• Bobbylina

*Pimp my Husvagn*

Hej!

Finns det några fler lyckliga husvagnsägare som gillar o göra om o fixa i husvagnen? Tänkte vi kunde samlas här o dela tips och ideer med varandra!

Vi har precis fått hem våran Kabe Safir -99 men vem fan har gjort inredningen??? blåa fula blommiga mattor och gardiner..usch.. ser ut som någon gått på knark när dom gjort inredningen..  Så nu jäklar ska vi få en cool husvagn, för ,man behöver väll inte va 100 år för att campa?

*31/3-07 Melwin * 5/10-08 Elias*
  • Svar på tråden *Pimp my Husvagn*
  • niiina

Ja du, nu blev jag tveksam igen. Vi köpte nämligen ett paket kakel idag. Ett paket som vägde väldigt mycket..hm..vi kanske ändrar oss en 73:e gång ;) Har släpat hem både tapetrullar,  kitchenboards och nu kakel men allt brukar returneras dagen efter inköp. Det är inte lätt att vara obeslutsam ;)

I övrigt är jag rätt glad idag! :) Vi har förutom kakel även köpt hem (och installerat) nya silverfärgade strömbrytare och en snygg badrumslampa, samt en LED-list (som ska sitta under badrumsskåpet och lysa ner mot handfatet)

Köpte även hem en rulle med papp som man brukar använda sig av för att skydda golvet vid ex målning. Det ska vi lägga ut på golvet, klippa och trixa med så att den täcker hela husvagnsgolvet. M a o göra en mall till heltäckningsmattan som ska in :)

Känns bra! :)    

• Majken

Hmm halva mitt förra inlägg försvann visst?? Förutom det jag radade upp så skrev jag även förtält, förtältsmatta, utemöblerna osv osv... Så att försöka hålla vikten nere är nog inte fel?! ;)
    Men nu har ni ju köpt kakel och en massa annat kul! Visa gärna före- och efterbilder sen!

• niiina

Du har helt rätt. Drömde i natt att vi överlastat och åkte fast. Tack för den ;)

Vi ska sätta oss och räkna lite idag. Har alla husvagnar ett utrymme på 170kilos lastvikt?

Bilder kommer :)   

• Majken

Nej alla har inte samma lastutrymme, det beror på tjänstevikter hos både bil och husvagn samt på hur stor dragvikt er bil får ha - en riktig djungel om du frågar mig!! Men nu kan man lättare dra en högre vikt efter jan 2013, dock kan man behöva ta sk utökad B-behörighet till sitt körkort?!

Det är värt att kolla upp det iaf, man vill INTE åka dit på sånt!

• Majken

Har länge suktat efter en nyare vagn (från typ -08) och fastnat för Polar 590 BK och igår kom det ut en på Blocket som jag vill ha!!!!!! Ringde på den och allt känns klockrent, förutom på en liten hake visade det sig? Vår bil får bara dra max 1400 kg och tjänstevikten på vagnen är 1420 kg?!?!

Åhhh vad jag deppar idag...vi måste alltså byta bil innan det ens kan bli aktuellt med vår drömvagn!? Har en Audi A6 från 2007 och det har inte riktigt ingått i planen att byta bil än på ett par år? Usch och fyyy så trist det känns?!? I-landsproblem javisst, men idag tänker jag vara lite tjurig, men efter ett flas rött ikväll och en tröstkram av maken så känns det säkert bättre!

• niiina

Nej så trist Majken!! Jag känner igen känslan då man tror sig hittat det rätta (vad det än kan gälla) Man bygger blixtsnabbt upp bilder, planer och förväntningar och så blir man SÅ besviken när drömmen krossas.
    Hoppas ni kommer på en lösning eller hittar någon ännu bättre vagn snart!

Får jag fråga, känns det inte sorgligt alls med tanken på att sälja er nuvarande pärla som ni fixat så mycket med och längtar efter att få använda?

Mina projekt brukar kännas som mina bebisar. Jag vet inte hur jag någonsin kommer vilja byta ut dom. Men det kommer kanske en vacker dag för mig med ;)

Kan säga att vi faktiskt inte har en bil som kan dra vår vagn än. :) Vi var så snabba med köpet att vi inte hann byta bil. Har två rätt nya bilar utan krok. En är för liten och den andra lite för tung. Ska sälja den stora för att köpa en lite mer lagom tung och lite billigare bil med krok. Väldigt snart hoppas jag...vem vet när värmer slår till..;)

• Majken

Aha...måste man sälja pärlan om man köper ny vagn?! Man kan väl ha två?? Skämt åsido - jo det skulle smärta mig att sälja den, men tänker att man kanske inte måste ha så bråttom med det? :)
    Men nu blev det ingen BK-vagn denna gång (heller?!) så vi får njuta av lillvagnen en sommar till!

• isblomma

Jag ser att ni diskuterar kakel. Jag satte en "film" som ser ut som grå/beige mosaik ovanför vår diskbänk. Den köpte jag på metervara i en färgaffär. Gick på dryga hundralappen om jag minns rätt. Jättefin och lätt att sätta fast!

• niiina

Isblomma: Tack för tipset. Är det dekorplast du menar? Sånt man brukar klä bänkskovor, skåpsluckor etc med?

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*