• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • KaOl

Ni kanske har bättre koll på sådant här än vad jag hade, men eftersom här är fler än jag som har barn sedan tidigare förhållande, bonusbarn eller kommer att hamna i den situationen så skriver jag ändå
    Det har ju skrivits mkt om att man måste skriva testamente om man är sambo för att man inte ärver varandra annars - men om man har ett barn sedan tidigare så kommer det ALLTID att ärva en före ev make/sambo. Man är alltså inte ens "skyddad" om man gifter sig!!
    Enda chansen att inte riskera att bli utkastad från sitt hus (om barnen eller deras andra förälder nu är av det skrotet) är att skriva ett testamente där man skriver att barnet enbart ska få sin laglott (dvs hälften av arvslotten) när man går bort.
    Ryser vid bara tanken på hur det skulle kunna bli om en tonårig snorunge (som de kan vara i tonåren), i kombination med en pappa/förmyndare som tycker att sonen/dottern VISST bör ha tillgång till ett par miljoner i den ålder, kan ställa till !! Tänk att behöva sälja hus etc mitt i alltihop..
    Hur tänkte de där?

• KaOl

sthlm: fy så jobbigt . Försök vila och ta hand om dig. som jag skrev tidigare - blir det för jobbigt så tveka inte att kontakta psykiatrin. Jag fick gå på antidepressiva ett halvår efter min separation innan jag kom på fötter igen; men tabletterna gjorde att jag mådde bättre och orkade ta hand om Oscar och mig själv

• KaOl

linn: tack! Nej, känner att det är läge att sätta in tvärbromsen. Har ställt in det mesta av allt som inte är nödvändigt på fritiden och på jobbet slipper jag nya projekt ett tag. Blir säkert bättre snart!

• goshheidi

Äh, skrev fel datum tidigare :D

Rosa Napp: Bf 12/4
    Goshheidi 13/5
    VT: Bf 30/5
    Lana: Bf 16/7
    linn78: Bf 4/12
    Saliva123: Bf 17/12

Vaknat fem, sex gånger inatt. *gääsp* Tycker kroppen är dum som förbereder mig på bebis på det sättet. Borde låta mig sova och ladda upp istället.

Ha en skön vårdag allihopa. Hoppas solen lyser också där ni bor. *kram till alla som behöver*

• RosaNapp
    KaOl skrev 2010-04-12 08:37:55 följande:
    Ni kanske har bättre koll på sådant här än vad jag hade, men eftersom här är fler än jag som har barn sedan tidigare förhållande, bonusbarn eller kommer att hamna i den situationen så skriver jag ändå Det har ju skrivits mkt om att man måste skriva testamente om man är sambo för att man inte ärver varandra annars - men om man har ett barn sedan tidigare så kommer det ALLTID att ärva en före ev make/sambo. Man är alltså inte ens "skyddad" om man gifter sig!! Enda chansen att inte riskera att bli utkastad från sitt hus (om barnen eller deras andra förälder nu är av det skrotet) är att skriva ett testamente där man skriver att barnet enbart ska få sin laglott (dvs hälften av arvslotten) när man går bort. Ryser vid bara tanken på hur det skulle kunna bli om en tonårig snorunge (som de kan vara i tonåren), i kombination med en pappa/förmyndare som tycker att sonen/dottern VISST bör ha tillgång till ett par miljoner i den ålder, kan ställa till !! Tänk att behöva sälja hus etc mitt i alltihop.. Hur tänkte de där?
    Ja, men det är ju så för att särkullbarn är ju huvudarvinge och en huvudarvinge ska aldrig kunna bli av med sin laglott. Sen är det så att ärver man över en viss summa och man är omyndig så får man en som ska hålla koll på arvet åt en, men det är inte förälder/förmyndare.
    Det är vad jag läst mig till iallafall, så ett ex ska aldrig kunna lägga beslag på ett barns arv som tillkommit på så sätt som du beskriver.
    Ursäkta om jag är otydlig, jag har inte sovit inatt.

sthlmstjejen: hoppas du får vila ordentligt. Bra av M att lämna barnen, hoppas han hämtar dom också.

Nu ska jag till bm och senmåste jag ner på stan, förmodligen.
    Fast först måste jag stoppa A från att äta upp hela smörpaketet...
  • Mareldsbarn

Sthlm, Tänker på dig! Hoppas du kan ta hand om dig idag och vila upp dig. Det är mycket som händer runt omkring dig nu ju som du skriver. Har du någon du kan bolla med? Vad bra att M kunde hämta barnen och ta dom till dagis. Hämtar M barnen också åt dig?

Carina, trist att det var ett spökstreck men du verkar positiv och vilja köra nya tag igen så det hurrar  vi för!

Hallon, jag hade velat se den föreställningen. Inte för att det är roligt direkt utan för att det är en verklighet som vi idag här där vi befinner oss har så svårt att ta in men som för andra är en helt vanlig vardag. Det är fruktansvärt.

