h81 skrev 2012-02-28 22:11:21 följande:
hur gjorde du när du klädde om dynorna??
vi är inte eniga riktigt om vilken metod som blir bäst ;)
Det klurigaste var de smala kanterna som är avrundade. I den stora sittgruppen finns en sådan kantbit tex på sittdynan rakt mot kameran.
På baksidan av de gamla dynorna fanns ett grått tyg som dragkedjan satt fast i. Detta tyget samt dragkedjorna återanvände vi! Så vi fick ta väck alla tygknappar, ta ur dynorna samt sprätta loss det gråa tyget. Vi sprättade även loss en smalkant med avrundning (en sådan per kuddmodell) och sedan användes denna bit som mall, så allt allt skulle passa perfekt!
Vårt röda tyg är med linne struktur och verkar slitstarkt!
Efteråt impregnerade jag tyget - men det var svårt att få den tänkta effekten!
Tinnys skrev 2012-02-29 18:25:00 följande:
Vilken skillnad det blev när ni sydde om dynorna Rmamma. Jätte fint. Jag gjorde det i vår gamla vagn, jobbigt. Men sen hörde jag en tjej, kan varit i denna tråd som färgade dynorna i svart tygfärg, blev skitsnyggt, så jag tänkte prova det först, blir det helt galet så får jag sy nya dynor.
Jätte fin vagn. VI har den planeringen men tänkte ta bort bordet vid våningsängen och göra den bredare ungefär 140 cm så jag och sambon får plats och över ha en överslaf så vi får plats med 3 ungar utan att bädda ner stora soffgruppen.
Vårt gamla tyg hade nog varit fult även i annan färg!
Vi funderar på att byta vagn - så att vi får en dubbelsäng och slipper bädda ner. Men med tre barn och en lite kräsen man, kommer det att bli mer än dubbelt så dyrt... Får se vad som händer!
Om man vill bredda dinetten så behöver vi även ta bort garderoben, och den förvaringen behövs!
Dessutom har vi ingen överbädd, så vi hade ändå inte fått plats med varsina sängar. Att eftermontera orginaldelar att kostar mer än det smakar! Och jag skulle inte våga bygga en egen säng, man måste både tänka på att det blir märken efter skåpen som man tar väck, samt att vagnens vikt inte ska öka markant (vilket är risken med massivt trä).