• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • goshheidi

Såg ett program om hemfödslar i vatten på TV idag och där var det en mamma som gick 27 dagar(!?!) över tiden med sitt första barn och 25 dagar över tiden med sitt andra och allt gick hur bra som helst. Programet var filmat i England. Så långt över tiden skulle de aldrig låta någon gå här, i alla fall inte de mammor som de har under kontroll... Det är två veckor över tiden som gäller här och sedan sätts man igång oavsett. Många gånger är det kanske helt i onödan, men i vissa fall nödvändigt pga lite fostervatten eller pga moderkakan. Jag hoppas att jag inte behöver gå tiden till slut. Är så less på fogarna som gör så ont. Skonades från allt vad ont hette i förra graviditeten så jag får väl allt nu istället :(

VT, dricker du hallonbladste denhär gången också? Jag har inte druckit det men funderar på att åka in och köpa imorgon. Men man borde väl ha börjat ännu tidigare, eller?

• Vilda Tiger

heidi
    Jag har köpt hem det och ska börja nästa vecka tänkte jag. De rekommenderar inte att man börjar förrän v 35. Jag vet dock inte om det är efter FULLA 35 veckor eller då man gått 34... jag börjar snart iaf. En vecka hit eller dit. Jag upplever det motsatta till dig; en mycket smidigare och bättre graviditet denna gång. Slipper ju inte krämpor helt men de är mycket, mycket lindrigare denna gång. Har börjat få vatten i kroppen nu men jag hoppas det inte blir såna propotioner som förra gången. Jag känner liiite i handlederna och en del i fogarna men summan av kardemumman är att jag har en betydligt bättre gravv nu. Du - måste fråga en sak - talar ni svenska hemma? Eller finska?

Sthlm
    Oj! Flytt redan! Det har gått så fort för er att få klart det tycker jag, men det kanske bara är utifrån det verkar så. Skönt att få det överstökat så snart iaf. Förstår barnen att de ska flytta igen?

• goshheidi

VT, Ja, vi pratar bara svenska sinsemellan här hemma (ungefär som mumintrollen ;) )
    tack för svaret om hallonbladstet. Ska gå och köpa imorgon.
    Tänk så olika två graviditeter kan vara. Jag minns fortfarande fotot du lade upp av dina svullna ben och fötter :) Gick svullnaden förbi genast efter förlossningen?
    Tittade i min journal nu och insåg att bf datumet enligt sista mensen är 24.4 {#lang_emotions_surprised}Tänk om det är det datumet som gäller (önsketänkande). Tror ju inte på det, men det vore ju ganska fint om det stämde...

Sthlm, Lycka till med flytten! Hurudan lägenhet blev det? Är det i samma område där ni bor nu?

• Hallonsocka

Hej!
    Har jag sagt att My har fått dagisplats till hösten, eller från Augusti? Jag har ju inte hört ngt än om doktorandtjänsten men är realist och har anmält mig till en pedagogik kurs (så att hon ska ha rätt till fulltid på dagis) Sedan blir det att skriva en d-uppsats till, den här ggn i museologi för att i framtiden vara berättigad att söka doktorandtjänster (var ju egentligen inte det den här ggn, men de tyckte att jag skulle söka iaf.). Känns på sätt och vis som världens nederlag att måsta plugga ytterligare ett år samtidigt som det är saker som ökar chansen att få jobb (både attt söka doktorandtjänster men pedagogik är bra att ha i bakfickan som museitjänsteman och jag tänkte höra med VBM om de vill att jag ska skriva d-uppsatsen inom ett område de är itnresserade av). Hm

Annars har jag sått en massa igår och idag har jag mest städat, slängt och rensat. Har dessutom börjat spela ett spel som heter Heavy Rain, grymt bra verkar det! en hemskt. Hm väldigt ego ikväll!

Måste sova! Ciao

• RosaNapp

Jag mår skit. Mest psykiskt. Antar att det är det som gör att jag mår dåligt fysiskt. Ska in till fl för lite prover imorgon. Bm pratade om möjlig igångsättning pga min situation (jag håller skenet uppe när jag är där, men hon ser väl ändå hur en mår...). Vill ju egentligen inte bli igångsatt, men det kanske är det bästa?
    Jag skiter i vilket, jag anmäler mig på lägenheter som rent praktiskt blir jobbigt att fixa med, men nu jag orkar inte mer. Mår inte alls bra nu...

Försöker fundera ut kurser som kan vara bra att gå för att förberede mig på livet som student, men hittar inga på distans så. Och då går det ju inte. Tänkte jag kanske skulle försöka ge mig själv en mjukstart på 1 halvår egentligen, men den utbildningen jag sökt har bara intag på hösten så då får det bli ett år.  Är det värt det tro? Eller så kanske jag ska vara fl nu till hösten och ta lite förberedande kurser till våren? Blir knapert under hösten isåfall. Men jag vill ju verkligen inte fallera med det här och just nu känner jag sån press och oro att jag är rädd att jag bara kommer slänga bort ytterligare csn-lån på inget egentligen.
    Men som jag mår nu behöver jag nog en lugn startsträcka för mig och barnen och allt praktiska.

