Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

alvide skrev 2010-12-02 09:29:40 följande:
    Suck... Fick hem dotterns Molojacka i str 116. Men ärmlängden var för kort. Måste sälja den vidare. Är det någon annan här som upplever samma sak de Molos jackor att ärmarna är korta?
    Varför sälja vidare? Du har ju bytesrätt.
  • Zvartaliljan
    Busbellan skrev 2010-12-02 12:17:41 följande:
    Ja, det kanske man behöver
    Bara jag som fått för mig att de varit lika stora de senaste 2-3 åren
    vintern 07/08 och tidigare vet jag att de var enorma, men det kanske skilljer sen också
    nej de senaste årens är lika stora...iaf de jag har haft hemma. Men 07/08 är de som var stora. Sen ändrade de och sen dess verkar de ha hållt samma...

Maia är 108cm och har en från året i 116, den passar men har mycket växtmån. 110 satt perfekt nu.
  • Zvartaliljan
    alvide skrev 2010-12-02 12:40:09 följande:
    Jag köpte calee den är en längre modell men jag tror att bredd och ärmar är lika som castor.
    Samma här märkligt att en jacka i str 116 ska vara lagom till barn som är 102-105 cm långa.
    jag tycker det är mycket sällan storleken stämmer med barnets längd i något plagg och märke...i de flesta fall brukar det vara så att den storleken passar UPP TILL barnet är så långt. Maia är ju 108cm nu och typ allt i 110 börjar sitta perfekt nu utan minsta växtmån, 116 sitter jättebra.
    Sen finns det alltid undantag, men i regel brukar man få ta minst en storlek över barnets längd för att det ska passa i de flesta märken...
  • Zvartaliljan
    alvide skrev 2010-12-02 12:42:30 följande:
    Undra om man kan reklamera. För det är ju ändå fel? Via bytesrätt förlorar jag fraktkostnader fram o tillbaks på 100 kr. Vid en reklamation så slipper jag dessa fraktavgifter.
    Frågan är bara om webbutiken går med på det? Tycker inte ni att det är reklamtion då storleken faktiskt är helt fel?
    skulle tro att det inte går som reklamation...aldrig varit med om att de reklamerat om det inte är väldigt uppenbart att det är fel i storlek. Men skiljer det så lite så tror jag inte någon butik går med på det...
  • Zvartaliljan

Om man får reklamera för liten i storlek så borde jag banne mig reklamera småfolkoverallen i bt Där snackar vi UPPENBART helt fel storleksmässigt. Mateo är 75cm och overallen är i 86/92!!
    Köpte den för att ha i slutet av vintern då han redan har en Molo 80 men tänkte att den räcker väl inte hela vintern. Men denna småfolkoverallen är precis lika stor/liten som molon i 80.

• Zvartaliljan
    alvide skrev 2010-12-02 12:50:29 följande:
    Jag tycker det är stor skillnad då hon har jackor i storlek 98/104 som är lika stor som en str 116. Det skiljer inte bara en storlek utan 2-3 storlekar.
    En jacka i storlek 116 ska egentligen passa ett barn som är 116 cm och det är inte så troligt om man inte har dvärgarmarFlört
    fast du jämförde väl med en NS-jacka?? De har ju typ orangutangarmar. provade en sån jacka i 110 på Maia och den var för lång i armarna, t.o.m hon kunde lätt ha en 104.

Jag har en molojacka i den flickigare modellen från förra året (tror det är calee?) i strl.116. Den passar henne med växtmån, tror den passar hela vintern. Och då har hon ändå långa armar. Fast tills hon är 116cm passar den nog inte, men väl tills 112-113 så så jätteliten är den inte, men passade ju henne förra året med när hon var runt metern.

Jag tror man tänker att barnen växer mer än de gör...5-10cm på längen gör egentligen inte så stor skillnad i ärmlängd. Växer man 5cm på längden så växer varje arm ca. 1-2cm
  • Zvartaliljan
    alvide skrev 2010-12-02 13:09:36 följande:
    Dottern har även en Lindbergjacka i str 100 som bara är 1 cm kortare och Nanookskaljacka in str 98/104 som har längre ärmar på. Så det är inte bara NS.
    Du har Molo från förra året då förstår jag att den passar bättre för årets jackor är mindre.
    Bra poäng med ärmlängd att de inte växer lika mycket. Är ändå nervös för att inte kunna använda jackan.
    är årets jackor mindre? Har du en från förra året o jämföra med? För jag tänkte passa på o köpa till nästa år o hade tänkt ta 122...men då kanske jag bör ta 128, känns ju tokstort Förvånad Räknar med att hon kommer vara runt 115cm i slutet av nästa vinter.
  • Zvartaliljan
    Preggi skrev 2010-12-02 13:30:17 följande:
    Vilken modell tänkte du köpa? P är 108 lång. Har bild på henne i 122 i flickmodellen av årets jacka. Den funkar i år men jag tror att den passar även nästa år.
    Just flickmodellen gillar jag bäst. Tar gärna en bild. Om du tror den passar nästa år med så borde den ju passa Maia då med...hon är ju också 108 lång.

Förresten, någon som har småfolks overall i 86/92 som kan mäta åt mig?? Min är som sagt EXAKT lika stor/liten som Molos i 80 (regnbågen med dubbla dragkedjor). Denm mäter 70cm från nacke-fot och totallängd med luva 85cm. Det kan ju bara inte stämma att det är en 86/92 med de måtten!! Felmärkt 74/80??
  • Zvartaliljan
    Fantastiska Skatt skrev 2010-12-02 13:51:00 följande:
    Låter underligt?
    De finns ej i 74/80 så det är nog ingen felmärkt, felsydd kanske?
    Oliwer på 102 cm kan ha 98/104 och kompisens dotter på ca 95 cm har 92/98 och storasystern på dryga 110 cm har 110/116 så så sett verkar de ju annars stämma rätt bra överrens med längden på barnet Obestämd
    du kan inte mäta en i 86/92 åt mig? Köpte den på BoR men han har ju ingen kvar i 86/92
  • Zvartaliljan
    Preggi skrev 2010-12-02 14:53:37 följande:
    Det tycker jag att du ska unna dig! Vad vet jag inte, kikar runt för fullt jag med men hittar inget..

Har någon testat eller klämt på molos underställ? Är det mjukt eller sticks det?
    Maia har det o det är supermjukt, tunt och skönt. Hon klagar inte på att det sticks.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17