare, så helt ledig är jag ju inte givet) så kan jag ju vara hemma till julen istället, eller så.

• Mareldsbarn

VT; Ja jag tänker som du. Jag trodde faktiskt inte det om mina kollegor. Jag förstår 1 som ska utomlands samma vecka. Jag förstår också en annan som har tagit 28-30 för att får spendera tiden med sin flickvän som han inte har träffat på ett halvår (hon har varit iväg) och då är det såklart inte roligt att bryta semesterna efter 1 v och gå och jobba 1 v för att sedan gå tillbaka på semester igen. Det var fler som hade lagt semestern som jag så v 29 blev mittenveckan så att säga på deras ledighet. Å andra sidan kan man skjuta på hela kalaset och ha tidig eller sen semester för att hjälpa varandra tycker jag. Men icke. Det tråkiga med det hela är att det inte bara är detta som gör en frustrerad. Det är tråkigt att ha en chef som har svårt att bjuda på småting för att se att det i slutändan gör något gott. Jag känner att jag bara ger och ger och ger och när jag tror att jag äntligen skall få något för det så blir det istället som en käftsmäll. Ska bara ta pucken om FL i 4 v med henne också. Det ser jag inte fram emot. Jag har tagit ut FP två gånger under våren så jag får ju ta ut en gång i sommar också. Däremot är det inte FK som nekar utan arbetsgivaren som kan göra det efter 3 gånger. Jag vet att min chef saknar koll på detta och hon vet inte ens om att det är så det är. Däremot vågar jag ju inte utmana ödet heller utifall hon skulle få nys på det hela men som sagt, en tredje gång har jag kvar att ansöka om. Tack för att du orkade lyssna

Och du VT, angående dina dagar. Tänk på dig själv och din familj. Gör det som känns bäst för er. Jag tror du ångrar dig om du gör slut på dina dagar så snabbt som du funderade på. Min vän som jobbar som lärare hon gick tillbaka på sommaren just för att det itne fanns något att göra och hon fick småpyssla lite och sedan slapp hon FL alla dom dagarna. Du kan ju säga att M vill vara ledig eller så kanske och därför behöver du komma tillbaka?

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11