KaOl,
Ta reda på vad böterna är för att cykla utan hjälm, och dra det från månadspengen varje gång ni kommer på henne.
Jag tycker absolut inte att du gör fel, och det finns inget som stör mig mer än när man ser snorungar (sorry uttrycket) som cyklar runt med hjälmen oknäppt eller på pakethållaren bara för att dom ska vara coola...
Jag är själv dålig med hjälm, men för att få lov att cykla till skolan förr så var man tvung en att ha det som krav från skolan. Sedan cyklade jag ju mycket till pappa och kompis (1.5 resp 3 mil bort) och då hade jag alltid hjälm. Däremot hemma på grusvägarna hade man det ju inte alltid, men då var det ju heller inte lag som sagt...
Datorn låter ju som ett bra tips, eftersom de brukar vara rätt så beroende av dator i den där åldern

Men funkar det inte så får man ju försöka hitta nåt som stör dom mer helt enkelt. Som sagt, jag tycker att man ska ta ansvar för sig själv när man är i den åldern att man förstår, och här hemma kommer mina barn få veta att det kostar pengar när man får böter... Vet andra som det har funkat bra för. i början har ungarna blivit skitförbannade för att de inte kan hitta på grejer med kompisarna, eller köpa lördagsgodis, men det är ju lixom lite det som är tanken. Till sist kopplar det ju...