• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • Vilda Tiger

Jag tror att anledningen till att du, Mareld, är den första som kommenterar det du kommenterade är att vi andra inte vågar för att starta ett nytt "krig". Du är inte den enda som fick ont i magen eller hoppas att inlägget inte matchar verkligheten.

• tessiej

Måste skriva ett egoinlägg..

Ikväll när jag la dottern (som idag blev 1 år och 9 månader) tog det hela EN TIMME OCH 35 MIN. Jag höll på att bryta ihop ett tag.. ändå har vi dragit ner sovtiden på dagen till en timme men nu tycker sambon att vi kanske måste ta bort sovningen på dagen. Själv tycker jag det känns för tidigt att ta bort sovning på dagen men samtidigt är det inge roligt när det ska ta jättelång tid på kvällen att få dottern att sova.

Hur gör ni andra? Har ni änglabarn som vill somna direkt på kvällen? :) det ska väl sägas att Ebba aldrig sovit särskilt mkt på dagen men det känns som att hon sover för lite när hon somnar nångång mellan åtta-nio, ja ibland efter nio och vaknar strax efter sex på morgonen. Hon är en jätteglad tösabit så hon verkar inte lida av att hon inte sover som "standarbarnen" gör.

aja, var bara tvungen att vara lite ego!

Nu blir det sängen, imorgon börjar jag jobba 6:15

• Rimfolina

Mareld: Instämmer med VT.

tessiej: Ja, vi har faktiskt ett mönsterbarn i det fallet. Vi lägger henne och säger godnatt, sen sjunger hon en stund och somnar. Vissa dagar kastar hon förstås ut tuttarna ur sängen och står sen och gråter efter dem men det brukar bara vara en gång. Däremot det andra barnet... Där låg jag drygt en timme och när jag sen smög nerför trappen i tron att hon sov lugnt så vaknade hon och vrålade att hon inte vill vara ensam...

• Mareldsbarn

VT och RIMFO; Tack. Var lite trött men kunde inte låta bli att gå på min magkänsla.

Tessiej; Julia somnade alltid runt 19 innan men nu när våren blomstrade och ljuset och den friska luften tog över (ja om det nu beror på det) så vände hon till att vara piggelintjej till kl 21.30. Vi försökte som vanligt att lägga henne vid 19 men det tog nästan 2 timmar att natta henne och vi varh elt slut tills vi kom på att det inte är någon mening att låsa sig fast vid 19-tiden längre -ungen var ju inte trött då. Jag har pratat med förskolan och hon brukade sova 1½ timme där på dagarna men jag bad dom korta ned det till 1 timme för att se vad resultatet blir. Hon behöver definitivt få sova på fsk för att orka om dagarna men tydligen så har detta fungerat bra enligt personalen med att väcka henne efter 1 timme och hon orkar resten av dagen ändå. Hemma börjar vi natta runt 20 nu och det känns helt okej. Vi läser lite böcker tillsammans och sen dricker Julia sin välling och lyssnar på godnattvisor. Nu har Julia en barnsäng men innan då hon hade spjälsängen kunde man gå ut ur rummet när hon drack sin välling. Det godkännerh on inte längre. Nej vi skall ligga sked och mysa och "råkar" man gå ut så springer hon ut och hämtar en för att dra in en i sovrummet och ned i hennes säng Det är rätt mysigt. Allt som allt från bokläsning till mys i sängen kan ta allt mellan 15-40 min... och i vissa fall längre om jag eller Daniel råkar somna såklart ... ibland kan man ju inte låta bli Julia behöver inte mycket sömn och jag tror det är vitkigt att fånga upp sitt egna barn och till deras behov. Varken jag eller Daniel sov särskilt mycket på nätterna när vi var små -vi var båda även kvällsmänniskor medan Daniel sov länge på morgonen fast jag vaknade redan vid 05-06 tydligen, trots sen kväll. Julia och Daniel verkar ha lite samma rytm oftast hon är dock väldigt lättväckt så tyvärr blir det tidiga mornar av den anledningen då heffaklumpDaniel skall kliva upp kl 05.30.

• RosaNapp

A somnar i princip omgående när vi lägger honom. Har han fått sova ovanligt sent (i bilen hem från farmor och farfara exempelvis) så kan han småprata lite. Är han törstig och vi missat det så talar han om det också. Vi har en strikt läggningsrutin. Leksaker plockas undan, sen toaletten (ny blöja, borsta tänderna och pyjamas) och sen säga godnatt till alla, sen sätta på saga att lyssna på/läsa saga och sen godnatt. Mycket sällan han behöver oss under natten nu också.

Alla barnen har varit lätta att lägga faktiskt, tack o lov. Det har dock märkts när dom behövt ändra sovandet på dagen, men då har jag anpassat efter det. Det kan ju bli en inkörningsperiod då, men det bhar gått snabbt över här.

Nu vaknade lillkillen...

Ja, nu är kontrakt skrivet och flytt blir i juni. Hoppas kunna ta det lite lugnt juni månad, har ju inte kunnat köpa några möbler eller så än ju.

Men ska ni ha med er era karlar blir jag ju igen den där utbölingen som knappt kommer hinner säga hej till någon och istället ränna efter barnen .

Ja, egentligen är det inte flytten jag mår dåligt över, den är behövlig även från min sida. Men jag förstår bara inte varför L gör som han gör. Har inte berättat allt så ni kan ju knappast veta heller .

• Lana
    tessiej,vi har haft jätte mycket problem med nattning och nätter i flera månader.men den sista månaden har et gått jätte bra.vi går in,lägger henne,hon får välling,vi sätte på ljudbok.sen somnar hon.SÅ skönt att få in en rutin.
    om du dragit ner på dagsovningen så kanske du ska lägga henne tidigare? Elly sover ca 1-1½h på dagen (har aldrig sovit så länge) sedan sover hon ca 20-07 på natten.

rosa,ja Mikael kan springa efter dina med.vi hjälps åt alleman

TILL ER SOM SKA MED PÅ LÖRDAG!
    Jag måste bara fråga er och ni måste svara ärligt
    Igår hade vi grannens barn på besök 1h på kvällen.hon har inatt blivit magsjuk. Vi ses ju inte förän på lördag men ska vi avstå från att komma då? OM vi inte blivit sjuka vill säga.
  • Lana

Jag måste ju säga att jag inte rädd att bli magsjuk.dock så är det ju aldrig kul men ah blir det så blir det.men denna gången vill jag verkligen inte,jag hade så sjukt ont i januari av det.mina SD var sanslösa förvärkar.det var en dödsplåga.FY

• Vilda Tiger

Lana
    OM ni inte har blivit sjuka så är det helt okej för mig att ni kommer. Vi ska ju ända bara sitta ute.

• sthlmstjejen

Carina: Om F håller på sådär och gör något om o om igen och inte lyssnar när jag säger nej, så tar jag  helt enkelt bort henne. Tex om hon ställer sig i stolen och jag säger till 2 ggr och sätter henne ner o hon gör det igen tar jag helt enkelt ner henne. Hon blir jättearg men bättre det än att hon slår sig, tycker inte att det var rätt åt didos att han slog sig. F slåss också mkt med syskonen och då lyfter jag efter tillsägelser bort henne till en annan del av rummet så hon lugnar sig. Det fungerar alltid. Att bara säga till henne att sluta fungerar inte!

Rosa: Du får uppdatera oss vad L har sagt, men jag antar att det kan handla om hans dubbla budskap igen?

Idag var jag med M till hans psykolog, riktigt jobbigt... började gråta en stund, men också väldigt lärorikt och hon verkar vara en riktig toppenpsykolog!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11