• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Har en dotter som fyller 20 år i vinter, bor fortfarande hemma. Extrajobbar på helger men "hittar" inget fast jobb. Tyvärr letar hon nog inte alltför febrilt heller, har nog snarare vant sig vid att bo gott hemma & har nog slöat till alldeles för mkt.. Visst, hon hjälper till emellanåt men inte så mkt. som man skulle kunna förvänta sig i den situationen.
    I dagsläget betalar hon 1500 kr i månaden & då ska ALLT ingå i det. Ja utom kläder & fickpengar då. Det känns på tok för lite, men jag kan ha fel... Nån som är i samma situation ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 13:22
    Jag har startat en omröstningstråd i ämnet om man ska försörja sina vuxna barn resten av livet. Med tanke på vilken "för och emot" storm det blev i denna tråd, skulle det vara kul att se hur röstningen slutar !
    Så kom igen alla som tycker att jag är en hemsk och girig mamma, rösta ! Ja, gärna ni andra också :)
  • Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?
  • Erase
    Vik hädan skrev 2010-05-05 22:26:26 följande:
    Nej, jag känner verkligen inte att mina föräldrar utnyttjart mig som barnarbetskraft. Jag tycker det är självklart att barnen ska hjälpa till med hushållsarbete. Men du hävdade att jag är bortskämd och jag förklarade att så är fallet ej. Jag har inte bott hemma sedan jag var 20. Och det är flera år sedan. Och vet du vad? TROTS att jag aldrig behövde betala hyra till mina föräldrar, för att få bo i VÅRT gemensamma hem, så klarar jag utmärkt av  att sköta min egen ekonomi och ta ansvar för mig själv.
    Okej, nu har vi kommit en liten bit ! Du tycker att det är självklart att barnen ska hjälpa till hemma, eller hur ? Jag tycker att det är självklart att de även ska betala en del hemma när de faktiskt är vuxna och tjänar pengar !  Vad är det som gör att du skulle ha mer rätt än mig ? Uppenbarligen, om man läser alla inlägg här, är vi fler som ser det fullkomligt vansinnigt att INTE begära att de vuxna hemmaboende barnen ska betala hemma ! Å ingenstans kan jag läsa att man skulle älska eller bry sig mindre om sina barn för det ! Kan du se att någon skrivit det, eller är det bara något du anser själv ? Och vet DU vad ? Jag är övertygad om att min dotter kommer klara sig ÄNNU bättre tack vare att hon fick chansen att känna pengars värde medan hon bodde hemma. Det går absolut ingen nöd på henne, varken ekonomiskt eller känslomässigt. Jag är definitivt varken girig eller snål. Inte heller är jag en sämre mamma än en som INTE kräver att ett vuxet barn ska vara med och dela på sina kostnader.
    Jag skulle med all säkerhet kunna säga att jag har mer livserfarenhet än dig, då jag sannolikt är många år äldre än dig. Känns löjligt att diskutera detta med nån som förmodligen bara är snäppet över 20 år. Kom igen med dina åsikter när du är i min situation, så får vi se om du har samma inställning !
  • DianaHeart

Glad att mina föräldrar tänkte på oss barn och att vi slapp betala hem någonting. Tack vare det kunde jag och brorsan studera våra långa utbildningar, utan att ta lån. Jobbat extra hela studietiden. Bodde hemma tills jag var 22 och brorsan till han var 28. Sålänge vi sparade pengar till vår framtid och var ekonomiska så ville de ej ha något från oss, trots deras ekonomi ej var så bra. Visst vi hjälpte till då och då, men de pengar tog de till ett sparkonto o köpte bilar till oss. Detta var inga pengagiriga föräldrar, utan de tänker på oss. Och inte har vi blivit oekonomiska eller dumma i huvet för vi ej blivit tvingade att betala hem, utan de litade på att de uppfostrat oss väl.
    Jag tycker de 1500kr hon betalar hem bör du spara i ett sparkonto till henne...är inte din dotter värd det? Har man inte råd med barn, varför skaffar man dem då:P?