Ja ja, det ska väl ordna sig på något sätt. Har iallafall varit ute med barnen idag och eftersom jag nu varit så tråkig pga beordrad vila så fick dom mumsa lite gott efter kvällsmaten. Blev tisdagsmys .

goshheidi: tråkigt att du har så ont. Får du hjälp mot det?

Hallonsocka: A kommer också (tyvärr för mig) börja förskola till hösten. Fast det är klart, bestämmer jag mig för att inte studera utan vara fl till hösten så får han vara hemma ett halvår till. Då hinner han iallafall bli över 2 år innan det är dags. Förhoppningsvis ska det inte vara svårt att få in honom i januari, han har ju syskonförtur då. Eller så får han väl stanna hemma med pyret då.

Kan man fö kombinera vårdnadsbidrag med csn? Det borde man kunna va? Isåfall skulle jag ju kunna ta det på A till hösten igen. Kom jag på nu. Fast det blir ju j-t tufft att plugga med två små hemma och två som jag ska hämta och lämna. Mycket logisitk och planering. Å andra sidan, blir det en mjukstart så kanske det går ändå.

Någon som har någon tanke om mina förvirrade tankar?

• Hallonsocka

RosaNapp: Det finns ju "lugna" kurser distanskurser där precis allt tas via internet (inga möten osv) och då slipper du både salstentor (har ist. hemtentor) och kan plugga på andra universitet än de som är nära dig. Vad är du intresserad av för ämnen? Annars kan du ju läsa sommarkurser nästa sommar, det blir ju en mjukstart och söka andra kurser till nästa höst. Eller 7,5poängskurser. (=5veckorskurser)

• Kvack

Rosa: kan ingenting om det där med skolor och så men tycker at det verkar som att du behöver en stor kram så därför så skickar jag det istället. KRAM.

• goshheidi

Hallon, är det allmänpedagogik eller barn eller vuxenpedagogik du komme att studera? Har själv läst allmänpedagogik i fem år vid Åbo Akademi, så om du behöver hjälp med något sedan så är det bara att fråga ;)

Rosa, har fått lite, men ytterst lite hjälp för foglossningen. Fick lite info från en fysioterapeut och ett stödbälte som inte hjälper ett dugg.
    Vad tråkigt att du kanske bilr igångsatt fast du inte vill det. Finns det någon "mildare" variant av igångsättning? Jag känner ju bara till det värkstimulerande droppet och det var ju hemskt. Men hur är det med hinnsvepning och sådant?

• sthlmstjejen

Rosa: Är tanken att du ska plugga istället för att vara fl för att du får mer pengar som student? Annars ser jag ingen anledning till att du ska stressa på med att börja plugga när du precis fått en bebis och att du dessutom helst vill ha A hemma ett tag till.
    OM du ska plugga tycker jag absolut att A ska gå på dagis då du är ensam och inte får nån avlastning tex kvällstid så att du kan plugga då. Kan tycka att du måste släppa lite på kontrollen och tänka att A (och även V o E) har det bra på förskolan och att du kan då satsa mer på att plugga medan bebisen sover.

Förstår iaf att du måste flytta snart, men skulle inte L flytta till sina föräldrar ett tag tills du hittat nåt?!

heidi och VT: Vi flyttar tillbaka till vårt gamla område, till en 4a. Jag kommer att få samma bostadsbidrag för den lgh som för denna som kostar nästan 2000 kr mer, så det blir bra för mig ekonomiskt. Det blir ju såå mkt svårare med pengarna när man är ensamstående. Skönt ska det iaf bli när det väl är ordnat

• jeng

Rosa,

Det finns ju rätt så gott om distansutbildningar, och det brukar ju vara lättare att få plats på dom iom att det inte behövs bokas upp klassrum osv. Men sedan beror det ju på vilka ämnen du kan tänka dig. Det ska finnas nån bra sida som jag vet att jag har tittat på tidigare, vet inte om det är distans.nu eller nåt sånt. En sida typ studera.nu men som bara listar distansutbildningar.
    Sedan ska man ju absolut inte inbilla sig att det krävs mindre jobb när det är en distansutbildning, utan snarare mer. Men det beror ju också på vad man har för hjärna. Om man är bra på att läsa sig till kunskap, eller om man helst vill diskutera, lyssna på föreläsare osv. Sedan ska jag också såklart säga att man ska kolla på HUR de undervisar på utbildningen man är intresserad av. Har dom en distansplattform, har de föreläsningar på video, grupparbeten, vad använder dom för programvaror för tex inlämning av material, gruppdiskussioner osv. 
    Ja, jag jobbar ju med distansutbildning som du vet, så har du såna mer "tekniska" frågor eller praktiska frågor så får du gärna fråga. Sedan gäller det ju att du hittar ett ämne som intresserar såklart.
    Jag funderar själv på att söka distanskurser inom kommunikation, textförfattande osv till hösten, ifall att jag måste vara FL då (dvs inte får nåt jobb) så är det skönt att ha nåt lite mer att göra.
Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11