• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • KaOl

.. ja och det var inte meningen att låta som om du inte brukar säga kloka saker Jucea!!

• RosaNapp

Tack alla. Att jag ska läsa på distans är redan klart. Skulle inte gå att läsa på plats sas som det är nu med så små barn.
    Nej, jag vill ju inte heller bränna ut mig, men vill också ha en utbildning. Nu gällde det inte om jag ska läsa utan om det är en bra idé att ta lite lättare kurser att börja med innan jag börjar med ett program? . Jag har letat efter kurser som är relaterade och som jag kan få studiestöd för, men hittar inte så många som är "lätta" så jag funderar på att ta lite smått och gott bara. Skulle ju kunna vara fl och läsa någon strökurs då också, för att känna på lite.

KaOl: tack för tipset, men soc är det absolut sista jag vill behöva vända mig till. Det är bra hjälp för dom som behöver, men än anser jag inte att jag behöver det.

sthlmstjejen: nej, han ångrade sig med det...

Börjar jag läsa ett program nu så kommer A få vara på förskola, tillsammans med E och V. Självklart inser jag också att det är ohållbart att ha dom hemma när jag ska plugga krävande på heltid.

Sen är det så att det jag sökt har obligatoriska träffar ett par gånger per termin eller ett par dagar varje månad (beroende på vilken studieort jag kommer in på). Det kan bli lite krångligt med pyret. Det är labbar så det är förståligt att det inte går att få på ren distans.

Har spenderat dagen på sjukhus. Resultat: jag är frisk som en nötkärna. Hade inte ens högt blodtryck. Att jag har huvudvärk och mår allmänt konstigt beror således helt på stress, förmodligen.
    Fl-läkaren erbjöd sig att kolla om jag är öppen något. Visst sa jag och förutsatte att jag inte var detmed tanke på i måndags (då var jag bara mjuk) och har inte känt av mycket efter det. Döm om min förvåning när hon sa att jag är öppen nästan 3 cm! Så hon gjorde en hinnsvepning. Återstår att se om det hade någon effekt. Än så länge känner jag inte av något iallafall .

• Vilda Tiger

Hejhej!

Rosa
    Skönt att du är frisk iaf, ska bli spännande att se om hinnsvepningen gjorde susen. Gjorde den ont?

KaOl
    Jag tycker ni gör rätt som är hårda vad gäller hjälmen!

Jag har ju öst ur mig en del vad gäller fl och jobb på lov här det sista. Idag var jag hos min chef och jag är så NÖJD efter det mötet. Han frågade nästan det första han gjorde: "Hur gör du med sommaren, du har tänkt att jobba då, eller? Kan jag sätta upp dig på jouren då några dagar?" Så det är klart att jag jobbar nästa sommar, och kommer då får jobba några strödagar för att typ beställa varor och sånt. Denna sommaren ( nu då jag tänkt efter) ska jag ju få lön i vilket fall då jag jobbat aug till april, nästan. Tills jag blev sjukskriven. Då ska jag ju ha pengar för den tiden, så jag har ferielön, alltså jobbar några timmar extra i veckan för att ha så långt "lov" med betalning. Hänger ni med? Och jag kommer troligen gå in och jobba jullovet om 8 månader också. Ang när jag är tillbaka i tjänst sa vi preliminärt att jag är tillbaka i aug om drygt ett år och då jobbar jag drygt 40 % det läsåret. Känns så bra att ha det ur världen!

• jeng

VT,

Vad skönt att ni hittade en bra lösning. PÅ mitt jobb frågar de hela tiden när jag kommer tillbaka. Hahaha... komiskt...
    Rosa,
    Hihiiiiii, Hoppas att det sätter fart nu! Det känns pirrigt och spännande, nästan som om det var jag själv som gick och väntade hahaha. knäppt.
  • sthlmstjejen

Jag kanske är dum men vad är hinnsvepning?

