• Bobbylina

*Pimp my Husvagn*

Hej!

Finns det några fler lyckliga husvagnsägare som gillar o göra om o fixa i husvagnen? Tänkte vi kunde samlas här o dela tips och ideer med varandra!

Vi har precis fått hem våran Kabe Safir -99 men vem fan har gjort inredningen??? blåa fula blommiga mattor och gardiner..usch.. ser ut som någon gått på knark när dom gjort inredningen..  Så nu jäklar ska vi få en cool husvagn, för ,man behöver väll inte va 100 år för att campa?

*31/3-07 Melwin * 5/10-08 Elias*
  • Svar på tråden *Pimp my Husvagn*
  • Tinnys

Vilken skillnad det blev när ni sydde om dynorna Rmamma. Jätte fint. Jag gjorde det i vår gamla vagn, jobbigt. Men sen hörde jag en tjej, kan varit i denna tråd som färgade dynorna i svart tygfärg, blev skitsnyggt, så jag tänkte prova det först, blir det helt galet så får jag sy nya dynor.

Jätte fin vagn. VI har den planeringen men tänkte ta bort bordet vid våningsängen och göra den bredare ungefär 140 cm så jag och sambon får plats och över ha en överslaf så vi får plats med 3 ungar utan att bädda ner stora soffgruppen.

• h81
    Tinnys skrev 2012-02-29 18:25:00 följande:
    Vilken skillnad det blev när ni sydde om dynorna Rmamma. Jätte fint. Jag gjorde det i vår gamla vagn, jobbigt. Men sen hörde jag en tjej, kan varit i denna tråd som färgade dynorna i svart tygfärg, blev skitsnyggt, så jag tänkte prova det först, blir det helt galet så får jag sy nya dynor.

Jätte fin vagn. VI har den planeringen men tänkte ta bort bordet vid våningsängen och göra den bredare ungefär 140 cm så jag och sambon får plats och över ha en överslaf så vi får plats med 3 ungar utan att bädda ner stora soffgruppen.
    jag färgade våra sofföverdrag till våran vanliga soffa hemma... gick jättebra, men fördel om man har stor maskin, tänk oxå på att alla tvättar måste väga lika mycket så dom får samma färg!! =)
    på öb säljer dom billig färg av bra märke!!

blir mer o mer inne på o göra det med våra dynor nu med..... men dom har mönster i sig så jag vet inte hur det blir....

tänkte annars köpa tyg på stoff och stil, typ grövre grått som vi har på soffan hemma (ja inte den jag färgade, det var den gamla bedrövliga haha)
    har en tanke hur man lätt borde kunna sy överdrag, men då är våra dynor HELT raka o räta... oftast är dom ju inte det i husvagnar utan hiskeliga formsydda varianter =S
  • h81
    Tinnys skrev 2012-02-29 18:13:54 följande:
    Jag kommer att ta både före och efter bilder, när vi sätter igång. Sprutlacka, vad fick ni betala för det? Tror vi har en färgspruta, får väl plasta in hela garageuppfarten så ska det nog gå.

Engelska tanter, där har du nog rätt. Har hittat mycket fina tyger på symässan som jag tänkte fixa gardiner och kuddar av.
    vi lackade bara köksdelen... så det blev som dom nya fina vagnarna.. =)
    han lackade både ut o insida för "lyxigare o mer trovärdigt intryck" -så det lixåm inte SER hemmagjort ut..
    det gick på 900kr..
  • h81

..ett tips på en enkel grej som verkligen höjer hela intrycket av en husvagn är o sätta in spotlights.. =)

har ni några mer braiga tips??

eller kanske på nåt ni märkt man bara måste ha i husvagnen som man kanske inte tänker på som självklart??

några saker jag kom på såhär fast det är offseason:
    *brandsläckare (konstaterades väl här innan i tråden)
    *i förtältet brukar vi ha en eller flera tubtrugs för leksaker, precis som vi har hemma!
    funkar inte o ha en väska o städa ner i om man ligger ute ett par veckor tycker jag, utan förvaring krävs borta som hemma =)
    *ljusslinga!! varför bara på vintern?? supermysigt o tända på kvällen när man kryper in i tältet..
    (ja vi har den INNE i tältet alltså, herregud annars ringer dom väl vita rockarna om man börjar pynta utanför hehe)
    *större dörrmatta innanför dörren i tältet, lätt o ta ut o skaka av o slippa få in ALLT gräs o sand in i vagnen =)

• Tinnys
    h81 skrev 2012-02-29 21:02:32 följande:
    ..ett tips på en enkel grej som verkligen höjer hela intrycket av en husvagn är o sätta in spotlights.. =)

har ni några mer braiga tips??

eller kanske på nåt ni märkt man bara måste ha i husvagnen som man kanske inte tänker på som självklart??