• Erase
    nollåtta skrev 2010-05-05 22:43:28 följande:
     Både och.
    Men vet du, det står dig fritt att sluta läsa och skriva i denna tråd.
  • Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-05 22:52:59 följande:
    Glad att mina föräldrar tänkte på oss barn och att vi slapp betala hem någonting. Tack vare det kunde jag och brorsan studera våra långa utbildningar, utan att ta lån. Jobbat extra hela studietiden. Bodde hemma tills jag var 22 och brorsan till han var 28. Sålänge vi sparade pengar till vår framtid och var ekonomiska så ville de ej ha något från oss, trots deras ekonomi ej var så bra. Visst vi hjälpte till då och då, men de pengar tog de till ett sparkonto o köpte bilar till oss. Detta var inga pengagiriga föräldrar, utan de tänker på oss. Och inte har vi blivit oekonomiska eller dumma i huvet för vi ej blivit tvingade att betala hem, utan de litade på att de uppfostrat oss väl. Jag tycker de 1500kr hon betalar hem bör du spara i ett sparkonto till henne...är inte din dotter värd det? Har man inte råd med barn, varför skaffar man dem då:P?
    Snälla du, vart drar man då gränsen för ett vuxet barn ? Att bo hemma tills man är 28 år känns inte riktigt sunt om man inte har en väldigt bra anledning !
    Nu handlade det inte om att inte ha råd med BARN. Mitt barn är nu en ung kvinna, på väg in i vuxenlivet !
  • Suck och suck

Jag tycker du ska ta betalt, så det svider lite, för då får den vuxna dottern lite eld i baken att titta på alternativa boenden.
    1500:- låter på tok för lite.
    Själv flyttade jag hemmifrån vid 16 års ålder. Jag jobbade extra och de var inne på att jag skulle betala 2000:- hemma. Detta var för 27 år sen!! Så det borde vara dyrare nu att bo hemma.
    Det är inte klokt att barnen bor hemma så länge nuförtiden!!! Men jag har ju hört att det är så.
    (Ja, jag vet att jag flyttade hemmifrån lite väl tidigt. Men först var jag inackorderad hos släktingar och sånt och då fick ju de bidrag för mig.) Sen studerade jag och sånt. Då bodde jag kombinerat inneboende i andrahand.
    De pratar om att det är så omöjligt för ungdomar med boenden, men är det verkligen det, även med andrahand och inneboenden?
    De blir ju aldrig vuxna om de är mambos hela livet!