Rosa: Jo visst finns det olika svårighetsgrad på kurser, har själv läst en kurs i organisationsteori där det var en inlämninguppgift och en hemtenta för 7,5 hp och en sån typ av kurs kan ju vara lämplig att böra med?! Sen har jag också läst en marknadsföringskurs med samma poängavtal och den var jättekrävande! Så allt beror på vem som har kursen och hur den läggs upp tror jag.

Men klarar L av att bo under samma tak som dig? Han som ändå hade möjligheten att flytta ett tag??

VT: Det verkar vara ett bra yrke att vara lärare när man får betalt hela sommaren Och att man kan gå in sådär på loven då o då som fl låter ju jättebra!

• RosaNapp

KaOl: jag är kanske lite motvalls och tycker att om ni ska var stenhårda med hjälm för dottern så borde ni också vara det, på er själva. Och använder hon inte hjälm får hon inte använda cykeln? Att ta bort dator/mobil tror jag inte på, uppenbarligen fungerar det ju inte på henne heller? Tror det blir svårare för henne om hon inte får använda cykel, då får hon gå hela tiden?

VT, jucea: ja än så länge har inget hänt, mer än lite mer tryck neråt och större slemklumpar . Trodde faktiskt det var på g inatt, men jag har fått sova rätt gott i flera timmar och nu känner jag ytterst lite så det är inte på g än.

VT: vad skönt att han själv tog upp det och på det sättet du också ville
    Nja, det kändes ju, det var ju inte skönt direkt, men det var uthärdligt, speciellt när hon hållt på ett tag. Jag blev mest kissnödig . Och så frågade hon hela tiden om hon skulle sluta och jag sa, nejdå fortsätt. Då skrattade hon bara: det är inte alla som vill att jag ska fortsätta Så många tycker nog det är riktigt obehagligt. Jag tyckte mest att när hon ändå gjorde det så kunde det ju bli gjort ordentligt så det verkligen skulle få chans att ha effekt isåfall .

sthlmstjejen: hinnsvepning är när bm drar i hinnorna och försöker lossa dom lite. Det kan reta till värkar, men fungerar ju bara om man är tillräckligt öppen så bm kommer åt.
    Angående L: han verkar inte bry sig det minsta. Han går på som om jag redan är borta ungefär. Det märks att han redan är "borta" iallafall.

• goshheidi

Rosa, Nejmen en sån seg gubbe/gumma du har i magen som inte vill komma ut.

Jag var nyss hos doktorn. Inre och yttre kontroll. Livmodertappen är fortfarande mjuk och lite kortare än vad den var tidigare. Inte så mycket fostervatten fanns men tillräckligt. Frågade om könet denhär gången (var så super nyfiken) men bebben visade inte. Läkaren gissade två, tre veckor kvar och medelstor bebis på ca 3,5kg :)

Sedan var jag och köpte hallonbladste. Ska snart gå och låta en påse dra.

Sovit dåligt inatt. Vaknade en gång i timmen :/ Känner mig trots det inte speciellt trött. Hade en så fin dröm om en så otroligt sexig karl och just när det var som roligast så vaknade jag förstås :))) Typiskt! :)))

• goshheidi

Hallon, ok :) Förvarnar dig om att allmänpedagogiken är ganska torr och flummig :/ Men det finns värre :) som vetenskapsteori och forskningsmetodik t.ex.*yäk*

• Vilda Tiger

heidi
    Fniss... rackarns att behöva vakna från den drömmen då! Jag ska nog ta mig en kopp te för första ggn ikväll  eller till helgen. IFALL bebis kommer tre veckor före bf, som Lyckeli, då är det nog bra att ha druckit blasket ett tag. Bara för det får jag väl vänta till efter bf med att föda...

Rosa
    Haha! Ja. som du skrev är det nog inte ofta bm hör gravida be henne fortsätta reta hinnorna. Jag är nervös för din del nu, det är som Jucea säger nästan som om det vore MIG det handlade om (ja, Jucea tänkte ju så om sig själv då, inte om mig ) då jag går här och väntar på att du ska föda.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11