Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

Pancakes skrev 2011-02-14 11:51:32 följande:
    Jag grät var och varannan dag i början och drömde mardrömmar om missfall och bara "kände på mig att nåt är fel" hela tiden. Men det var det ju inte! Jag tror nästan alla i den här tråden kände så i början, det är nästan oundviktligt när man varit med om missfall..
    Usch det låter inget vidare, vännen. Jag har inte gråtit än men jag känner mig på gränsen hela tiden. Jag är så orolig för allting inte bara att få MF/MA alltså utan allt det nya och hur allt ska bli. Så börjar spiralen är jag trött för att jag är orolig och tänker för mycket eller är jag trött för att jag är gravid? Är jag trött för att jag är gravid så är det ett symtom och då det andra alternativet så har jag inga graviditetssymtom och så blir jag ännu mer orolig och ännu mer gråtfärdig. Ja, du hör hur det låter.

Känner att jag måste få ett VUL, men vänta i 1 hel månad dit känns som en evighet. Hur är det med graviditetstest? Om man testar 1 gång i veckan och det visar positivt varenda gång så kan man väl inte vara helt säker eller? Förra gången så visade mitt test positivt fram till 10-14 dagar efter mitt MA.
    Lycklig BF 24/10-11 v.4+1
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-02-14 11:59:09 följande:
    Telgebo: Om du har haft det ska det inte vara någon fara. Jag har hört att det kan vara farligt om man har det under förlossningen men också om man har det under tidig graviditet. Ring och fråga någon som är mer säker.

Jag håller på städa. Efter helgens magsjuka känns det som ett never ending projekt. Bara handdukar och sängkläder är ju typ 5 maskiner....
    Har sökt på nätet om det men blir inte så mycket klokare är så seg i huvudet.
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 12:29:45 följande:
    Grattis till ny pluss och välkomna till en underbar tråd!

Även stoooort grattis till ett fiiint RUL maria! Visst är det härligt att se de små liven!
    Tack

Låter som du har mycket att stå i den närmaste tiden, men skönt att dom tar det på allvar och kollar det än att bara utgå från att allt är som det ska.
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:22:16 följande:
    Sådär ja, nu kan jag fortsätta om besöket på huddinge, efter ctg fick vi träffa läkaren, klämde och kände och kollade sen med UL. Kollade läääääänge med dopplern tillslut frågade hon om vi undrade vad hon kollade; jo tack det undrar vi! Då visade hon med dopplern att här är ett huvud, flyttade dopplern till andra sidan magen och säger här är ett huvud, här är ett hjärta, flyttar dopplern och säger här är ett hjärta till!!! VA!? det är inte sant!? Hur skulle de kunna missa ett foster så länge med tanke på alla ul vi gjort!? 37+1 känns så himla sen att få veta att man väntar tvillingar!

Iaf så lämnar hon oss på rummet i ca 10 min, helt chockade, för att hämta en annan läkare som verkligen hade koll på maskinen. Läkaren kommer in och kollar och säger här är huvudET och här är rumpAN. Det är 1 bebis inte två! Han förklarade det hela med att när hon bytte sida vred hon på dopplern på något sätt så hon fick in hjärtat från båda hållen, fattar inte riktigt men TACK snälla för att det bara är 1, inget fel på att vänta två men liiite sent att få veta det nu tycker jag!

Hjärtformad livmoder sa han oxå, ja sned och bucklig är den iaf! Ingen fara på taket med det, bebisens hjärta såg bra ut och inga fel hittades. Nu är mamma lugn igen, TUL imorgon för att se hur stor denna pojk är! Puhhhh det var dagens!
    Men Gud vilken chock att helt plötsligt få veta att det är två och sedan att det trots allt är en. Jag förstår chocken för er. Hur kan visa vara så klantiga.

Du är snart i mål Härligt.
  • telgebo

Nu kommer nojjiga jag med en dum fråga igen.

Hur är det med träning egentlign ibörjan av en graviditet? Kör ju inget hårt alls utan cyklar på motionscykel som uppvärmning och sedan pilatesboll, och rodd och så streching och lite sit-ups. Känns som jag inte vågar göra nåt ibörjan, att jag hittar faror med allt som finns.

• telgebo
    Pancakes skrev 2011-02-14 16:34:47 följande:
    Ja, så säger folk hela tiden men man känner ju inte så själv alls. Man vill ju bara kräkas liksom :) Däremot är man jätteglad nu när man är i vecka 26 som jag att slippa massa elände, men i början var jag inte alls det.
    Jag tycker nog att skengraviditetsymtom är starkare än riktiga symtom, haha. Har känt mig mer gravid många andra månader än den månaden jag plussade. Efter plusset kommer så börjar man analysera sönder allt så man vet varken in eller ut vad man känner och vad man har för symtom.
    Det har du för sjutton rätt i Innan jag blev gravid och bara var skengravid så kände man ju sig supergravid och nu känner jag minst gravid av alla dom månader som jag varit säker på att jag måste vara gravid fast jag inte var det.

