• LinnV

December Bebis 2010 :)

Maria Larsson skrev 2010-12-12 12:15:52 följande:
    Så små pyren ni väntar på... jag kommer få en klump på minst 4500 enligt barnmorskan, jag vill verkligen inte gå över tiden. Kommer föda i Varberg och hoppas att de inte kör efter samma riktlinger som Göteborg med igångsättning v 43. För då kommer väl grabben väga 5,5 minimum.

Grattis till er nyblivna föräldrar!
    Min pojke vägde 5135 g när han föddes v. 39+4 så alla har inte små bebisar Han var uppskattad till 4,4 kg så alla blev chockade..
  • LinnV
    ondar skrev 2010-12-12 12:27:09 följande:
    Jaså hallonbladste kan påverka mjölkmängden också:)?
    Var köper man sånt här te?
    Vad gör du med mjölken du får mjölka ut, fryser du in, slänger, eller vad? *nyfis*
    Hur kommer det sig att han äter så lite? -Äter han ofta och lite eller behöver barn väldigt olika mkt mat?

Haha tusen frågor, men jag har ju inte blivit mamma än (BF+5idag) så jag vet ju inget om sånt:)
    Ja den kan göra det, det står det på min förpackning Jag köpte det på hälsokostaffären här i stan..
    Jag borde väl frysa i den men har inte diskat iskubsformen så mjölkar ut i handfatet än så länge..

Han äter mycket på nätterna sen sover han hela fm, han har sovit sen 9 nu.. Alla äter olika mycket och det tar ett tag innan kroppen vet hur mycket den ska producera för att de ska bli lagom..

Fråga på du jag visste inget innan jag fick min dotter för ja frågade inget så blev ingen bra start..
  • LinnV
    ondar skrev 2010-12-12 14:46:45 följande:
    Tack för svaret, och för att jag får fråga:D.
    Har i princip bara en kompis som har ammat sina barn och hon svarar inte så där jättegärna på frågor:P.

Hur ofta går du upp på natten o matar honom då? Man har förstått att det där är väldigt olika.

Jag tycker det e så svårt för pga min bröstförminskning jag gjorde för några år sen så är det ju inte säkert att min amning kommer funka till hundra (vilket det ju aldrig är så chanserna är ännu mindre här).
    Så jag var på amningsmottagningen och fick råd i en timma av en av barnmorskorna där:).
    Jättegivande men hon sa att jag absolut inte ska pumpa utan lägga till barnet så mycket jag bara kan för att en bebis som suger gör mkt bättre verkan för mjölkproduktionen att komma igång osv än en bröstpump.
    Fullt logiskt.

Men nu tänker jag då som så att om min bebis är som din och faktiskt inte äter så mycket, inte hela tiden iaf, ska man ta till en bröstpump ändå då kanske för att "hålla produktionen igång"? Eller sköter det sig själv när det väl har kommit igång?

Hon förklarade att det som har hänt i mina bröst är att många mjölkgångar är av efter operationen men de som har kontakt med mjölkkörtlar osv kommer ju iaf ge mjölk, men eftersom jag har färre än andra så kan det ta flera veckor- upp till månader innan allt fungerar ordentligt.. Om det kan ta tid normalt så kan det nu istället ta dubbelt så lång tid här:(. Så man funderar ju rätt mycket kring det här om amning och vill förstå så mycket som möjligt eftersom jag verkligen vill kunna amma.

Hehe du kanske inte vet men då har jag iaf frågat:)).
    Han äter varannan timma hela nätterna, men han har bara ätit tre gånger på hela dagen nu..
    Första dygnet låg han vid bröstet så gott som hela tiden så mjölkproduktionen kom igång ordentligen direkt..

Jag har iaf massor av mjölk fast han inte äter så ofta så jag tror det sköter sig själv, till mig har de sagt att man ska undvika att pumpa.

Min dotter åt bara en gång på natten från att hon föddes tills hon var 1,5 år. Men hon åt varannan timma på dagarna istället, så är väldigt olika. Men jag hade lika mycket mjölk då som nu..

Det är inte lätt det här med amning eftersom man inte kan styra över den alls.. Får hoppas att du kan amma trotts din operation! 