Julia är på förskolan. Jag har varit på gymmet. Det var superskönt faktiskt. Nu ska jag ta mig en kopp kaffe i vårsolen. Funderat mycket på mitt jobb. Har nu tagit semester över helgen så nästa arbetsdag blir inte förrän måndag nästa vecka. Jag har vägt + och - med att byta arbete men det slutar hela tiden med att det som är värst - är att jag har den chef jag har och det finns så många + med jobbet trots allt så jag är inte sugen på att byta arbete enbart på grund av henne. Det slutar hela tiden i mina diskussioner i mina tankar med att jag blir så arg på henne att jag bara vill sparka henne på smalbenet! Usch och tvi. Mest frustrerad är jag nog just nu över att hon inte ens har hört av sig. Det är nämligen så att nä vi i personalen blir sjuka eller behöver vab;a så sms:ar vi chef och avdelningen. Chefen har alltid svarat med ett "OK" eller något liknande till mig när jag messat innan. Nu när jag skriver att jag blir borta 1 v så fick jag inget svar alls. MÄrkligt. För egentligen, vem vet att man blivit sjuk och med säkerhet kan säga från dag 1 att man kommer dag 6? Hon borde ju undra och med tanke på hur semesterläggningen blev så borde hon definitivt ana att något inte är bra.  Ringer man då inte eller sms;ar och frågar ens medarbetare? Jaja, det kanske är bäst att hon låter bli att ringa för jag orkar nog inte prata med henne men det är sälva principen som gör mig ännu mer frustrerad.

VT; Har du blivit något klokare över dina FL-dagar och arbete?

• Vilda Tiger

Mareld
    Klart jobbigt för dig. ÄR du rädd att hon är förbannad eller är du mest arg över att hon inte verkar bry sig om dig på ett personligt plan? Det bör man ju som chef göra - vi är alla människor och om man inte mår bra funkar man inte bra på jobbet. Ang mina fldagar och lov och sånt så nej- jag vet inte. Jag funderar på att jobba nästa sommarlov och sedan vara hemma till jul istället. Då kan jag motivera det med att Marcus vill vara ledig medan barnet är litet fortfarande, efter ettårsdagen, och att vi inte har råd att bara ta fl-dagar för var sitt barn. Men jag vet inte... jag har inte tänkt så mkt på det.

Sthlm
    Jag vet inte hur jag ska trösta dig. Skickar en fet kram iaf.

Rosa

Haha, sådär gjorde brorsans unge med, käkade direkt ur smörpaketet! Uuuusch va yäcki. :-P

• jeng

Hej,

Först vill jag bara kommentera att tydligen så har dom ju tagit bort tidsbegränsningen på trådarna, så nu ska man inte behöva skapa nya hela tiden. Det var ju ett bra beslut även om vi kommer få rätt många inlägg i trådarna till slut om de går i en evighet hahaha.
    Sen ett stort GRATTIS till er som nyligen plussat! Vad skoj att det är så många som ska ha fler barn Även om såklart många redan hade barn sedan innan, så jag förstår ju varför några av er är klara nu också
    Carina,
    Allt går bra med småttingarna, men nu måste vi kämpa med nätterna för Tage igen. Han har börjat vilja ha mat på natten igen, och nu ska vi inte ge honom tycker bvc för han ökar så mycket i vikt. Så nu blandar vi med majsvälling istället, och ska börja med gröt så att han står sig längre. Ersättningen står han sig itne alls på längre.
    Heidi,
    Oj jisses, jag hade helt tappat bort att du hade hunnit så långt med magen Gud vad spännande!! Och Rosa också såklart. Snart ploppar det beeeebisar
    Mareld,
    Fy fan vad jag lider med dig. Jag trivdes ju skit på mitt jobb, och det resulterade i att jag tog ut 10 veckor semester förra året. All insparad semester + det jag hade för det året då. Hade dom nekat det så hade jag tagit FL istället. Skönt att man har sin FL trots allt.
    Och vi har ju sparat dagar just av den anledningen, att sålänge man har fp kvar att ta t så kan man inte nekas fl, såvida man håller sig till de 3 omgångarna per år då. Så Ph kommer ju ta nån månad extra i sommar, eller iaf korta ner arbetsveckorna så han får fler dagar hemma under sommaren. En arbetsgicvare kan ju ogilla det, men de kan inte göra nånting åt det. Och de SKA ju inte sura över det heller. Såklart kan jag förstå på en liten arbetsplats, eller en arbetsplats där många är gravida eller har småbarn att det blir krångligt, men det är faktiskt deras bekymmer att lösa som chefer, och de ska inte lägga över skuld på oss över det. Hoppas att det löser sig. jag vet hur glad du var över ditt jobb, och du vet ju hur glad jag var över mitt jobb. Man kan inte lita på det till 100% och jag förstår dig absolut om du lessnar och vill söka dig vidare. man kan ju inte bara ha ett kul jobb, man måste ju funka med chefer, arbetskamrater och det privata också. Ni har offrat mycket tid med Julia och jag tycker inte det är rätt att bli nekad semester en vecka där man har resa inplanerat om man säger till i så här god tid.
  • jeng

Igår beställde vi förresten kök Tyvärr kommer allt i en leverans så det kommer inte förrän slutet av maj. Vi hade fattat det som att köket kom först (1-2 v leverans) och att bänkskivorna kom senare (4-6 veckor) och de andra vi har pratat med har haft det så... men nu kom tydligen allt på samma. jaja, vi har väl gott om annat att göra sålänge

Och så for vi förbi jysk och chansade på att det gick att få tag på ett matbord där som vi tittat på tidigare, som nu är på utförsäljning. Och det fanns kvar Så vi köpte bord, skänk och soffbord i serien santa fe på jysk. Stolarna vi gillade på jysk var dock slut, så vi ska kolla på ikea efter stolar som passar!
    och idag var vi ju på bvc med tage, 65.5 cm och 7880 gram om jag inte minns fel. stora pojken som nu ska dricka välling och käka gröt
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11