• hejlis
    DianaHeart skrev 2010-05-05 22:52:59 följande:
    Glad att mina föräldrar tänkte på oss barn och att vi slapp betala hem någonting. Tack vare det kunde jag och brorsan studera våra långa utbildningar, utan att ta lån. Jobbat extra hela studietiden. Bodde hemma tills jag var 22 och brorsan till han var 28. Sålänge vi sparade pengar till vår framtid och var ekonomiska så ville de ej ha något från oss, trots deras ekonomi ej var så bra. Visst vi hjälpte till då och då, men de pengar tog de till ett sparkonto o köpte bilar till oss. Detta var inga pengagiriga föräldrar, utan de tänker på oss. Och inte har vi blivit oekonomiska eller dumma i huvet för vi ej blivit tvingade att betala hem, utan de litade på att de uppfostrat oss väl. Jag tycker de 1500kr hon betalar hem bör du spara i ett sparkonto till henne...är inte din dotter värd det? Har man inte råd med barn, varför skaffar man dem då:P?
    God uppfostran är ju dessvärre inte bara att vara ekonomisk...
  • Vik hädan
    Erase skrev 2010-05-05 22:51:07 följande:
    Okej, nu har vi kommit en liten bit ! Du tycker att det är självklart att barnen ska hjälpa till hemma, eller hur ? Jag tycker att det är självklart att de även ska betala en del hemma när de faktiskt är vuxna och tjänar pengar !  Vad är det som gör att du skulle ha mer rätt än mig ? Uppenbarligen, om man läser alla inlägg här, är vi fler som ser det fullkomligt vansinnigt att INTE begära att de vuxna hemmaboende barnen ska betala hemma ! Å ingenstans kan jag läsa att man skulle älska eller bry sig mindre om sina barn för det ! Kan du se att någon skrivit det, eller är det bara något du anser själv ? Och vet DU vad ? Jag är övertygad om att min dotter kommer klara sig ÄNNU bättre tack vare att hon fick chansen att känna pengars värde medan hon bodde hemma. Det går absolut ingen nöd på henne, varken ekonomiskt eller känslomässigt. Jag är definitivt varken girig eller snål. Inte heller är jag en sämre mamma än en som INTE kräver att ett vuxet barn ska vara med och dela på sina kostnader. Jag skulle med all säkerhet kunna säga att jag har mer livserfarenhet än dig, då jag sannolikt är många år äldre än dig. Känns löjligt att diskutera detta med nån som förmodligen bara är snäppet över 20 år. Kom igen med dina åsikter när du är i min situation, så får vi se om du har samma inställning !
    Jag är 26. Varför skulle jag ändra inställning när jag är i din situation? Det kommer jag f.ö. aldrig att vara eftersom jag inte skaffade barn som tonåring vilket du uppenbarligen gjorde om du är 38.

Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.
  • EmelieStockholm

Jag har bara läst TS. Självklart ska din dotter betala mer än så. Ser du däremot att hon slår skallen blodig för att få jobb och misslyckas får du ju hjälpa henne och naturligtvis inte kasta ut henne. Tror det kan vara en vanlig "fälla" för vuxna barn som inte flyttat hemifrån. Det är bekvämt och tiden går, man är inte van att ta hand om sig själv och kanske är det lite läskigt och faktiskt jobbigt att ta hand om sig själv. Tror att du gör din dotter en stor tjänst om du förklarar att det här inte fungerar. Får hon inte jobb får hon väl söka en folkhögskola, börja på Universitetet, ta en praktikplats eller så. Ingen 20-åring mår i längden bra av att gå hemma. 

• Suck och suck

Jag är SÅ himla glad över att jag blev självständig tidigt, även om 16 år var lite väl tidigt. För mig har det bara varit en styrka!
    Tycker synd om unga, som är mambos så länge. Vad kommer det leda till???
    Men jag vill ju naturligtvis inte att min dotter ska flytta så tidigt som 16 år men jag tror att även jag är drabbad av trygghetsnarkomanins Sverige.
    Vad kommer det bli av dessa OTROLIGT omhuldade barn och ungdomar idag? De kommer ju aldrig bli vuxna.

• Erase
    Vik hädan skrev 2010-05-05 23:00:48 följande:
    Jag är 26. Varför skulle jag ändra inställning när jag är i din situation? Det kommer jag f.ö. aldrig att vara eftersom jag inte skaffade barn som tonåring vilket du uppenbarligen gjorde om du är 38. Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.
    Nu handlade det inte om i vilken ÅLDER man skaffar barn, utan om hur det är att ha ett vuxet barn boendes hemma. Gratis. Men visst, har du så god ekonomi och tror att det bästa för ett vuxet barn är att leva på sina föräldrar i evighet, ja då är det ditt val. Fortfarande svarar du inte på min fråga HUR LÄNGE du anser att man ska försörja sina barn ? Skulle det vara okej för mig då, som är 38 år, att leva på min mamma bara för att hon har valt att föda mig ? Mamma är man alltid, men nån slags bank ?
    Jag kommer alltid att stötta mina barn och finnas för dem så länge jag lever men det sätter jag inte likatecken med att försörja dem hela livet !
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?