Jag skulle tro det eller ej bli glad om jag mådde illa och kräktes pga graviditet för det tyder ju på en stark graviditet, men det talar man ju tyst om. Varför kan man inte bara take it easy och bara vara och liksom ta för givet att jag kommer må kanonbra och inte känna ett dyft och få en frisk liten i oktober? Jag gillar inte min oro men det finns där hela tiden. Undrar om jag kommer kunna slappna av efter v.12 eller v.20? Vill ju inte minnas graviditeten som den oroligast tiden i mitt liv. Jag känner bara att nåt kommer gå galet denna gång med som jag gjorde förra gången också och jag hade ju rätt så så då är det liksom svårt att tänka på annat sätt denna gången.
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-02-14 16:45:48 följande:
    Om det var nån som nojade sig om det här med träning i början så var det jag :) Jag är aerobicsinstruktör så jag kunde liksom inte komma ifrån det utan att göra stor sak av det. Jag ringde massor av läkare och barnmorskor för att få flera åsikter. De flesta sa att det inte är nån fara så länge man mår bra själv av det. Man kan inte "hoppa loss" en graviditet eller orsaka missfall om du möjligtvis inte springer ett maraton som otränad och svimmar och kräks av överansträngning typ. Det var nån enstaka som sa att man kanske inte ska komma upp i för hög puls dvs inte komma upp i maxpuls och att man ska akta sig för att hoppa längre fram i graviditeten när man blir tyngre mest för knän och bäckenbottens skull. Men de flesta sa kör på så länge det känns bra.

Det är mest i huvudet det sitter så är du superorolig, ta det lugnt mest för att lugna dig själv psykiskt. Jag tränar som vanligt igen nu och är inte nojig längre. Men tog det lite lugnare i början fast jag körde ändå 3-4 pass i veckan och ledde aerobics men jag försökte hålla pulsen nere lite grann och stod och fipplade med musiken då och två och ropade till motionärerna :)
    Ha ha, känner mig så jädra dum som kommer med helt otroligt fåniga frågor. Jag tränar bara 1-2 dagar i veckan och har funderat hela helgen om jag verkligen ska träna imorgon och på torsdag och varit nära på att skita i det bara för att inte framkalla MA om jag skulle göra nån sit-ups. Har fått för mig att man ska undvika sånt som gravid, men det kanske är längre fram, eller?

Får se hur jag känner imorgon, vill helst inte nämna att jag är gravid än för hon jag tränar hos.
    Efter 19 månaders försök BF 24/10-11 v.4+1
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:53:57 följande:
    Ja, behöver jag tillägga att första läkaren även hade en läkarstudent med sig!? De klämde båda två ordentligt på magen för att känna hur han låg innan UL oxå. Pinsamt att ta så fel tycker jag...
    Alltså förlåt om jag säger det, men jag har hört mycket skit om Huddinge att dom sagt att barnet låg med huvudet ner vid förlossningen men låg med rumpan ner eller att barnet låg i säte när den låg helt rätt, att man skall föda inom 1 vecka och ändå går över och så nu detta. Jag vet inte om jag skulle våga föda på ett sådant sjukhus där dom inte verkarha så vidare koll och drar med sig elever utan att fråga om det är okej först.
  • telgebo
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-02-14 16:55:30 följande:
    Ang. träning, ska egentligen inte vara någon fara säger de ju, men denna gången tog vi det säkra för det osäkra, dvs ingen träning mer än promenader, inte heller sex för v12!
    Tänker nåt liknande att jag inte ska träna alls fram tills jag kommit i i v.13 om jag nu kommer så långt. Men vad ska man då säga till sjukgymnasten då? Jag tar ett uppehåll nu i 2 månader ca.

Vågar ju knappt gå ut i rädsla för att halka. Jag börjar allvarligt fundera varför jag utsatte mig för att bli gravid när jag är så rädd för allt detta.

Nåt sex har jag inget problem att smita ifrån då jag lever singelliv.
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-02-14 17:01:29 följande:
    Äsch, du är inte fånig. Förstår precis hur du känner! Situps gäller bara senare i graviditen när magmusklerna eventuellt delat på sig. Men än så länge är magmusklerna opåverkade hos dig eftersom bebisen är pytteliten.
    Jo jag vet att den är typ 2 mm och att det jag känner inte beror på bebisen utan på alla hormoner i överflöd i kroppen.

Men ligga på mage och träna känns ju scary om man säger så och det gör ju jädra ont i brösten dessutom och det gick ju knappt att ligga på mage innan på en tunn madrass på golvet innan då dom känns i vägen
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma