• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Vilda Tiger

Linn
    Jag är inne på ditt spår. Jag förstår att det är jättetungt att få mf men att kalla sig ängelmamma efter ett mf i vecka 8 är... tja, lite överdrivet enligt mig. Jag har inte varit i sitsen själv och inser att folk känner olika, men det är ju lite knepigt att en person som fått mf i vecka 8 skulle vara ängelmamma i samma grad som en person som förlorat sin ettåring i en olycka eller PSD. Ang oron så tror jag det blir lite hajpat då man hänger på ett forum som fl. Här triggar folk igång varandra. Jag ser inte alls samma oro hos "vanligt folk" på stan över att de ska få mf, måste göra VUL och sådant.

• BebisVagga

någon som ska sälja lite pojkkläder i storlek 80?!?!?!?

skriv görna till mej på FACEBOOK..

susanne Nilsson..
    ni hittar mej i augustigruppen..

• RosaNapp

linn78: vad tråkigt med bara ett kvar, men det är ju också vanligt så tidigt. Förr visste man ju knappt att man var gravid så här tidigt som vi vet idag och på ett sätt var det nog en välsignelse. Mycket händer ju den första tiden, mycket som ska klaffa.

VT: förstår att det är tungt. Hoppas fv gör någon nytta.

KaOl: jag förstår hur du tänker, men jag är för gammal för fler barn nu . Jag kan inte tänka mig att jag skulle orka börja om med barn med en annan.

Det finns flera sätt att göra steriliseringar. Kapa eller binda, med titthål eller att man öppnar och går in på vanligt sätt. Det vanligaste är ändå titthål för både man och kvinna. Iallafall här, men det är ändå lite tuffare för en kvinna. Tar dock ändå bara en halv dag.
    Män ska inte ha oskyddat sex på minst 6 månader (så länge får dom gå och kolla sig efteråt iallafall) för att vara på den säkra sidan. Kvinnors fungerar ju rätt omgående, iallafall till första mensen efteråt, kommer ju inte ut fler ägg sen.
    Man ska ju inte räkna med att någon är reversibel, men binder man istället för kapar så finns ju större chans för det. I sällsynta fall växer det ihop igen, men det är mycket sällsynt.

När jag kollade upp det så kostade det inget mer än ett läkarbesök för både män och kvinnor, men det var lång kötid på det. Upp till ett år. Kostnaden är olika för landstingen, det är något dom sätter själva.

sthlmstjejen: jo, jag kan ju inte tvinga honom, vill jag knappast heller. Men jag känner honom och känner mig lurad av vad som hänt.

• linn78
    Vilda Tiger skrev 2010-05-04 13:05:31 följande:
    LinnJag är inne på ditt spår. Jag förstår att det är jättetungt att få mf men att kalla sig ängelmamma efter ett mf i vecka 8 är... tja, lite överdrivet enligt mig. Jag har inte varit i sitsen själv och inser att folk känner olika, men det är ju lite knepigt att en person som fått mf i vecka 8 skulle vara ängelmamma i samma grad som en person som förlorat sin ettåring i en olycka eller PSD. Ang oron så tror jag det blir lite hajpat då man hänger på ett forum som fl. Här triggar folk igång varandra. Jag ser inte alls samma oro hos "vanligt folk" på stan över att de ska få mf, måste göra VUL och sådant.
    precis! I decembertrådarna pratas det bara om oro och symtom och rädsla för missfall och folk skyller på läkarna om nåt går fel och vil ha tidiga vul. GUUD! Kan inte människor vara glada istället? Dom är ju gravida vilket nästan alla längtat efter. Man kan inte göra något åt mf ändå så varför hålla på och stressa över det. Det är ju toppen att ha lyckats bli gravid, så njut istället!! Jag bara väntar på att veckorna ska gå lte så folk kan börja prata om annat.
    Vt igen: usch, jobbigt med alla förvärkarna... Axel låg och knep mej i urinblåsan sist, det var inte heller speciellt skönt{#lang_emotions_undecided}

Rosa: jag tycker jag har läst någonstans att dom har tagit bort subventioneringen för sterilisering, så nu kostar det många tusen istället. Fast det är kanske olika i landstingen också. Jag tror lite som sthlm att du kommer att känna dej mycket bättre när du flyttat och fått ditt eget ställe. Kram till dej
  • Rimfolina

Linn: Jag håller också med. Jag är ju "änglafaster" men då fick ju mamman föda fram, hålla och begrava sitt som dog i v 30 ungefär. Skulle inte heller räkna ett tidigt mf som ängel även om jag kanske skulle sörja det barn som inte blev... Nåväl, jag har aldrig väntat till v 12 med att berätta för folk att jag är gravid, aldrig gjort VUL eller så. Jag har glatt mig åt graviditeten och känt att om jag får missfall och är ledsen vill jag slippa börja med att berätta att "Jag VAR gravid"...

Rosa: Oj, vad du kan! Här gör de titthål och kapar på kvinnor och ett par snitt och kapar med lokalbedövning på ovansidan av pungen på män. Båda kostar 4700 kr.

• Vilda Tiger

Idag var vi och beställde en syskonvagn. Jag har vait i valet och kvalen om vi verkligen ska ha en men så hittade vi en som enkelt kan göras om till enkelvagn där det stora barnet sitter mot föraren, vilket jag har saknat med Lyckeli. Det blev en Babyjogger City select, med vita (de är mer ljust beiga) sitsar. Liggdelen är svart, den går inte att få i vitt. http://www.babyjogger.se/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg=d55f409a-8b08-44dc-ac38-d94241945a45&image=~/App_Data/UserImages/Image/cityselect_largeoption3.jpg Här ser ni alla kombinationer, och om man vill ha dem med ett babyskydd så funkar det med... va heter den nu. Maxi cosi! Men vi klarar oss bra utan att kunna ha babyskyddet med, det finns mängder av sätt att ha barnen på och jag är supernöjd. Dock är det enda smolket i bägaren att den är så ny att den inte finns att köpa begagnad, så vi fick beställa en ny. Det ligger oss ju inte nära att göra det annars. Men vi får hem den redan i slutet av veckan för vi norpade sista förbeställda, vita vagnen. Annars var det tio veckors leveranstid.

• luzorsus

MÄNGder av variationer på dn vagnen VT: -) Det snurrade i huvudet av att kolla på alla kombinatoner

• Vilda Tiger
    luzorsus skrev 2010-05-04 19:22:24 följande:
    MÄNGder av variationer på dn vagnen VT: -) Det snurrade i huvudet av att kolla på alla kombinatoner
    Ja, det var det jag gillade så mkt.
  • Hallonsocka

Gud så surt! Jag har inte kunnat komma in på jätte länge, det har varit strul med mitt lösenord! Nu är jag tebax iaf, har lagt ner bloggen också :-P

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11