• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • KaOl

Rosa: jag brukar väldigt sällan rekommendera soc, alltför många som ser det som "förstahands-inkomstkälla för att det är jobbigt att jobba". Vet ju dock att du inte är sådan heller så: om inte fp räcker till, kan inte det vara en idé att vända sig dit? Du kommer ju i princip att vara ensam med 4 barn (varav två är små) och precis ha genomgått en separation; att då sätta igång och plugga för tidigt kan ju stjälpa allt! Barnen behöver en mamma som inte går in i väggen eller blir gravt deprimerad! Som du själv skriver, du riskerar att ta studiemedel som inte används till ngt, kanske till och med blir återbetalningsskyldig - och det kan dessutom hindra dig den dagen du hittar en utbildning som du verkligen vill gå (om du tagit för mkt studiemedel tidigare..).
    Var rädd om dig! 

• KaOl

alltså.. ni tröttnar väl snart på mig och mina tonåringsfrågor...
    Det är ju lag på att ha hjälm tills man är 15 år när man cyklar. Jag slarvar själv ofta måsta jag erkänna, men lagen är ju motiverad med att barn under 15 år har så omogen hjärna att de drabbas hårdare om ngt händer.
    Vi kommer på E (12,5 år) titt som tätt med att cykla utan hjälm, och då ryker hennes dator för en vecka. Börjar känna mig så frustrerad - det hjälper ju inte, hon bara gör det igen!!!
    Gör vi fel som inte bara skiter i det?? Som jag ser det så SKA hon ha hjälm dels för att inte skada sig, dels för att lagen säger det - vad sänder vi ut för signaler om vi säger "skit i lagen"?
    I alla fall: medveten om att jag måste skärpa mig själv m hjälm, men förutom det: tycker ni att vi gör fel som är på henne?

• jeng

jävla skitsotare vi hade här imorse. det är nu ingnodd sot i våra obehandlade trägolv, och stora svarta märken i vår ljusa våtrumsmatta (vi har ju kamin i badrummet). ska dom få lov att komma och bara förstöra hur dom vill?

• jeng

KaOl,

Ta reda på vad böterna är för att cykla utan hjälm, och dra det från månadspengen varje gång ni kommer på henne.
    Jag tycker absolut inte att du gör fel, och det finns inget som stör mig mer än när man ser snorungar (sorry uttrycket) som cyklar runt med hjälmen oknäppt eller på pakethållaren bara för att dom ska vara coola...
    Jag är själv dålig med hjälm, men för att få lov att cykla till skolan förr så var man tvung en att ha det som krav från skolan. Sedan cyklade jag ju mycket till pappa och kompis (1.5 resp 3 mil bort) och då hade jag alltid hjälm. Däremot hemma på grusvägarna hade man det ju inte alltid, men då var det ju heller inte lag som sagt...
    Datorn låter ju som ett bra tips, eftersom de brukar vara rätt så beroende av dator i den där åldern Men funkar det inte så får man ju försöka hitta nåt som stör dom mer helt enkelt. Som sagt, jag tycker att man ska ta ansvar för sig själv när man är i den åldern att man förstår, och här hemma kommer mina barn få veta att det kostar pengar när man får böter... Vet andra som det har funkat bra för. i början har ungarna blivit skitförbannade för att de inte kan hitta på grejer med kompisarna, eller köpa lördagsgodis, men det är ju lixom lite det som är tanken. Till sist kopplar det ju...
  • linn78

Kaol: håller ni på datorförbudet? Isåfall tycker jag att ni gör helt rätt!  Finns det inget annat ni kan dra in på istället som ger mer effekt? Jag menar om datorn nu inte är så viktig att det tydligen är ok att vara utan den i en vecka.

• KaOl

jucea: men SUCK vad trött man blir - vissa hantverkare/den typen av yrkesgrupper har inget sinne överhuvudtaget för hur de skitar ner!

jucea o Linn: tack! Jo, vi håller datorförbudet (jag tar tangentborder och så får hon inte tillbaka det förrän straffet är slut). vi har sagt till henne att ev böter kommer helt och hållet att betalas av fröken själv - vi betalar NADA!
    Tycker att det är konstigt att inte datorn funkar, hon är rätt beroende... Kanske får köra kombinerat dator+tvförbud när det är så pass allvarliga saker?
    Annars kan det ju vara en idé med böterna...

Frågade henne om hon tyckte att J och jag skulle börja köra bil utan bälte eller när vi har druckit alkohol, för det är ju lite samma sak . det tyckte hon inte var någon bra idé

• jeng

KaOl,

Det är inte så att hon helt enkelt kan göra det hon vill göra på datorn hos nån annan? Eller kanske på skolan nu för tiden när det finns fler datorer där att tillgå. Det blir kanske lixom inte ett så tydligt straff som det borde vara på så vis.
    Bra gjort med böterna iaf, det tycker jag är en självklarhet faktiskt att man ska lära sig att stå för det man gör. Och visst borde vi föräldrar vara bättre med hjälm också, men jag tycker faktiskt samtidigt att man kan förklara att sån här är lagen, och varför är den sån, och sen säga att den får man vackert följa till man är 15 och stor nog att ta sina egna beslut.
    Hoppas att det bättrar sig... ser inte fram emot när jag har 2 i den där åldern
  • Hallonsocka

Heidi: A kursen är nog allmänpedagogik, sedan inriktar man sig. Jag kommer ju bara läsa A-kursen.

• KaOl

jucea: tror faktiskt att du sa ngt klokt där... Hon har ju msn i mobilen!! dumma jag! Klart att den oxå får ryka kvällstid! Tack

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11