Hoppas du blev lite klokare! 
  • LinnV
    MalakiW skrev 2010-12-12 21:09:42 följande:
    Hej alla!
    Vet inte om ni minns mig? Jag var med här fram till att jag fick MA i maj. Vi startade med IVF 4 november och idag var vi och satte in ett litet embryo. Testdag är 23 december så vi hoppas så klart på en tidig julklapp. Vet att jag skrev att jag ville komma tillbaka till tråden innan årets slut och då som gravid, så det hänger på en tråd :)

Kram alla!!
    Såklart att du inte är bortglömd!! Vad roligt, jag håller tummarna för eran skull {#emotions_dlg.flower}
  • LinnV
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-16 13:06:20 följande:
    Någon som vet vad det är som händer med mig just nu !!??
    Jag har ju haft mensvärk idag precis som mensvärk men som har liknat som värkar jag säger ju det är sjukt jag har ju en bebis i sängen som idag är 8 dagar gammal och nu när jag på toalettet så kom det massa brunt sen slem som trådiga sen en stor KUMP gelle (slemproppen) tror ni inte jag bara tittade och bara VAAAA ??!!
    Hur kan detta vara möjligt ???
    Jag fick lika idag, en äklig slemklump.. inte slemproppen för mig iaf, den lossnade när jag födde :-P Har haft jobbiga eftervärkar idag oxå.. Sixten är 11 dagar idag..
  • LinnV
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-16 13:51:30 följande:
    Då e det samma ska som för mig då den var cirka några cm inte stor alls utan liten som en 1 krona likom och som kom men mensvärk FY fan vad det var smärtsamt började redan i morse shit jag bara va ska jag åka in hahaha
    ja något sånt var min också. Det borde ju vara stelnat blod från såret i livmodern.
    Jag blöder massor fortfarande.. brukar väl hålla i sig 4-6 veckor.. 
  • LinnV
    Sandragumman skrev 2010-12-16 14:32:42 följande:
    Sixten kom igår 15/12 17:39!
    3505g och 51cm lång! Allt gick super bra oh vi mår toppen alla!
    Grattis!! Vilket underbart fint namn, min pojke heter också Sixten
  • LinnV

Jag förstår er precis hur ni känner som väntar, jag var helt knäckt innan Sixten föddes.. Lider med er, jag saknar verkligen inte att vara gravid, så skönt att den pesten är över! Finns inte en chans att jag kommer utsätta mig för det en gång till..

BVC sköterskan var hemma hos oss idag för att prata och väga. Han har gått upp 520 g på 8 dagar och väger nu 5360 g. Han väger 225 g mer än när han föddes för 11 dagar sen. Måste ha riktig supermjölk.. 

Jag har gått ner 10 kg nu, bara 14 kvar nu, suck!! Ångrar nu att jag åt så mycket socker när jag var gravid, såå sötsugen hela tiden nu också  

• LinnV

Sova, vad är det?! Sixten äter ungefär varannan timma dygnet runt så jag får kanppt sova alls. Han sover dock riktigt gott i sin egen säng mellan matningarna. Antar att han äter så ofta för att han är så stor och behöver lite extra.. Han vill inte ligga och amma så måste sitta upp, har somnade sittande några gånger nu..

Hur ofta går ni andra till bvc? Våran sköterska var här i torsdags och vi ska dit den 3 jan nästa gång, alltså 2½ veckan mellan..

Min prins <3 Han har ett kefalhemotom (tror det stavas så?!) som inte vill försvinna.. han är 16 dagar idag

• LinnV

Persikan och NhjärtaD:
    Konstigt att ni får gå så ofta till bvc men inte jag..

Kefalhematom är en liten knöl ovanpå huvudet som egentligen är en blödning mellan skallbenet och huden, vilket då utgör en liten blodfylld bulle liksom. Det är inte farligt och försvinner av sig själv. De flesta barn som har ett kefalhematom får det för att de är utdragna med sugklocka. Sixten hade legat snett med huvudet när han var fixerad plus att han fastnade på väg ut så han fick sin därför.

Läkarna sa till oss att den försvinner efter ett par veckor men läste på nätet nu att det kan ta några månader.. Såhär ser det ut på honom:

Svar på tråden December Bebis 2010 :)