några saker jag kom på såhär fast det är offseason:
    *brandsläckare (konstaterades väl här innan i tråden)
    *i förtältet brukar vi ha en eller flera tubtrugs för leksaker, precis som vi har hemma!
    funkar inte o ha en väska o städa ner i om man ligger ute ett par veckor tycker jag, utan förvaring krävs borta som hemma =)
    *ljusslinga!! varför bara på vintern?? supermysigt o tända på kvällen när man kryper in i tältet..
    (ja vi har den INNE i tältet alltså, herregud annars ringer dom väl vita rockarna om man börjar pynta utanför hehe)
    *större dörrmatta innanför dörren i tältet, lätt o ta ut o skaka av o slippa få in ALLT gräs o sand in i vagnen =)
    Tack för tipsen.
    Vi gjorde en bra grej förra året och det var att fixa klädlinor som täcker en hel långsida på vagnen. Min sambo gjorde den själv, två träfästen som sattes i handtagen på vagnens kortsidor och sen tre linor i mellan. Kanon att hänga handdukar med. Finns att köpa på biltema. Biltema har faktiskt mycket bra saker för husvagnen numera. Var på husvagnsmässan och där hade de visning på bla förtält, bord, stolar, förvaringsmöbler osv för husvagn.
  • h81
    Tinnys skrev 2012-02-29 22:13:09 följande:
    Tack för tipsen.
    Vi gjorde en bra grej förra året och det var att fixa klädlinor som täcker en hel långsida på vagnen. Min sambo gjorde den själv, två träfästen som sattes i handtagen på vagnens kortsidor och sen tre linor i mellan. Kanon att hänga handdukar med. Finns att köpa på biltema. Biltema har faktiskt mycket bra saker för husvagnen numera. Var på husvagnsmässan och där hade de visning på bla förtält, bord, stolar, förvaringsmöbler osv för husvagn.
    ja det är väl en klassiker.. han som kom på den iden måste ångra sig att han inte tog patent!! ;)

vi har kikat på en sån där vinda man sätter på draget, men käre barn säger jag vi är ju inga säsongare, kan inte släpa HUR mkt saker som helst =D
  • Rmamma

h81 skrev 2012-02-28 22:11:21 följande:
    hur gjorde du när du klädde om dynorna??
    vi är inte eniga riktigt om vilken metod som blir bäst ;)

Det klurigaste var de smala kanterna som är avrundade.  I den stora sittgruppen finns en sådan kantbit tex på sittdynan rakt mot kameran.
    På baksidan av de gamla dynorna fanns ett grått tyg som dragkedjan satt fast i. Detta tyget samt dragkedjorna återanvände vi! Så vi fick ta väck alla tygknappar, ta ur dynorna samt sprätta loss det gråa tyget. Vi sprättade även loss en smalkant med avrundning (en sådan per kuddmodell) och sedan användes denna bit som mall, så allt allt skulle passa perfekt!

Vårt röda tyg är med linne struktur och verkar slitstarkt!

Efteråt impregnerade jag tyget - men det var svårt att få den tänkta effekten!    
    Tinnys skrev 2012-02-29 18:25:00 följande:

Vårt gamla tyg hade nog varit fult även i annan färg!

Vi funderar på att byta vagn - så att vi får en dubbelsäng och slipper bädda ner. Men med tre barn och en lite kräsen man, kommer det att bli mer än dubbelt så dyrt... Får se vad som händer!   

Om man vill bredda dinetten så behöver vi även ta bort garderoben, och den förvaringen behövs! 
    Dessutom har vi ingen överbädd, så vi hade ändå inte fått plats med varsina sängar. Att eftermontera orginaldelar att kostar mer än det smakar! Och jag skulle inte våga bygga en egen säng, man måste både tänka på att det blir märken efter skåpen som man tar väck, samt att vagnens vikt inte ska öka markant (vilket är risken med massivt trä).

• Banzai

Yes nu är det klart nu byter vi vagn från en gammal Opia-69 till en CABBY 512 DL -87 
    Den var inne för fukt & gasol test i går och allt var toppen
    Dubbla uppsättningar dynor ena ska inte vara så jätte fagra men tänkte prova att färga dem om de inte är allt för slitna i tyget (har ju ändå en uppsättning till om det skulle skita sig )
    Nya gardiner måste också fixas pallar inte Cabby rosa haha 

• tuzzla

Vi har vår husvagn uppställd året runt. Den är stor, men barnen växer och är numer ungdomar. 
    Det började bli trångt och bökigt att bo 5 personer i vår vagn, så vi köpte en till!
    Den står brevid våran och i den bor dom två äldsta.
    Det finns också en plats att bädda upp för en eventuell kompis på  besök.

Det blev en budgetrust, gjord på endast en dag, men husvagnen blev sååå mysig och inbjudande!

Svar på tråden *Pimp my Husvagn*